مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های دانشگاهی کشور در 18 خرداد

بازگشت به دانشگاه ۱۰۰ روز بعد، جذب دانشجوی خارجی؛ راه‌حل ارتقای آموزش عالی و  جزئیات نحوه برگزاری امتحانات نهایی دانش آموزان از جمله مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های دانشگاهی کشور در 18 خرداد ماه است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، روزنامه‌‌های فرهیختگان و آفرینش از جمله روزنامه‌های دانشگاهی کشور هستند که اخبار و موضوعات حوزه آموزش عالی را منعکس می‌کنند.

مهم‌ترین عناوین امروز روزنامه فرهیختگان به شرح زیر است:

بازگشت به دانشگاه ۱۰۰ روز بعد

خبرنگار فرهیختگان در این عنوان، نخستین روز بازگشایی دانشگاه‌ها پس از تعطیلات کرونایی آخرین وضعیت برگزاری کلاس‌ها و امتحانات را بررسی کرد. دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی یکی از دانشگاه‌هایی است که به‌رغم بازگشایی دانشگاه‌ها اما تصمیمی برای تغییر روند برگزاری کلاس‌هایش ندارد و دانشجویان باید کلاس‌های نظری را به‌صورت غیرحضوری به اتمام برسانند. آن‌طور که مدیر روابط‌عمومی این دانشگاه به «فرهیختگان» گفته است، الزامی برای حضور دانشجویان در دانشکده‌ها وجود ندارد، با این‌حال دانشجویان تحصیلات تکمیلی برای انجام کارهایی که نیاز به آزمایشگاه داشته یا برای ارتباط با اساتید می‌توانند به دانشگاه مراجعه کنند.

به گفته او، دانشجویانی که پیش‌تر در طرح غربالگری شرکت کرده‌اند و استاد راهنمایشان نیز اجازه حضور آنها در دانشگاه را داده‌اند ، می‌توانند برای انجام کارهایشان به دانشگاه مراجعه کنند. همچنین امتحانات این دانشگاه نیز طبق اعلام قبلی به‌صورت غیرحضوری برگزار می‌شود و براساس تقویم آموزشی، قرار است امتحانات از هفتم تیرماه شروع و تا 23 همان ادامه داشته باشد؛ با این‌حال تاکید مسئولان این دانشگاه بر ارزشیابی اساتید است که باید تا 30 خرداد انجام دهند و طبق اطلاعیه دانشگاه دانشکده‌ها باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند تا نهایتا تا 22 تیرماه و پیش از پایان امتحانات، نمرات مربوط به ارزشیابی‌ها در سامانه دانشگاه به ثبت برسد.

دانشگاه تربیت‌مدرس نیز برای دروس نظری همچنان شیوه غیرحضوری را دنبال خواهد کرد و تنها قرار است کلاس‌های عملی خود را به‌صورت حضوری و فشرده و در بازه زمانی حداکثر سه‌هفته‌ای برگزار کند و بر همین اساس این کلاس‌ها از روز گذشته آغاز شده و تا پنجم تیرماه ادامه خواهد داشت و نکته قابل‌توجه اینجاست که تنها دانشجویان دکتری می‌توانند در این کلاس‌ها حضور پیدا کنند.

این دانشگاه امکان استفاده از خوابگاه را برای دانشجویانی که باید در کلاس‌های عملی شرکت کنند، فراهم کرده است، اما طبق اطلاعیه این دانشگاه «دانشجویان پس از اتمام دوره برگزاری کلاس‌های عملی تا تاریخ پنجم تیرماه لازم است بلافاصله خوابگاه را تخلیه کرده و به شهر محل سکونت خود بازگردند. همچنین دانشجویانی که به دلایل پزشکی، مخاطرات ناشی از ابتلا یا احتمال آلودگی به ویروس و سایر دلایل موجه، امکان حضور در کلاس‌های عملی را ندارند، می‌توانند حداکثر تا پایان خرداد ۱۳۹۹ نسبت‌به ثبت درخواست حذف دروس عملی نیمسال جاری پس از تایید استاد درس، گروه آموزشی و معاون آموزشی دانشکده اقدام کنند.» ادامه این گزارش را می‌توانید در فرهیختگان بخوانید.

جذب دانشجوی خارجی؛ راه‌حل ارتقای آموزش عالی

فرهیختگان در این عنوان، معضل آموزش عالی آسیا را باتوجه به روند نزولی جمعیت بررسی می‌کند. هنگ‌کنگ با کمترین میزان تولد در دنیا که رشد نرخ جمعیت آن تنها یک‌درصد است، شباهت زیادی به نرخ رشد جمعیت در کشورهای شرق آسیا شامل ژاپن، کره‌جنوبی، تایوان و سنگاپور دارد. تمام این کشورها به‌ویژه در سال‌های اخیر وارد فاز بحران جمعیتی شده‌اند، به‌طوری‌که بررسی‌ها نشان داده ادامه این روند سیستم آموزش عالی آسیای‌شرقی را در شمار دانشجویان بومی دچار مشکل می‌کند. بخش توسعه اجتماعی و اقتصادی هنگ‌کنگ با توجه به رشد جمعیتی و باروری کمی که دارد، به‌شدت تحت‌تاثیر قرار گرفته و به‌دنبال این کاهش جمعیت، دانشگاه علوم و فناوری هنگ‌کنگ هم به‌عنوان یکی از جوان‌ترین موسسات آموزشی و آکادمیک دنیا با این معضل دست‌به‌گریبان است. سیاست تک‌فرزندی سال‌ها پیش در چین، با هدف کنترل فقر در مناطق روستایی و به‌دنبال آن بالا بردن سطح آموزش و رونق و توسعه بخش اقتصادی اعمال شد.

«استوارت گیتل باستن» به‌عنوان یک جمعیت‌شناس که در دانشگاه هنگ‌کنگ مشغول تدریس است، در کتابی که در سال 2019 نوشت، با اشاره به مساله جمعیت در آسیا، هشدار داد مهندسی اجتماعی جمعیت‌ها که با هدف افزایش یا کاهش نرخ موالید صورت می‌گیرد، برای پرکردن صندلی‌های خالی دانشگاه‌ها کفایت نمی‌کند. او در کتاب خود به این نکته اشاره کرده است که مشکل جمعیت، پاشنه‌آشیل آسیاست، به‌ویژه در مناطقی که با کاهش جمعیت و افزایش سن مواجه هستند. در این بحبوحه، واکنش ملی دولت‌ها از چند حالت خارج نیست؛ یا اینکه مردم را به داشتن فرزند بیشتر تشویق می‌کنند یا بدتر از آن، زنان را مقصر کاهش رشد جمعیت می‌دانند. اما واقعیت اینجاست که این سیاست‌های دولتی در تایوان، کره‌جنوبی و سنگاپور موثر واقع نمی‌شوند و حتی اگر نرخ تولد افزایش یابد، دانشگاه‌ها بعد از دو دهه از فواید این افزایش جمعیت سود می‌برند.

محققان براین باورند که واقعیت سیاست تک‌فرزندی عملا در چین اجرا نشد بلکه این توسعه و رشد اقتصادی بود که منجر به کاهش جمعیت در این کشور شد. درنهایت این‌گونه می‌توان نتیجه‌گیری کرد که با برداشتن سیاست تک‌فرزندی در سال‌های اخیر تغییری در روند نرخ موالید ایجاد نشد و میزان باروری رشد نکرد. جف کینگستون، مدیر مطالعات آسیایی دانشگاه تمپل ژاپن نیز در گفته‌های خود به مشکلات مشابه جمعیتی در ملت‌های پیشرفته به لحاظ بین‌المللی اشاره کرده است. به‌طور کلی، شمار جمعیت جهان در سنین دانشگاهی روبه کاهش است و این مشکل تنها گریبانگیر دانشگاه‌های آسیایی نیست.

به‌گفته یکی از اقتصاددانان سیاسی که در دانشگاه ویرجینیا و هنگ‌کنگ تدریس می‌کند، سیاست‌های تشویقی زایمان و افزایش جمعیت چند دهه زمان می‌برد تا تحقق پیدا کند، بنابراین نمی‌توان روی آن به‌عنوان یک راهکار سریع در کشورهای آسیایی حساب کرد.
به‌گفته او، تعداد دانشگاه‌ها در آسیای‌شرقی بسیار بالاست و از طرف دیگر، تعداد دانشجو کافی نیست با وجود این، دانشگاه‌ها از نظر کیفیت و تخصص متنوع هستند. موسساتی که نسبت به بقیه دانشگاه‌ها برتری خاصی نداشته یا در حوزه‌های ویژه‌ای به‌صورت تخصصی فعالیت می‌کنند، با کاهش جمعیت در خطر حذف قرار می‌گیرند و دانشجویان از بازارهای درحال ظهور به سمت بازارهای توسعه‌یافته می‌روند.
این استاد دانشگاه می‌افزاید: هنگ‌کنگ در گذشته از این روند سود می‌برد، درحالی که ژاپن به‌عنوان محبوب‌ترین مقصد دانشجویان خارجی در آسیا محسوب می‌شد. ادامه این گزارش را می‌توانید در روزنامه فرهیختگان بخوانید.

مهم‌ترین عناوین امروز روزنامه آفرینش به شرح زیر است:

14 هزار نفر در آزمون دستیاری پزشکی رقابت می‌کنند

بر اساس این عنوان روزنامه آفرینش، مهلت جدید ثبت نام در چهل و هفتمین دوره آزمون دستیاری تخصصی پزشکی به پایان رسید و بیش از 14 هزار نفر در این آزمون ثبت نام کردند. مهلت تمدید شده ثبت نام در چهل و هفتمین دوره آزمون پذیرش دستیاری تخصصی پزشکی از یکشنبه 11 خرداد 99 آغاز شد و داوطلبان تا سه شنبه 13 خرداد 99 فرصت داشتند نسبت به ثبت نام در این آزمون اقدام کنند.همچنین افرادی که پیش از این ثبت نام کرده‌اند نیز می‌توانستند در بازه زمانی 11 تا 13 خرداد نسبت به ویرایش فرم خود اقدام کنند.چهل و هفتمین آزمون دستیاری پزشکی پس از چند بار تعویق، براساس آخرین تقویم آزمون‌های وزارت بهداشت، 16 مرداد 99 برگزار می‌شود.پس از مهلت‌های متعدد ثبت نام در چهل و هفتمین دوره آزمون پذیرش دستیاری تخصصی در نهایت تعداد 14 هزار و 678 نفر در این آزمون ثبت نام کرده اند.

جزئیات نحوه برگزاری امتحانات نهایی دانش آموزان

خسرو ساکی رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش در این عنوان روزنامه آفرینش، درباره شیوه برگزاری امتحانات نهایی دانش آموزان در گفت‌وگوی زنده شبکه خبر، گفت: امتحانات نهایی پایه دوازدهم با شرکت 660 هزار دانش آموز در 6 هزار و 780 حوزه امتحانی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و سیاست‌های ابلاغی وزارت بهداشت شروع شده است.

ساکی در ادامه با بیان اینکه برگزاری امتحانات نهایی تا 17 تیر ماه ادامه دارد، افزود: امسال با توجه به شرایط موجود در کشور دانش آموزان را به دو گروه تقسیم کردیم. یک گروه روز‌های زوج و گروه دیگر روز‌های فرد در محل برگزاری آزمون حضور پیدا کنند تا از ازدحام دانش آموزان در مبادی ورودی و خروجی سالن‌های امتحانات جلوگیری شود.

رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش، افزود: تعداد حوزه‌های امتحانی امتحانات نهایی نسبت به سال قبل حدود 59 درصد افزایش پیدا کرده است. همچنین فاصله صندلی‌ها 1.8 تا 2 متر از 4 جهت است تا دانش آموزان با امنیت خاطر به سوالات پاسخ دهند.

وی اضافه کرد: پروتکل‌های بهداشتی از همان مبادی ورودی حوزه‌های امتحانی مد نظر قرار داده شده است و در ورود مراقبین سلامت از طریق تب سنجش سلامت دانش آموز را مورد سنجش قرار می دهند. همچنین اقلام بهداشتی در اختیار دانش آموزان قرار داده می‌شود؛ البته دانش آموزان ملزم به همراه داشتن ماسک هستند، اما با این وجود برای 10 درصد از دانش آموزان که ممکن است ماسک و دستکش به همراه نداشته باشند اقلام بهداشتی در نظر گرفته شده است.

ساکی در ادامه گفت: تمام سطوحی که دانش آموزان با آن ارتباط دارند مانند میز، صندلی، دستگیره‌های در و حتی نرده‌ها ضد عفونی و گندزدایی شده اند.

رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: پوستر‌های اطلاع رسانی درباره کرونا در قسمت‌های مختلف سالن‌ها و حتی سرویس‌های بهداشتی حوزه های امتحانی تعبیه شده است. تدابیری اتخاذ شده تا از ازدحام دانش آموزان در سالن ها، حیاط مدرسه و... جلوگیری شود. به دانش آموزان هشدار داده ایم که وسایلی مثل کیف و تلفن همراه که دست به دست می‌شود و وامکان انتقال ویروس از طریق آن‌ها وجود دارد، با خود به همراه نداشته باشند.

ساکی تاکید کرد: برگه حضور و غیاب مختص به هر دانش آموز است تا این برگه بین دانش آموزان دست به دست نشود.تمام موارد ابلاغ شده از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا در حوزه های امتحانی در نظر گرفته شده و رعایت می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1071159

وب گردی

وب گردی