تغییر دستورالعمل سازمان جهانی بهداشت درباره استفاده از ماسک

سازمان جهانی بهداشت (WHO) بر استفاده از ماسک در جاهایی که امکان رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی وجود ندارد، تاکید کرد.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، تدروس آدهانوم، دبیر کل سازمان جهانی بهداشت از تغییر توصیه‌های این سازمان خبر داد و گفت: این سازمان در حال حاضر به افراد توصیه می‌کند در مناطقی که انتقال کووید-۱۹ گسترده است، حتماََ ماسک بپوشند.

وی با بیان این که در مکان‌هایی مانند وسایل حمل و نقل عمومی یا فروشگاه‌ها که امکان حفظ فاصله اجتماعی وجود ندارد، افراد باید حتماََ از ماسک‌ استفاده کنند، افزود: افراد بالای ۶۰ سال یا افرادی که دارای مشکلات و بیماری‌های خاص هستند باید به طور ویژه از ماسک‌های پزشکی استفاده کنند.

با وجود این که سازمان جهانی بهداشت پیش‌تر اعلام کرده بود استفاده از ماسک برای افراد عادی موثر نیست، کشورهایی در سراسر جهان به استفاده از ماسک رو آورده بودند. برای مثال در انگلیس پس از تجدید نظر بوریس جانسون در مورد تاثیر استفاده از ماسک از ۱۵ ژوئن افراد ملزم به استفاده از ماسک در وسایل حمل و نقل عمومی شدند.

ماسک به خودی خود افراد را از ابتلا به کووید-۱۹ محافظت نمی‌کند و شستن دست‌ها، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و اقدامات دیگر هم‌چنان اهمیت زیادی دارند

پیش از این سازمان جهانی بهداشت استفاده از ماسک را تنها به کادر درمان و افرادی که از بیماران کرونا مراقبت می‌کنند، توصیه می‌کرد.

تدروس آدهانوم اظهار داشته که استفاده همگانی از ماسک هنوز هم توسط شواهد علمی با کیفیت بالا یا مستقیم حمایت نمی‌شود با این حال، وی ادامه داد که تعداد فزاینده‌ای از شواهد و نتایج از چندین کشور که توصیه به استفاده از ماسک کرده‌اند، به علاوه دشواری رعایت کردن فاصله اجتماعی در بسیاری از شرایط برای سازمان جهانی بهداشت کافی است تا توصیه‌های خود را تغییر دهد.

وی تصریح کرد: ماسک به خودی خود افراد را از ابتلا به کووید-۱۹ محافظت نمی‌کند و شستن دست‌ها، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و اقدامات دیگر هم‌چنان اهمیت زیادی دارند.

دبیر کل سازمان جهانی بهداشت افزود: کارکنان بهداشت و درمان در مناطقی که انتقال گسترده کرونا وجود دارد، هم‌اکنون نه تنها در مناطقی که بیماران مبتلا به کووید-۱۹ حضور دارند، بلکه باید در تمامی بخش‌های مراکز بهداشتی از ماسک استفاده کنند. برای مثال پزشکان شاغل در بخش‌های قلب و عروق یا بخش‌های دیگر باید استفاده از ماسک پزشکی را حتی اگر هیچ بیمار کروناویروس شناخته شده‌ای در آن بخش وجود نداشته باشد، ادامه دهند.

بنا بر گزارش شبکه خبری اسکای نیوز، شواهد گروه مشاوره علمی اضطراری انگلیس (SAGE) پیش‌تر نشان داده است که ماسک‌ها می‌توانند در صورت ابتلای افراد به کروناویروس بدون بروز علائم، باعث کاهش خطر انتقال شوند.

متخصصان تاکید دارند که استفاده از ماسک به معنی مصونیت کامل نیست بلکه مردم باید برای محافظت موثر از خود و دیگران به جز ماسک زدن سایر اقدامات بهداشتی را که مدام از سوی مقامات بهداشتی توصیه می‌شود،‌ بکار بندند و عمل به آنها را در زندگی روزمره جدی بگیرند.

ایسنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1071176

وب گردی

وب گردی