سلاح سلول سرطانی در برابر ویروس چیست؟

سلول‌های سرطانی با ایجاد التهاب از خود در برابر ویروس‌ها محافظت می‌کنند که در ادامه جزئیات این مکانیزم را شرح می‌دهیم.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، محققان موسسه فرانسیس کریک کشف کردند که سلول های سرطانی چگونه از خود در مقابل ویروس های مضر برای تومورها (نه برای سلول های سالم) محافظت می‌کنند. این یافته‌ها می تواند منجر به بهبود درمان های ویروسی برای این بیماری شود.

محققان در مطالعه خود که در Nature Cell Biology منتشر شده مکانیسمی را شناسایی کردند که از سلول‌های سرطانی در برابر ویروس‌های آنکولیتیک محافظت می کند و سلول‌های سرطانی را آلوده و از بین می برد.

این ویروس ها گاهی به عنوان درمانی برای از بین بردن سلول های سرطانی و تحریک پاسخ ایمنی در برابر تومور استفاده می شوند. با این حال، آنها فقط در اقلیت بیماران عمل می کنند و دلایل مؤثر بودن یا نبودن آنها هنوز کاملاً درک نشده است.

این تیم محیط اطراف یک تومور و نحوه تعامل سلول های سرطانی با همسایگان خود، به ویژه فیبروبلاست های مرتبط با سرطان (CAF) (که محققان می دانند نقش مهمی در محافظت از سرطان، رشد و گسترش آن را دارند) را بررسی کردند.

آنها دریافتند که وقتی سلول‌های سرطانی با CAF در تماس مستقیم هستند، منجر به التهابی می شود که به بافت اطراف هشدار داده و حمله ویروس ها در سلول سرطانی را دشوار کند.

این پاسخ التهابی محافظ هنگامی رخ می دهد که سلول های سرطانی مقادیر کمی سیتوپلاسم، مایعات موجود در سلول های خود را به CAF منتقل کنند. این امر باعث می شود که فیبروبلاست ها به سلول های اطراف سیگنال دهند تا سیتوکین ها (مولکول هایی که باعث التهاب می شوند) را آزاد کنند.

اریک ساهای، نویسنده مقاله و رهبر گروه آزمایشگاه بیولوژی سلول تومور اعلام کرد که این فرایند تنها در شرایطی اتفاق می افتد که سلول‌های سرطانی و فیبروبلاست ها با یکدیگر در تماس مستقیم باشند. در بافت سالم این نوع پاسخ التهابی فقط در هنگام جراحت اتفاق می افتد؛ زیرا معمولاً غشایی از هم جدا می‌شود.

وی گفت: «این یک نمونه عالی از شیوه ای است که سرطان، مکانیسم های محافظ بدن ما را برای سود خود ربوده است.»

مهمتر از آن، هنگامی که محققان مسیر سیگنالینگ را در کشت سلولی و تومورهای رشد یافته در آزمایشگاه مسدود کردند، دریافتند که سلولهای سرطانی نسبت به ویروسهای انکولیتیک حساس تر می شوند.

آنها امیدوار هستند که این یافته ها در آینده به توسعه درمانی کمک کند که التهاب را تعدیل و از این ویروس های آنکولیتیک سلولهای سرطانی را به طور موثرتری هدف قرار دهند.

اما میلفورد نویسنده همکار و دانشجوی دکترا در آزمایشگاه بیولوژی سلول تومور در کریک گفت: «اگر به طور کامل درک کنیم که چگونه سلول‌های سرطانی خود را از ویروس های آنکولیتیک محافظت می کنند؛ راه های موثری برای متوقف کردن این مکانیسم های محافظ پیدا می‌کنیم. این ابزاری قدرتمندتر است که پزشکان می‌توانند از آن برای معالجه سرطان استفاده کنند.»

آنتونیو رولان، نویسنده همکار و پژوهشگر بالینی می افزاید: «این ویروس ها ترجیح می دهند سلول های سرطانی را از طریق سلول های سالم هدف قرار دهند، این امر باعث شده است که آنها در چند دهه گذشته مورد توجه دانشمندان قرار بگیرند. هنوز اطلاعات بیشتری درباره چگونگی تعامل آنها با تومورها و سیستم ایمنی بدن قابل درک نیست.»

محققان قصد دارند این کار را ادامه داده و دقیقاً نحوه انتقال سیتوپلاسم از سلول به سلول دیگر را بررسی کنند.