استرس دانشجویان در زمان امتحانات سیستم ایمنی بدن آن‌ها را تضعیف می‌کند

پزشک معتمد دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی(ره) گفت: استرس دانشجویان در زمان امتحانات نیز تضعیف سیستم ایمنی بدن را به دنبال خواهد داشت، لذا باید در برنامه غذایی خود بازنگری جدی داشته باشند.

جمشید عیسی زاده پزشک معتمد دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی(ره) در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره راه‌های تقویت سیستم ایمنی بدن و لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی اظهار کرد: متاسفانه درحال حاضر شاهد موج دوم شیوع کرونا در کشور هستیم؛ به همین دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی از جمله فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک در مکان‌های عمومی و سربسته، امری اجتناب ناپذیر است.

وی افزود: استفاده از ماسک درصد انتقال بیماری را به شکل قابل توجهی کاهش می‌دهد؛ بهداشت فردی نیز برای جلوگیری از ابتلا به کووید19 بسیار تاثیر گذار است. به همین دلیل تمامی مردم جامعه وظیفه دارند به دستورات وزارت بهداشت و درمان گوش دهند و تمامی پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

عیسی زاده با اشاره به تقویت سیستم ایمنی بدن ادامه داد: ما نمی‌توانیم به صورت زود گذر به تقویت سیستم ایمنی بدن توجه داشته باشیم بلکه این موضوع، نیازمند فرآیند طولانی مدت است؛ درواقع تقویت سیستم ایمنی به صورت تدریجی اتفاق می‌افتد و دارای یک دوره مزمن است. در ابتدای امر باید عواملی که موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن می‌شود را مورد بحث و بررسی قرار دهیم.

پزشک معتمد دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی(ره) تصریح کرد: موضوع بی خوابی، سوء تغذیه و مصرف برخی داروها، جزو عواملی هستند که تضیف سیستم ایمنی بدن را به همراه خواهد داشت؛ اما از طرفی مصرف ویتامین‌ها و مواد معدنی، جزو عواملی هستند که در تقویت سیستم ایمنی بدن اثر گذارند. در این راستا استفاده از ویتامین‌های خانوادهC و Bتوصیه می‌شود.

وی اضافه کرد: استفاده از قرص‌های حاوی ترکیب روی و ویتامینC که توسط شرکت‌های داروسازی داخلی نیز ساخته می‌شود، از جمله عواملی است که در تقویت سیستم ایمنی تاثیر گذار است؛ استفاده از قرص‌های«زینک پلاس» نیز در این حوزه توصیه می‌شود. البته اگر فردی از لحاظ تغذیه‌ای مشکلی نداشته باشد و دارای تنوع غذایی باشد، به استفاده از قرص‌های ویتامین و زینک پلاس احتیاجی ندارد.

عیسی زاده در پایان خاطرنشان کرد: استفاده از سبزیجات و میوه جات یکی از مهم ترین مولفه‌هایی است که افراد باید در برنامه غذایی خود قرار دهند. البته استفاده بیش از اندازه از شیرینی جات و غذاهای چرب به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. استرس دانشجویان در زمان امتحانات نیز تضعیف سیستم ایمنی بدن را به دنبال خواهد داشت لذا باید در برنامه غذایی خود بازنگری جدی داشته باشند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1071216

وب گردی

وب گردی