نانوپوشش آبگریز در دسترس صاحبان صنایع تولیدی و ساختمانی کشور قرار گرفت

رئیس دانشگاه آزاد استان البرز گفت: نانوپوشش آبگریز در مرکز تحقیقات مهندسی مواد پیشرفته دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج تولید شد که این محصول می تواند در دسترس صاحبان صنایع تولیدی و ساختمانی کشور قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز از کرج، محمدحسن برهانی فر رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز و واحد کرج با اعلام خبر تولید این محصول جدید در واحد کرج گفت: هر ساله نفوذ رطوبت و آب به درون اجزای ساختمان، ضررها و آسیب‌های زیادی وارد می‌آورد. به عنوان مثال اگر دمای هوا به زیر صفر برسد، آبی که به داخل مصالح ساختمان نفوذ کرده پس از انجماد منبسط شده و باعث ایجاد ترک و شکاف در مصالح می‌شود که علاوه بر تخریب مصالح، باعث ظهور قارچ‌ها و آلودگی‌ها در ساختمان می گردد.

وی با بیان این مسائل از لزوم و اهمیت آب‌گرﯾﺰ کردن ﺳﻄﻮح ساختمان به منظور جلوگیری از این مشکلات سخن گفت و تصریح کرد: محصول تولیدی واحد کرج با بهره‌گیری از اندازه نانو مقیاس خود، منجر به ایجاد خاصیت آب‌گریزی و در نهایت محافظت‌کنندگی سطح در برابر رطوبت می‌شود و استفاده از این عایق علاوه بر مقاوم‌سازی ساختمان، از چسبیدن ذرات گرد و غبار به سطح جلوگیری می‌کند؛ به طوری که با اولین بارندگی و یا شست‌وشوی ساده‌ سطح کاملاً تمیز می‌شود.

برهانی فر با بیان این مطلب که این محصول به دلیل برخورداری از ساختار نانو مولکولی، می‌تواند به عمق منافذ داخلی مصالح نفوذ کرده و با انجام یک واکنش شیمیایی منجر به ایجاد موادی با خاصیت آب‌گریزی بر روی سطح شود بیان داشت: پوشش مذکور شرایط آب‌گریزی و عدم نفوذ آب در سطح را بدون آن که فیلمی بر روی سطح ایجاد شود و یا جلوه اولیه‌ سطح را تغییر دهد، ایجاد می‌نماید.

رئیس واحد کرج با توضیح اینکه آب‌گریزی یا آبدوستی (Hydrophilic) از جمله خصوصیات فیزیکی سطحی یک ماده است گفت: مواد آبگریز به دلیل ناهمواری‌های سطحی میکرومتری و نانومتری خود، اجازه پخش شدن یا جذب شدن آب روی سطح را نمی‌دهند و از این رو موجب قطره‌ای شدن آب و سر خوردن آن می‌شوند.

وی افزود: نانوفناوری با 2 راهکار تغییر شیمی سطح از آبدوست به آبگریز و ایجاد قله ها و ناهمواری های نانومتری به منظور عدم رؤیت قطره آب با سطح اصلی (زیرلایه) به تولید سطح آبگریز می‏پردازد.

برهانی فر گفت: در همین راستا نانوپوشش تولید شده در واحد کرج جهت سطوح سیمانی، آجر و سنگ طراحی شده است، به گونه ای عمل می کند که پس از اسپری کردن نانوپوشش، میلیونها ستون با قطر نانومتری روی سطح تشکیل می‏شود و زمانی که باران به نمای یک ساختمان ببارد، قطرات آب به جای نفوذ به داخل سطح، روی این گروه‏های حرکت می‏کنند و به زمین ریخته می‏شوند.

وی تصریح نمود: اصولا" دومشکل عمده آجر های نما یعنی آلودگی و تیرگی به مرورزمان وتشکیل شوره روی سطح آجربا استفاده از این محصول کاملا" ازبین می رود و به بیان دیگر نانوپوشش آبگریز کاملاً از جابجایی و انتقال آب در داخل و یا از سطح آجر جلوگیری می‏کند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز و واحد کرج با تاکید بر اینکه کاربرد این محصول علاوه بر استفاده بر روی آجر نما، قابل استفاده بر روی شیشه، سطوح چوبی و.. نیزمی باشد گفت: مرکز تحقیقات مهندسی مواد پیشرفته دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج به عنوان تولید کننده این محصول آمادگی کافی برای عرضه مستقیم ماهیانه صد ها لیتر از محصول فوق را به مصرف کنندگان دارا است.

انتهای پیام /

کد خبر: 1071181

وب گردی

وب گردی