فلز نیکل از پسماندهای صنعتی در دانشگاه آزاد اسلامی کرج تولید می شود

همکاری مشترک مرکز تحقیقات مهندسی مواد پیشرفته دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج و شرکت دانش بنیان مواد پژوهان گوهرفام به تولید فلز نیکل از پسماندهای صنعتی منجر شد.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز از کرج، حامد ثابت معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج با اعلام این خبر افزود: پروژه حاضر با همکاری مشترک مرکز تحقیقات مهندسی مواد پیشرفته و شرکت دانش بنیان مواد پژوهان گوهر فام انجام شده است و در آن فرآیند بازیابی و تولید فلز ارزشمند نیکل از پسماندهای صنعتی( کاتالیست‌های مستعمل صنایع فولاد و پتروشیمی) صورت پذیرفته است.

وی بیان داشت: در این پروژه تولید فلزنیکل با استفاده از فرآیندهای هیدرومتالورژی از قبیل حل سازی، خالص سازی و ربایش الکتریکی صورت گرفته است.

ثابت با اشاره به استفاده گسترده کاتالیست ها در صنایع تصفیه و جداسازی و فرایندهای شیمیایی گفت: حدود 75% فرایندهای شیمیایی به کاتالیست ها وابسته هستند و بازار کاتالیست ها سالانه 5% رشد دارد.

وی افزود: در کاتالیست‌های پشتیبانی شده از آلومینا، زئولیت، کربن، سیلیکا، زیرکونیا یا رس به عنوان پایه ای برای فلزات کاتالیستی مانند نیکل، پلاتین، پالدیوم، مولیبدن، کبالت، مس، آهن و غیره استفاده می شود و این کاتالیست ها پس از مصرف، به علت از دست دادن سطح تماس، یا تشکیل یک لایه سطحی از کربن، سولفور و ... مستعمل یا سمی می شود. بنابراین بعد از گذشت مدتی باید کاتالیست های استفاده شده با کاتالیست های نو جایگزین شوند.

ثابت ادامه داد: با توجه به مصرف زیاد کاتالیست‌های مختلف در صنایع فولاد و پتروشیمی، سالانه میزان زیادی از این نوع کاتالیست، به‌صورت مستعمل و غیرقابل استفاده در واحدهای نام‌برده، ایجاد می‌شود.

معاون پژوهش و فناوری واحد کرج تصریح کرد: در این پروژه موفق، بازیابی فلز نیکل از کاتالیست های مستعمل به روش هیدرومتالورژی انجام شده است برای این منظور ابتدا کاتالیست های مستعمل بدون هیچ فرایند قبلی دریک اسید حل شده و پس از حذف ناخالصی ها، نیکل خالص از محلول به روش الکتروپلیتینگ( ربایش الکتریکی ) به صورت فلزی روی کاتد بازیابی شده است.

وی همچنین تاکید کرد: فلز نیکل در تولید فولادهای آلیاژی ، تولید سوپر آلیاژها ، فلز روکش مخازن ، سوخت جامد و... مورد استفاده وسیعی داشته و بعنوان یک فلز استراتژیک محسوب می شود و در حال حاضر واردات این فلز به کشور تحریم می باشد .

ثابت در پایان سخنانش ضمن دعوت از صاحبان صنایع کشور برای بهره مندی از این محصول ملی گفت: در حال حاضر خط تولید نیمه صنعتی محصول راه اندازی شده و مرکز تحقیقات مهندسی مواد پیشرفته دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج آماده عرضه فلزنیکل مورد نیاز صنایع می باشد.

انتهای پیام /

کد خبر: 1071175

وب گردی

وب گردی