کسر «مقرری ماه اول» از حقوق فرهنگیان باید اقساطی شود

یک کارشناس آموزش‌و‌پرورش با اشاره به کسر «مقرری ماه اول» از حقوق فرهنگیان اظهار کرد: آموزش و پرورش باید تلاش کند طی جلساتی با صندوق بازنشستگی، کسر مقرری ماه اول را به صورت قسطی همانند دانشگاه‌ها پیش ببر‌د.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، کافی است فیش حقوقی فرهنگیان را در اینترنت سرچ کنید، آن وقت با ردیف‌هایی مواجه می‌شوید که حقوق این قشر بر اساس آن محاسبه می‌شود. «مقرری ماه اول» نیز از جمله مواردی است که در هنگام تبدیل وضعیت استخدامی (آزمایشی به رسمی) یا افزایش حقوق و مزایا از حقوق افرادی که تحت پوشش صندوق بازنشستگی هستند برداشت و به صندوق بازنشستگی واریز می‌شود.

برخی فرهنگیان در تماس با ایسکانیوز نکاتی را در زمینه «مقرری ماه اول» مطرح کرده و خواهان اقساطی شدن کسر مقرری ماه اول شدند. در ادامه مصاحبه خبرنگار ایسکانیوز با یکی از فرهنگیان در زمینه این ردیف آمده است.

مهدی بهلولی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با اشاره به کسر «مقرری ماه اول» از حقوق فرهنگیان اظهار کرد: بخشی به عنوان «مقرری ماه اول» در فیش حقوقی فرهنگیان وجود دارد. حقوق فرهنگیان هر سال جدید بنا بر بودجه سالانه افزایش پیدا می‌کند؛ همچنین ممکن است در طول سال مبلغی به عنوان افزایش حقوق برای یک فرد فرهنگی یا همه فرهنگیان مانند طرح رتبه‌بندی در نظر گرفته شود. در چنین شرایطی افزایش حقوق ماه اول کسر و به صندوق بازنشستگی کشور منتقل می‌‌شود.


وی ادامه داد: تا جایی که بنده اطلاع دارم، این اقدام برای فرهنگیان صورت می‌گیرد؛ اما صندوق‌ بازنشستگی مدعی است که این کسر شامل حال تمامی کارمندان دولت که زیر نظر این صندوق هستند، می‌شود. بر اساس پرس‌و‌جویی از اطرافیان که از جمله کارمندان دولت بودند کمتر فردی با مقوله مقرری ماه اول آشنا است.



این کارشناس آموزش و پرورش گفت: مقرری ماه اول بنا بر ماده ۱۰۰ قانون استخدامی کشوری کسر می‌شود که با ماده ۷۱ و ۷۲ نیز در ارتباط است. براساس ماده 71 قانون استخدامی کشوری، وزارتخانه‌ها و موسسات دولتی مکلف‌‌اند هر ماه هشت و نیم درصد از جمع حقوق و تفاوت تطبیق حقوق و مزایای مستمر و فوق‌العاده‌های مستخدمان رسمی و مستخدمان آزمایشی را به استثنای فوق‌العاده تضمین، اضافه کار و کسر صندوق و ماموریت کم کرده و بابت سهم مستخدمان به صندوق بازنشستگی کشوری بپردازند.

وی با اشاره به ماده 72 قانون استخدامی کشوری بیان کرد: وزارتخانه‌ها و موسسات دولتی مشمول این قانون، مکلف‌اند حقوق اولین ماه کسانی را که دوره آزمایشی گذرانده و به استخدام رسمی پذیرفته می‌شوند، برداشت کنند و به صندوق بازنشستگی کشوری بپردازند.

بهلولی با اشاره به ماده 100 قانون استخدامی کشوری اظهار کرد: براساس این ماده درآمد صندوق بازنشستگی از وجوهی که از حقوق و مزایای مستخدمین رسمی و آزمایشی کسر می‌شود منحصر است به وجوه مذکور در‌مواد ۷۱ و ۷۲ و تبصره ۵ ماده ۱۳۷ این قانون و تبصره ۷۰ قانون بودجه سال ۱۳۴۲ کل کشور و مبلغ ماه اول هر گونه تفاوت حقوق مستخدم. در‌صورت عدم کفایت وجوه صندوق بازنشستگی دولت مکلف است کمبود آنرا در بودجه کل کشور از محل درآمد عمومی تأمین و پرداخت کند. (اصلاحی مصوب ۱۳۴۹/۸/۱۲)

وی افزود: همانطور که در فوق به آن اشاره شد، در ماده ۱۰۰ قانون استخدامی دولت موظف است که کسری صندوق بازنشستگی را از محل درآمدهای عمومی کم کند.

این کارشناس آموزش و پرورش تصریح کرد: بحث کسر مقرری ماه اول در این قانون آمده و به نوعی فرهنگیان نیز نسبت به این موضوع معترض بوده و مدعی هستند نباید کسر ماه اول صورت بگیرد. در این راستا برخی از فرهنگیان شکایت خود را به دیوان عدالت اداری ارائه کردند، در نهایت دیوان به نقض قانون رای نداده است، این درحالی است که 3 قاضی بر این باور بودند که اعمال مقرری ماه اول باید حذف شود.

وی با بیان اینکه از اواخر دولت دهم چند سال این قانون لغو شد، خاطرنشان کرد: معاونت توسعه، مدیریت سرمایه انسانی رئیس جمهور و وزارت آموزش و پرورش اعلام کردند مقرری ماه اول شامل هیچ یک از مواردی که در ماده ۱۰۰ قانون استخدامی کشوری آمده، نمی‌شود. به همین منظور به مدت 2 یا سه سال مقرری ماه اول از فرهنگیان کسر نشد؛ اما پس از سر کار آمدن دولت دوازدهم، با شکایت صندوق بازنشستگی مقرری ماه اول لحاظ شد، از آن زمان تاکنون این ردیف از حقوق فرهنگیان کسر می‌شود.

بهلولی با بیان اینکه فرهنگیان درخواست دارند که مقرری ماه اول از قانون استخدامی کشوری حذف شود بیان کرد: این کسر در نسخه اول این قانون مربوط به سال ۱۳۴۵ مبنی بر کسر افزایش حقوق ماه اول ذکر نشده و بعداً در اصلاحات سال بعد این قانون به آن افزوده شده است.

وی ادامه داد: بنا بر اعلام سایت صندوق بازنشستگی ۵.۲۲ درصد از حقوق افرادی که زیر نظر صندوق بازنشستگی هستند، کسر شده و در فیش حقوقی ماهانه فرهنگیان لحاظ می‌شود. به عنوان مثال در سال گذشته حدود ۳۵۰ هزار تومان در این راستا از حقوق من کسر می‌شد.

این کارشناس آموزش و پرورش گفت: از طرفی قانون استخدامی کشوری در ماده‌ای دیگر بیان می‌کند که باید حدود ۸ درصد از حقوق فرهنگیانی که زیر نظر صندوق بازنشستگی هستند، کسر شود. در صورتی که صندوق بازنشستگی با کسری مواجه شود، بنا بر ماده ۱۰۰ قانون استخدامی دولت باید از محل درآمد عمومی این کسری را تامین و پرداخت کند، نه اینکه این کسری از حقوق فرهنگیان پرداخت شود.

وی خاطرنشان کرد: این قانون در اوایل دهه ۹۰ به مدت ۳_۲ سال لغو شده و پس از مدتی دوباره از سر گرفته شده است؛ بنابراین نمی‌توان قانون کسر ماه اول را قانون محکمی در نظر گرفت. تصور کنید نهادی مانند معاونت توسعه مدیریت و سرمایه نیروی انسانی ریاست جمهوری در دولت دهم این قانون را زیر سوال برده است.

بهلولی تصریح کرد: با توجه به شکایتی که در دیوان عالی عدالت صورت گرفته است، هر سه قاضی به سود لغو این قانون رای داده‌اند که البته در اکثریت نبودند. با تمامی این تفاسیر به نظر می‌رسد این قانون چندان محکم نیست و جای بحث برای آن وجود دارد.

وی در ادامه خواستار خواستار لغو کسر مقرری ماه اول شد و گفت: در راستای مطالعاتی که در زمینه این ردیف در دانشگاه‌ها داشتم، دریافتم کسر مقرری ماه اول یک‌باره صورت نمی‌گیرد، بلکه این کسر به صورت اقساط پیش می‌رود. به عنوان مثال اگر می‌خواهند یک میلیون تومان را در ماه اول از حقوق یک فرد کسر کنند، این مبلغ را به یک باره در ماه اول کسر نمی‌کنند، بلکه این مبلغ را در طول ۱۲ ماه تقسیم و از حقوق فرد کسر خواهند کرد.

این کارشناس آموزش و پرورش در پایان بر ضرورت کسر مقرری ماه اول به صورت اقساطی شده و خاطرنشان کرد: حتی اگر این کسر مقرری ماه اول نیز لغو نشود، آموزش و پرورش باید تلاش کند طی جلساتی با صندوق بازنشستگی کسر مقرری ماه اول را به صورت قسطی همانند دانشگاه‌ها پیش ببر‌د.

انتهای‌ پیام/

کد خبر: 1071154

وب گردی

وب گردی