اعضای احتمالی کمیسیون آموزش مجلس را بشناسید/ قالیباف، زاکانی و زاهدی در بین متقاضیان

با شکل‌گیری مجلس یازدهم، ۳ نماینده موثر مجلس (قالیباف، زاکانی و زاهدی) خواهان حضور در کمیسیون آموزش و تحقیقات هستند و بعید نیست رئیس مجلس نیز به این کمیسیون برود.

مجله خبری ایسکانیوز-محمدمهدی ملکی: با گذشت حدود یک هفته از شروع یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، کم‌کم کمیسیون‌های تخصصی و فراکسیون‌های مجلس در حال شکل‌گیری است. کمیسیون آموزش و تحقیقات نیز به عنوان یکی از کمیسیون‌های اصلی مجلس به زودی اعضای خود را بر اساس درخواست نمایندگان و طبق دستورالعمل اجرائی موضوع تبصره(۱) ماده (۳۶) قانون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی خواهد شناخت.

بر اساس این دستورالعمل اجرایی، هر نماینده مکلف است قبل از شروع دوره اطلاعات خویش را براساس فرمت امتیازبندی به صورت خوداظهاری در سامانه وارد کرده و سپس با پر کردن فرم مخصوص انتخاب کمیسیون‌های تخصصی و تعیین اولویت پیشنهادی خود به همراه مستندات حداکثر تا سه روز پس از افتتاح دوره به هیأت رئیسه مجلس تحویل دهد.

در مرحله بعد، معاونت قوانین مجلس موظف است ظرف مدت ۴۸ساعت؛ پس از انطباق فرم‌ها با مستندات، اطلاعات مندرج در فرم‌ها و تحصیلات، سوابق اجرایی تجارب نمایندگی و عضویت در کمیسیون‌ها را در سامانه ثبت کرده و سپس اطلاعات مذکور را از طریق همان سامانه به هیأت رئیسه انتقال دهند.

شاخص‌های امتیازبندی برای ورود به کمیسیون‌های تحصصی مجلس

در مرحله امتیازبندی نمایندگان، ۳ شاخص سطح مدرک تحصیلی و مرتبط بودن آن با کمیسیون، سطح سمت سازمانی و پست هم‌تراز نماینده قبل از ورود به مجلس و سابق اجرایی آن نماینده بیشترین تأثیر را دارد.

دارندگان مدارک سطح۲ حوزه و کارشناسی ۱۵۰ امتیاز، سطح۳ حوزه و کارشناسی ارشد ۲۰۰ امتیاز و سطح۴ حوزه و دکتری ۲۵۰ امتیاز کسب خواهند کرد. دارندگان مدرک پزشکی عمومی، ۲۵۰ امتیاز و متخصصان و فوق تحصص‌ها نیز ۳۵۰ امتیاز کسب می‌کنند.

جدول مربوط به امتیازبندی سمت‌ها و پست‌های سازمانی به شرح زیر است:

امتیازبندی و تعیین اعضای هر کمیسیون به ترتیب از کمیسیون‌هایی که بیشترین متقاضی را دارد، آغاز می‌شود و پس از تکمیل اعضای کمیسیون‌های مذکور، نمایندگان بازمانده از اولویت اول انتخابی خود، با متقاضیان اولویت اول کمیسیون بعدی امتیازبندی و تعیین کمیسیون می‌شوند. نمایندگانی که در هیچ یک از اولویت‌های خود انتخاب نشده‌اند، موظف‌اند از دیگر کمیسیون‌های تکمیل نشده دو اولویت دیگر را تعیین نمایند.

چه کسانی می‌توانند به کمیسیون آموزش و تحقیقات بروند؟

بر این اساس برای عضویت در کمیسیون آموزش و تحقیقات (برخلاف بقیه کمیسیون‌ها که فقط دارندگان مدارک مشخصی در آن اولویت دارند) دارندگان تمامی مدارک تحصیلی می‌توانند درخواست عضویت بدهند و هیچ‌گونه برتری‌ای نسبت به دیگری ندارند.

متقاضیان عضویت در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس یازدهم

بر اساس اطلاعاتی که به دست باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران رسیده است، ۳۹ نفر از نمایندگان مجلس یازدهم در اولویت‌های اول و دوم خود، متقاضی عضویت در کمیسیون آموزش و تحقیقات هستند. اسامی این افراد به شرح زیر است:

احمد نادری، محمدباقر قالیباف، فاطمه قاسم پور، سیدعلی یزدیخواه، سید محسن دهنوی و زهره سادات لاجوردی (تهران) علیرضا منادی و روح الله متفکر آزاد (تبریز)، عباس مقتدایی و امیرحسین بانکی پورفرد (اصفهان)، علیرضا زاکانی (قم)، محمدمهدی زاهدی (کرمان)، علیرضا پاک فطرت (شیراز)، محمدرضا احمدی (رشت)، مهرداد ویس کرمی (خرم آباد)، احمدحسین فلاحی (همدان)، مهدی روشن فکر (بویراحمد و دنا)، محمد وحیدی (بجنورد)، حسین خسروی (بیرجند)، عبدالکریم جمیری (بوشهر)، غلامرضا منتظری (گرگان)، سیدجواد ساداتی‌نژاد (کاشان)، حبیب الله دهمرده (زابل)، علی کریمی فیروزجایی (بابل)، ذبیح‌الله اعظمی (جیرفت)، اکبر احمدپور (خواف و رشتخوار)، رضا حاجی پور (آمل)، فرهاد بشیری (پاکدشت)، یحیی ابراهیمی (دلفان و سلسله)، مسلم صالحی (اقلید)، بهروز محبی نجم آبادی (سبزوار)، روح الله عباسپور (بوئین زهرا)، مهدی اسماعیلی (میانه)، کیومرث سرمدی (اسدآباد)، سید محمد مولوی (آبادان)، حسین عباس‌زاده امامی (چناران)، محمدمهدی فروردین (فیروزآباد)، امان قلیچ شادمهر (گنبد کاووس) و اسفندیار اختیاری (نماینده زرتشتیان)

نکاتی جالب توجه درباره متقاضیان ورود به کمیسیون آموزش و تحقیقات

با نگاهی به اسامی متقاضیان ورود به این کمیسیون نام محمدمهدی زاهدی وزیر اسبق آموزش و پرورش در بین اعضای احتمالی این کمیسیون دیده می‌شود که با توجه به سابقه پارلمانی خود نیز، احتمال دارد مجددا خود را برای ریاست این کمیسیون نیز نامزد کند. از سوی دیگر حاجی بابایی دیگر وزیر سابق آموزش و پرورش تمایلی برای حضور در کمیسیون آموزش و تحقیقات از خود نشان نداده است.

محمد باقر قالیباف رئیس مجلس اولویت دوم خود را کمیسیون آموزش انتخاب کرده و علیرضا زاکانی نامزد انصرافی ریاست مجلس نیز اولویت اول خود را این کمیسیون اعلام کرده است.

حضور ۶ نماینده تهران، ۲ نماینده از تبریز و ۲ نماینده از اصفهان نیز در بین داوطلبان ورود به این کمیسیون جالب توجه است. از سوی دیگر سهم زنان ۲ و سهم مردان ۳۷ نفر است. سهم اهل سنت یک نفر و سهم اقلیت‌های دینی نیز یک نفر است.

کد خبر: 1071194

وب گردی

وب گردی