باید از مصرف بی‌رویه آنتی‌بیوتیک‌ها پرهیز کرد/ نقش میکروبیوم درسلامت بدن

رئیس هیئت مدیره انجمن گوارش شاخه مازندران با اشاره به نقش میکروب‌ها در سلامت بدن گفت: باید از مصرف بی‌رویه آنتی‌بیوتیک ها پرهیز کرد؛ چرا که این عمل می تواند سبب آسیب به میکروب‌های مفید در بدن شود و مشکلات زیادی برای فرد ایجاد کند.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، دکتر حسن طاهری رئیس هیئت مدیره انجمن گوارش شاخه مازندران درباره موضوع "میکروبیوم" که موضوع اصلی مورد ارائه در برنامه هفته سلامت گوارش سال ۹۹ است، گفت: نخستین بار حدود ۲۰ سال قبل مبحث میکروبیوم و میکروبیوتا که درباره میکروب هایی است که به طور طبیعی در بدن انسان زندگی می کنند به طور جدی وارد مباحث مربوط به سلامت دستگاه گوارش و بدن انسان شده است .

وی با اشاره به اینکه بر اساس بررسی‌های انجام شده روی بدن انسان حدود از ۱۰ تا ۱۰۰ تریلیون میکروب زندگی می کنند که تعداد آنها می تواند چندین برابر سلول‌های بدن خود انسان باشد و در یک فرد بالغ حدود 6/0 تا 8/1 کیلوگرم میکروب زندگی می کند.

این فوق تخصص بیماری‌های دستگاه گوارش و کبد گفت: این میکروب ها در حال همزیستی با سلول‌های بدن بوده و وجودشان برای حفظ سلامتی بدن ضرورت دارد و نبودش ممکن است سبب مشکلاتی چون چاقی و عدم تامین ریز مغذی های بدن و ایجاد نقص در سیستم دفاعی بدن و کارکرد طبیعی دستگاه عصبی مرکزی شود.

دکتر طاهری با اشاره به این مطلب که ساختار ژنتیکی سلول های بدن انسان ها حدود ۹۹درصد مشابه یکدیگر است، گفت: آنچه سبب تفاوت انسان‌ها می شود ساختار ژنتیکی میکروب های بدن آنهاست . بیشتر ژنهای مستقر در بدن انسان مربوط به میکروب ها است و ساختار ژنتیکی این میکروب ها در انسان‌ها حدود ۸۰ تا ۹۰‌درصد تفاوت دارد و این تفاوت‌ها در بروز مشکلاتی همچون آلرژی، چاقی، و ... نقش دارد.

وی با بیان اینکه این میکروب‌ها در بخش‌های مختلف بدن از جمله پوست، دهان، اندام‌های جنسی، روده و معده و دستگاه تنفس قرار دارند، گفت: میکروب های موجود در بدن نوزاد از زمان تولد تغییر و تحول و گسترش پیدا می کند.

و پس از حدود 5/2 سال جنس میکروب ها موجود در بدن کودک و انسان بالغ تقریبا مشابه خواهد بود .

رئیس هیئت مدیره انجمن گوارش شاخه مازندران گفت: باید از مصرف بی‌رویه آنتی‌بیوتیک ها پرهیز کرد؛ چرا که این عمل سبب آسیب به میکروب‌های مفید در بدن شده و مشکلات زیادی برای فرد ایجاد می کند.

وی با اشاره به اینکه غذاهایی که می‌خوریم بر جنس میکروب‌های موجود در بدن موثر است گفت: با مصرف غذاهای چرب به مرور زمان میکروب‌هایی در بدن تکثیر پیدا می کنند که سبب رسوب چربی و تشدید چاقی می گردند، لذا نوع غذای مصرفی نیز روی جنس میکروب‌های موجود در بدن تاثیر می‌گذارد.

دکتر طاهری در مورد میکروب هلیکوباکتر پیلوری‌هایی که در معده انسان وجود دارد نیز گفت : حتی در مورد این میکروب نیز که در ایجاد زخم اثنی عشر و معده و حتی سرطان معده موثر اسن زمانی باید اقدام به درمان و ریشه کنی کرد که این میکروب به بدن آسیب وارد کند در غیر این صورت برخی از مطالعات نشان داده اند که ریشه کنی بی مورد این میکروب نیز می تواند در ایجاد اشتهای کاذب و چاقی نقش داشته باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1071156

وب گردی

وب گردی