دانشجویان برای تقویت حافظه در ایام امتحانات از چه منابع غذایی استفاده کنند؟

کارشناس علوم تغذیه و استاد دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران گفت: تغذیه در ایام امتحانات باید به گونه‌ای باشد که به تقویت حافظه و همچنین کاهش استرس دانشجویان کمک کند.

منصوره سادات موجانی کارشناس علوم تغذیه و استاد دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره تغذیه‌های مفید برای دانشجویان در ایام امتحانات اظهار کرد: به طور کلی تغذیه در ایام امتحانات باید به گونه‌ای باشد که به تقویت حافظه و همچنین کاهش استرس دانشجویان کمک کند؛ البته برنامه غذایی بسته به زمان امتحان هر دانشجو متفاوت است.

وی افزود: اولین نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشیم، استفاده دانشجویان از یک صبحانه خوب قبل از شروع امتحان است؛ یک صبحانه خوب، دارای مواد مغذی کافی و پروتئین‌های مورد نیاز بدن است. نون و پنیر و گردو، تخم مرغ آب پز و عدسی همراه با مقداری نان، از مواد غذایی مغزی هستند که می‌تواند در وعده صبحانه دانشجویان استفاده شود.

موجانی ادامه داد: استفاده از غذاهای پرحجم و سنگین در طول روز و مدت زمانی که دانشجویان مشغول درس خواندن هستند، به هیچ وجه توصیه نمی‌شود؛ این مواد غذایی در وهله اول موجب خواب آلودگی و ایجاد حالت تهوع در دانشجویان خواهد شد؛ همچنین استفاده بیش از اندازه از غذاهای پرحجم و سنگین، قدرت تفکر را از دانشجویان خواهد گرفت.

این کارشناس با اشاره به استفاده از مواد غذایی مغزی در زمان میان وعده گفت: دانشجویان می‌توانند برای میان وعده، از انواع آجیل‌ها و میوه‌های خشک و یا ساندویچ‌های سبک استفاده کنند. این برنامه غذایی به ویژه برای دانشجویانی که در اواسط روز امتحان دارند، از اهمیت بیشتری برخوردار است.

وی درباره افزایش بازدهی دانشجویان در هنگام درس خواندن و تقویت حافظه تصریح کرد: استفاده از ریز مغزی‌هایی مانند منیزیم که در انواع سبزیجات، آجیل‌ها و شیر و لبنیات وجود دارد، می‌تواند در افزایش بازدهی دانشجویان در هنگام درس خواندن موثر باشد. در واقع دانشجویان باید استفاده این مواد غذایی را به صورت متناوب در طول ایام امتحانات در برنامه غذایی خود قرار دهند.

موجانی تاکید کرد: استفاده از ترکیبات حاوی امگا3 نیز در طول ایام امتحانات به دانشجویان توصیه می‌شود؛ به طور معمول امگا3 در ماهی‌ها و غذاهای دریایی و همچنین گردو و جوانه گندم وجود دارد؛ ترکیبات حاوی امگا3 موجب افزایش پاسخ‌ها و تحریکات مغزی خواهد شد که به روند یادگیری و تقویت حافظه دانشجویان کمک خواهد کرد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی استفاده از مواد حاوی آهن را برای افراد دارای بیماری کم خونی مفید دانست و گفت: کم خونی موجب خستگی و بی حالی مداوم خواهد شد و لذا توصیه می‌شود افراد دارای کم خونی از منابع غذایی آهن دار مانند انواع گوشت‌ها و حبوبات استفاده کنند. درواقع ترکیبات گیاهی حاوی آهن نیز می تواند برای آن‌ها کمک کننده باشد.

کوکوی اسفناج بخورید!

وی با تاکید بر استفاده مداوم بر اسفناج افزود: اسفناج حاوی ترکیبی به نام «لوتئین» و منیزیم است؛ لوتئین موجب تقویت حافظه و افزایش یادگیری دانشجویان خواهد شد. دانشجویان می‌توانند اسفناج را به حالت‌های مختلف از جمله پخته شده و یا به صورت کوکو، استفاده کنند. استفاده از تخم مرغ به علت داشتن کولین نیز به دانشجویان توصیه می‌شود.

موجانی در پایان خاطرنشان کرد: مصرف لبنیات به دلیل داشتن مقادیربالای پروتئین و کاهش اضطراب مغز در طول ایام امتحانات بسیار قابل توجه است. مصرف شیر در شب‌های امتحان به دلیل کاهش هورمون‌های ایجاد کننده استرس به دانشجویان توصیه می‌شود. شیر موجب تولید هورمون ملاتونین در مغز خواهد شد که کیفیت خواب دانشجویان را در شب‌های قبل از امتحان، افزایش خواهد داد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1071235

وب گردی

وب گردی