امیدهای جدیدی برای درمان بیماری‌های عصبی

محققان رویکردهای جدیدی برای درمان بیماری‌های عصبی بررسی می‌کنند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، محققان هایدلبرگ رویکردهای جدیدی برای درمان بیماری‌های عصبی بررسی می کنند.

محافظت از سلول‌های عصبی در از دست دادن دندریت ها، می‌تواند آسیب مغزی را پس از سکته کاهش دهد. متخصصان مغز و اعصاب از دانشگاه هایدلبرگ با تحقیق در مورد مدل موش، این موضوع را نشان داده اند. این تیم به سرپرستی پروفسور هیلمار باینگ با همکاری دانیلا ماوسری، در حال تحقیق در مورد حفاظت از معماری عصبی برای ایجاد رویکردهای جدید جهت درمان بیماری‌های عصبی هستند.

یافته های تحقیق حاضر در ژورنال «Proceedings of the National Academy of Sciences» منتشر شد. سلول‌های عصبی مغز دارای چندین دندریت هستند که می‌توانند با سایر سلول‌های عصبی ارتباط برقرار کنند.

ساختار بسیار پیچیده و متشکل از نورون‌ها پیش‌شرط مهمی در توانایی ارتباط آنها با سلول‌های عصبی دیگر است تا مغز به طور عادی کار کند.

در مطالعات قبلی، محققان هایدلبرگ فاکتور رشد اندوتلیال عروقی (VEGFD) را به عنوان یک تنظیم کننده مرکزی جهت حفظ و ترمیم ساختارهای عصبی شناسایی کردند.

آنها به همین منظور، VEGFD نوترکیب (تولید شده با استفاده از روش‌های بیوتکنولوژیک) را روی مغز موش‌هایی که دچار سکته مغزی شده بودند، اعمال کردند.

دانشمندان اعلام کرد که این درمان موفقیت آمیز بوده و کمبود دندریتیک را حفظ کرد و مهم‌تر این‌که آسیب‌های مغزی کاهش یافته است. علاوه بر این، توانایی های حرکتی با سرعت بیشتری بهبود می‌یابند.

در مرحله دوم، محققان به منظور ساده تر شدن درمان، فرم اصلاح شده ای از VEGFD را به صورت قطره بینی آزمایش کردند. آنها به همان نتایج دست یافتند.

دانشمندان امیدوارند که یافته های تحقیق آنها جهت محافظت از معماری عصبی منجر به رویکردهای جدید برای درمان سکته مغزی در طولانی مدت شود.

پروفسور بدینگ اعلام کرد که استفاده از روش بینی به طور خاص، مداخله‌ای ایمن و ساده خواهد بود. دانشمندان هایدلبرگ هم اکنون در تلاش‌اند تا روش درمانی را که در مدل موش ترکیب شده، با هدف استفاده از برنامه های بالینی گسترش دهند.

فاکتور رشد اندوتلیال عروقی، (Vascular endothelial growth factor) یا وی‌ای‌جی‌اف یکی از سیتوکین‌ها با ساختاری پروتئینی است. این پروتئین‌ها در رشد و دگرگشت (متابولیسم) سلول‌های زیادی دخیل هستند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1071084

وب گردی

وب گردی