وزارت علوم به دستور رئیس جمهور تن نداد/ وعده بی‌نتیجه روحانی درباره بازگشایی دانشگاه‌ها

بنا بر صحبت‌های رئیس جمهور، مراکز آموزش عالی باید از 17 خرداد به حالت عادی برمی‌گشتند؛ اما این بار هم حرف حسن روحانی، فاصله زیادی تا واقعیت داشت.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، «دانشگاه‌ها از ۱۷ خرداد بازگشایی می‌شوند»؛ این جمله را حسن روحانی 27 اردیبهشت در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد. بنابر صحبت‌های رئیس جمهوری، مراکز آموزش عالی باید از 2 روز گذشته به حالت عادی برمی‌گشتند و پذیرای دانشجویان می‌شدند؛ اما این بار هم حرف روحانی، فاصله زیادی تا واقعیت داشت.

سه‌شنبه 6 اسفندماه سال 98، دقیقاً یک هفته بعد از اعلام رسمی مشاهده نخستین مورد ابتلا به ویروس کرونا در ایران، رئیس جمهور در نخستین جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا از «بازگشت همه روال‌ها به‌صورت عادی» از شنبه (10 اسفند) خبر داد؛ شنبه‌ای که فرا رسیدنش سه ماه طول کشید!

معاون کل وزارت بهداشت 28 فروردین سال جاری خبر از اوج‌گیری قطعی کرونا در فصل پاییز داد؛ اتفاقی که بازگشایی دانشگاه‌ها در مهرماه سال جاری را نیز در هاله‌ای از ابهام قرار می‌دهد

این بار هم بازگشایی دانشگاه‌ها در عمل اتفاق نیفتاده و آموزش‌ها به شیوه مجازی (e-learning) پیش می‌رود. تمام دانشگاه‌ها ترجیح دادند هرگونه احتمالی برای شیوع ویروس کرونا را در نظر بگیرند و از اجتماع دانشجویان در محل تحصیل و خوابگاه جلوگیری کنند.

عجیب‌تر آن‌که روحانی در حالی از بازگشایی دانشگاه‌ها در نیمه خرداد سال جاری خبر داد که برای نخستین بار، آمار ابتلا به ویروس کرونا در ایران از مرز سه هزار مورد در روز گذشت؛ اما ظاهراً شرایط از نظر رئیس جمهور کاملاً عادی به نظر می‌رسد.

بازگشایی دانشگاه‌ها؛ شاید وقتی دیگر

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری که از روز نخست تعطیلی دانشگاه‌ها تن به حضور در هیچ نشست خبری با حضور خبرنگاران نداده، تأکید کرد هیچ نسخه واحدی برای بازگشایی تمام دانشگاه‌های کشور قابل ارائه نیست، تصمیم‌گیری درباره جزئیات و فواصل پذیرش را به‌عهده دانشگاه‌ها گذاشت.

با وجود این هیچ دانشگاهی، ریسک حضور دانشجویان در کلاس‌ها را به جان نخریده و همچنان با شیوه آموزش مجازی پیش می‌روند؛ حتی امتحانات قریب به اتفاق دانشگاه‌ها نیز به‌شکل مجازی برگزار می‌شود و دروس عملی نیز به ترم بعد موکول شده تا شاید زنجیره انتقال هرچه زودتر قطع شود.

بزرگ‌ترین نگرانی دانشگاه‌ها، حضور دانشجویان در کلاس‌ها نیست؛ بلکه تجمع در خوابگاه‌هاست. دانشجویان از نقاط مختلف کشور به خوابگاه‌ها می‌آیند؛ خوابگاه‌هایی که اعمال فاصله‌گذاری اجتماعی در آنها امکان‌پذیر نیست و از طرفی نمی‌توان بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط دانشجویان، نظارت کرد؛ اما رئیس جمهور بی‌توجه به مسائل مختلف، خبر از بازگشایی دانشگاه‌ها داد.

ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت 28 فروردین سال جاری خبر از اوج‌گیری قطعی کرونا در فصل پاییز داد؛ اتفاقی که بازگشایی دانشگاه‌ها در مهرماه سال جاری را نیز در هاله‌ای از ابهام قرار می‌دهد و طبیعتاً امکان بازگشت مراکز آموزش عالی به روال عادی از نیمه‌های خرداد وجود ندارد.

فعلاً نه وزیر علوم و نه رئیس جمهور، برنامه مدونی برای بازگشایی دانشگاه‌ها ندارند. به نظر می‌رسد بهتر است غلامی و روحانی، تصمیم‌گیری درباره بازگشایی دانشگاه‌ها که ارتباط مستقیم با جان جوانان و آینده‌سازان مملکت دارد را به‌عهده علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران و دیگر متخصصان بگذارند تا دانشجویان در بهترین و امن‌ترین زمان ممکن به کلاس‌ها برگردند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1071213

وب گردی

وب گردی