شفافیت آرا با جدیت دنبال می‌شود/ باید آموزش عالی در ریل‌گذاری صحیح قرار گیرد

نماینده مردم تهران در مجلس یازدهم گفت: نه‌تنها شفافیت در آرا و اموال نمایندگان منظور است؛ بلکه باید شفافیت در تمام دستگاه‌هایی که با بودجه عمومی کشور مرتبط هستند، برقرار شود.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، سلسله گفتگوهای تخصصی با نمایندگان مجلس یازدهم تحت عنوان «مجلس قوی می‌خواهیم» با موضوع اولویت‌های مجلس یازدهم در حوزه آموزش عالی و با حضور اقبال شاکری نماینده مردم تهران در مجلس یازدهم، به همت معاونت مطالبه‌گری و گفتمان‌سازی بسیج دانشجویی برگزار شد.

شاکری در این جلسه اظهار کرد: در مورد شفافیت آرا و مدیریت امور نمایندگان این موضوع را با جدیت دنبال خواهیم کرد و مورد تأیید همگان است و نه‌تنها شفافیت در آرا و اموال نمایندگان منظور است؛ بلکه باید شفافیت در تمام دستگاه‌هایی که با بودجه عمومی کشور مرتبط هستند، برقرار شود که شامل حقوق دستمزد قراردادها و هزینه‌های جاری و سرمایه‌ای نیز می‌شود و قطعاً در کمیسیون‌های تخصصی دنبال خواهیم کرد و درخواست کمیسیون مدیریت اطلاعات و فضای مجازی هم داده شده است و زمینه سامانه جامع اطلاعات بررسی خواهد شد .

وی ادامه داد: یکی از مواردی که به اصلاحات اساسی نیاز دارد، دیوان محاسبات است که ان‌شاءالله مورد بررسی قرار خواهد گرفت .

شاکری در پاسخ به سؤالی در زمینه مشکلات آموزشی از جمله نبود صنایع و مشاغل مرتبط با رشته تحصیلی و تئوری بودن دروس گفت: قطعاً باید عارضه دانشگاه‌ها حل شود و آموزش عالی در ریل‌گذاری صحیح خود قرار گیرد که این مورد را در انتصاب وزرای مربوطه حتماً در آینده در نظر می‌گیریم.

وی همچنین در پاسخ به سؤالی در رابطه با مشکلات سربازی از جمله طولانی بودن و اجباری بودن و عدم دریافت حقوق مناسب افزود: در این زمینه مراجعات مختلفی به بنده شده است. البته کیفیت تا حدودی اصلاح شده است که ان‌شاءالله این موضوع را نیز دنبال خواهیم کرد .

وی در رابطه با سؤالات در مورد مشکلات تمایل به مهاجرت به خارج از کشور دانشجویان و عدم تمایل به بازگشت و به اصلاح فرار مغزها و سؤال بحث اسلامی‌سازی علوم انسانی و مسائل آسیب‌شناسی فرهنگی دانشجویان افزود: باید بتوانیم با همکاری اساتید در دانشگاه‌ها در رابطه ارتباط با صنعت به‌ویژه در مقطع کارشناسی ارشد؛ چه از طریق ردیف‌های پژوهشی یا ردیف‌های دیگر اختصاصی در دانشگاه‌ها پروژه‌هایی را برای دانشجویان اختصاص دهیم، به گونه‌ای که دریافت‌هایی هم داشته باشند و نه فقط به‌صورت کارآموزی تا دانشجویان در صنعت وارد شوند و بقیه راه را خودشان بروند و این امر مانع از مهاجرت و به اصطلاح فرار مغزها می‌شود.

وی در رابطه با جذب نخبگان اخیراً کارهایی صورت گرفته است، مثلاً با تعریف پروژه‌های مشترک و تحصیلات مشترک از راه دور که در ارتقای اساتید هم مؤثر است. همچنین ارتقای اساتید نباید صرفاً به دروس و مقاله‌های آنها برگردد؛ بلکه موضوعاتی مانند دانشجوپروری و پروژه‌های آن هم مرتبط باشد و نه فقط مقاله‌های ISI که باید همه زمینه‌های فعالیت استاد مورد نظر قرار گیرد .اگر روی موضوعات تمرکز کنیم و دیگران را نیز همراه خود بیاوریم، به‌ویژه افرادی که در آموزش عالی هستند، این کار انجام‌پذیر است .

شاکری بیان کرد: همچنین در رابطه با الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت که مطالبه به‌جد مقام معظم رهبری است و الگویی برای جایگزینی آن افزود :مجلس بُعد نظارتی دارد و باید در این زمینه‌ها مطالبه‌گری شود و کمیسیون‌های فرهنگی اجتماعی مجلس باید این موضوعات را مطالبه‌گری کند و الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت را مور دقت قرار گیرد و همچنین مؤسسات و پژوهشگاه‌های مرتبط نیز باید در این کار ورود کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در موضوعات مختلف ارتباط پژوهشگاه‌ها و کمیسیون‌های مجلس با موضوع مورد نظر برقرار شود و در مرکز پژوهش‌های مجلس تحولی عظیم رخ دهد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1071107

وب گردی

وب گردی