مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های دانشگاهی کشور در 19 خرداد

مصائب پژوهش علوم پزشکی‌ها، خیز بلند دانشگاه آزاد ارومیه در تولید ملی اولین پروتز ران و مفصل و مهلت ثبت‌نام در دوره های کاردانی نظام جدید از جمله مهم‌ترین عناوین امروز روزنامه‌های دانشگاهی کشور هستند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، روزنامه‌‌های فرهیختگان و آفرینش از جمله روزنامه‌های دانشگاهی کشور هستند که اخبار و موضوعات حوزه آموزش عالی را منعکس می‌کنند.

مهم‌ترین عناوین امروز روزنامه فرهیختگان به شرح زیر است:

مصائب پژوهش علوم پزشکی‌ها

این عنوان روزنامه فرهیختگان به رواج مقاله‌نویسی در دانشگاه‌های علوم پزشکی پرداخته است. اگر میزان تحقیق و پژوهش را در رشته‌های کارشناسی درنظر نگیریم، جمع طرح‌های پژوهشی و پایان‌نامه‌های دانشجویان تحصیلات تکمیلی، داروسازی، پزشکی، دندانپزشکی و دوره‌های تخصصی و طرح‌های ارائه‌شده در مراکز و کمیته‌های تحقیقاتی در کل کشور عدد و رقم بالایی خواهد شد. همچنین دانشجویان تحصیلات تکمیلی شامل دانشجویان کارشناسی‌ارشد و دکتری رشته‌های مختلف علوم پایه مثل بیوتکنولوژی، نانوتکنولوژی، مهندسی بافت و... و تحصیلات تکمیلی همه رشته‎‌های علوم پزشکی است. حال باید پرسید که تولید محصول و علم این میزان تحقیق و هزینه‌های جاری چقدر است؟ اگر دانشجوی وزارت بهداشت و در متن کار بوده باشید، به‌راحتی می‌توانید بفهمید که خروجی بسیاری از دانشکده‌های علوم پزشکی-چه دانشگاه‌های تیپ یک و چه پایین‌تر- از تالیف یا ترجمه چند جلد کتاب تجاوز نمی‌کند. براساس آمار درج‌شده در دانشگاه تیپ یک علوم پزشکی تبریز با بیش از 36 هزار مقاله و طرح ثبت‌شده در سامانه پژوهان دانشگاه، فقط 74 عدد اختراع و ابداع در سامانه به ثبت رسیده که با قبولی واقعی و کاربردی بودن تمامی این اختراعات ثبت‌شده، این میزان 0.002درصد کل مقالات است. براساس آمار ارائه‌شده در سایت علوم پزشکی شیراز و در دفتر ثبت اختراعات و ابداعات، آخرین آمار گزارش‌شده مربوط به سال 92 با 50 مورد ثبت است. و اطلاعاتی مبنی‌بر آمار ثبت ابداعات در سایت علوم پزشکی تهران یافت نشد.اگر در میان دانشگاه‌های وزارت علوم از میزان بازدهی و تولید محصول و صنعت حاصله از تحقیق و پژوهش سوال شود، آمار و ارقام و نمایشگاه‌های دستاوردهای علمی دانشگاه‌های شاخصی مثل دانشگاه صنعتی‌شریف، امیرکبیر، خواجه نصیر طوسی و... پاسخ قانع‌کننده‌ای به این سوال خواهد داد. اما در مراکز تحقیقاتی وزارت بهداشت هم پاسخ به همین میزان قانع‌کننده است؟ قاطعانه می‌توان گفت خیر. براساس آمار سامانه نظام نوین اطلاعات پزشکی کشور-نوپا- فقط در سال 2019 حدود 30 هزار مقاله به چاپ رسیده که از میان 6 هزار و 500 پایان‌نامه ثبت‌شده، اما تحولی به همین مقدار در میزان رشد علمی علوم پزشکی یا دستاوردهای علمی و صنعتی علوم پزشکی به چشم نمی‌خورد، چرا؟ چون روند پژوهشی و معیار سنجش افراد و کارهای تحقیقاتی معیوب و مایوس‌کننده است. همچنین عمده تولیدات علمی و محصولات کاربردی پزشکی مربوط به شرکت‌های دانش‌بنیان خصوصی می‌شود که متر و معیار آنها مبتنی‌بر کاربردی و تولیدی بودن امور پژوهشی است.

ممکن است عده‌ای صرف این میزان بالای نیروی کار علمی و سرمایه مادی را لازمه آموزش نیروی متخصص پژوهشگر بدانند ولی با نگاهی به سایر دانشگاه‌های شاخص داخلی و خارج از کشور، می‌توان دریافت که آموزش نخبه‌ پژوهشی با هزینه کمتر و اثربخشی بالاتر نیز ممکن است. برای فهمیدن علت معیوب بودن روند سیستم پژوهشی در وزارت بهداشت باید به روال معمول انجام پایان‌نامه- که قسمت بزرگی از تعداد پژوهش‌هاست-در دانشکده‌ها نگاهی انداخت. برای شروع کار تحقیقاتی باید ابتدا استاد و در قدم بعدی موضوع را انتخاب کنید یا اینکه اول انتخاب موضوع و بعد استادی که در آن زمینه فعالیت می‌کند. چون معمولا دانشجویان دید محدودتری نسبت به کاستی‌های علمی و پزشکی و همچنین سلیقه اساتید دارند، انتخاب موضوع پژوهش به استاد واگذار می‌شود. در ادامه نیز به‌دلیل اینکه نه دانشگاه و نه استاد نقشه‌ راهی برای پژوهش در آن زمینه تخصصی ندارند، موضوع پژوهش معمولا ادامه مقالات قبلی همان استاد می‌شود و نهایتا بهترین موضوع آن است که بتوان از آن در زمان کمتر مقاله بهتری به چاپ رساند. قطعا اساتیدی هم که با دید واضح از آینده و نافع بودن پژوهش اقدام به انجام آن می‌کنند، وجود دارند اما درمقابل سایرین فاقد این خصلت، بسیار معدودند. ادامه‌ مسیر پژوهش هم شامل روند زجرآور آماده کردن پروپوزال یا همان نامه پیشنهاد موضوع تحقیق برای ارائه در گروه درسی موردنظر، گرفتن مجوزهای لازم شروع کار، دریافت هزینه طرح از دانشگاه، دریافت هزینه از استاد مربوطه و نهایتا آماده کردن مقاله پژوهشی است که از شرح آنها خودداری می‌کنیم. ادامه این گزارش را می‌توانید در روزنامه فرهیختگان بخوانید.

خیز بلند دانشگاه آزاد ارومیه در تولید ملی اولین پروتز ران و مفصل

محمود پوریوسف، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان‌غربی درباره طرح «پروتز ران و مفصل و پودر استخوان» این واحد دانشگاهی گفت: این طرح برای پروتز ران و مفصل است که برای اولین‌بار در کشور تولید می‌شود، چراکه تا امروز بیشتر پروتزهایی که استفاده شده، جزء محصولات وارداتی است و ما اولین واحد دانشگاهی هستیم که توانسته‌ایم به تولید این محصول دست پیدا کنیم.

وی با بیان اینکه برای طرح «پروتز ران و مفصل و پودر استخوان» تفاهمنامه‌ای با شرکت «آتروپاد ارومیه» شهرستان ارومیه امضا کرده‌ایم، اظهار کرد: براساس برآوردها هزینه این طرح 100 میلیارد تومان خواهد بود که قرار است براساس این تفاهمنامه 49 درصد سرمایه‌گذاری برعهده دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه و 51 درصد دیگر آن برعهده این شرکت باشد که این هزینه‌ها شامل مراحل مختلف طرح اعم‌از دریافت مجوز تا سرمایه در گردش می‌شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان‌غربی افزود: براساس همین تفاهمنامه، اقدامات مربوط به دریافت مجوزهای لازم ازسوی سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی را دنبال می‌کنیم و قرار است طی همین هفته صدور مجوزها نهایی شود و قطعا بعد از دریافت آن طرح وارد فاز عملیاتی می‌شود.

پوریوسف با بیان اینکه این طرح در شهرک صنعتی ارومیه اجرایی خواهد شد، گفت: زیرساخت‌های این شهرک صنعتی توسط مجری طرح آماده شده و یک‌سری کاتالوگ‌ها و عقد قراردادها با کشورهای کره و انگلیس هم انجام شده و درصدد گرفتن مجوز هستیم، همچنین تا یک سال آینده می‌توانیم این محصول را به تولید نهایی برسانیم. همچنین قرار است مواد اولیه این محصول نیز از کشورهایی مانند آلمان و سوئیس تامین شود.

وی تصریح کرد: تاکنون 150 رشته تحصیلی در حوزه‌های پژوهشی در مقاطع تحصیلات تکمیلی ایجاد شده و 152 طرح تحقیقاتی بنیادی و کاربردی هم در این واحد انجام گرفته است. همچنین بیش از1200مقاله ISI در مجلات بین‌المللی و بیش از 1000 مقاله علمی- پژوهشی و علمی- ترویجی در مجلات داخلی و 162 جلد کتاب و نیز 17 جلد کتاب درسی و کمک‌درسی دانشگاهی توسط اعضای هیات‌علمی این واحد دانشگاهی منتشر و مجوز سه مجله علمی ـ پژوهشی در رشته‌های پیراپزشکی، دامپزشکی و فنی و مهندسی را هم دریافت کرده‌ایم.»رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان‌غربی تصریح کرد: «تاکنون 44 آزمایشگاه و پنج کارگاه تخصصی و تحقیقاتی در رشته‌های مختلف و سه مرکز تحقیقاتی راه‌اندازی کرده‌ایم و درباره کتابخانه واحد نیز باید بگویم پنج کتابخانه، یک سالن مرجع مختص پایان‌نامه و هشت سالن مطالعه مجزا با حجم بیش از 140000 جلد کتاب فارسی و لاتین داریم و در اصل جزء بهترین مجموعه‌های دانشگاهی کشور در این زمینه به‌شمار می‌رویم.

مهم‌ترین عناوین امروز روزنامه آفرینش به شرح زیر است:

مهلت ثبت‌نام در دوره های کاردانی نظام جدید تمدید شد

مهلت ثبت نام در دوره های کاردانی نظام جدید دانشگاه فنی و حرفه‌ای و مؤسسات آموزش عالی غیردولتی- غیرانتفاعی سال 99 تمدید شد. به منظور فراهم کردن تسهیلات برای آن دسته از داوطلبانی که تاکنون نسبت به ثبت نام و انتخاب رشته در دوره های کاردانی نظام جدید دانشگاه فنی و حرفه‌ای و مؤسسات آموزش عالی غیردولتی- غیرانتفاعی اقدام نکرده اند، مهلت ثبت نام تا چهارشنبه 21 خرداد تمدید شد.

تمامی متقاضیان باید در مهلت در نظر گرفته شده و پس از مطالعه دقیق دفترچه راهنمای ثبت‌نام و فراهم کردن مدارک و اطلاعات مورد نیاز، به پایگاه اطلاع‌رسانی این سازمان به نشانی: www.sanjesh.org مراجعه و نسبت به ثبت‌نام در آزمون مذکور اقدام کنند. همچنین آن دسته از داوطلبانی که قبلاً ثبت‌نام خود را تکمیل و کد رهگیری ثبت‌نام دریافت کرده‌اند نیز می‌توانند در صورت تمایل تا 21 خرداد نسبت به مشاهده و یا ویرایش اطلاعات ثبت‌نامی خود اقدام کنند. ثبت نام و انتخاب رشته آزمون دوره‌های کاردانی نظام جدید دانشگاه فنی و حرفه‌ای و مؤسسات آموزش عالی غیردولتی - غیرانتفاعی از 11 خرداد آغاز شده بود و دیروز یکشنبه 18 خرداد آخرین فرصت ثبت نام بود.ظرفیت کل دوره‌های کاردانی نظام جدید 252 هزار و 485 نفر در 6 هزار و 469 رشته محل است.

ظرفیت رشته‌های بدون آزمون 100 هزار و 956 نفر در 2726 رشته محل و ظرفیت رشته‌های با آزمون 151 هزار و 529 نفر در 3743 رشته محل است.علاقه‌مندان به تحصیل در دوره‌های کاردانی نظام جدید دانشگاه فنی و حرفه‌ای و مؤسسات آموزش عالی غیردولتی- غیرانتفاعی باید با اطلاع از شرایط عمومی و اختصاصی، مقررات وظیفه عمومی، مقررات مربوط به ضوابط ثبت‌نام اتباع غیرایرانی و توضیحات مربوط به سهمیه، در صورتی که دارای شرایط مذکور باشند، به عنوان داوطلب این دوره منحصراً در یک رشته امتحانی و متناسب با رشته تحصیلی و کد رایانه‌ای دیپلم خود (طبق ضوابط مندرج در دفترچه راهنمای ثبت‌نام و انتخاب رشته آزمون) متقاضی شوند.متقاضیان می‌توانند با آماده کردن مدارک و اطلاعات مورد نیاز جهت ثبت‌نام، نسبت به پرداخت اینترنتی هزینه ثبت‌نام نیز اقدام کنند. داوطلبان لازم است به وسیله کارت‌های بانکی عضو شبکه شتاب که پرداخت الکترونیکی آنها فعال است، با مراجعه به سایت سازمان سنجش و پرداخت مبلغ 370 هزار ریال (37 هزار تومان) به عنوان وجه ثبت‌نام شرکت در آزمون، نسبت به ثبت‌نام و انتخاب رشته اقدام کنند.

اعلام جزئیات برگزاری امتحانات و کلاس‌های عملی دانشجویان دانشگاه امیرکبیر

بر اساس این عنوان روزنامه آفرینش، دانشگاه امیرکبیر تاریخ برگزاری کلاس‌های عملی و امتحانات کلیه مقاطع این دانشگاه را برای نیمسال دوم سال تحصیلی 99-98 اعلام کرد. بر اساس اعلام معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه امیرکبیر در خصوص تاریخ برگزاری امتحانات پایانی نیمسال دوم سال تحصیلی 99-98 و کلاس‌های عملی دانشجویان اطلاعیه‌ای صادر کرد.

تصمیم‌گیری درخصوص نحوه برگزاری امتحانات پایانی نیمسال دوم سال تحصیلی 99-98 برای تمام دانشگاه‌های کشور بسیار دشوار و حساس بوده است. اغلب دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه صنعتی امیرکبیر به دنبال برگزاری امتحانات به صورت حضوری بوده تا شرایط عادلانه‌تری را برای ارزیابی تلاش دانشجویان در یک ترم فراهم آورند. بدین منظور طرح‌های مختلفی بررسی شد، از جمله برگزاری امتحانات در تهران و همچنین مراکز استان‌های مختلف کشور برای کاهش حضور دانشجویان در خوابگاه‌ها.در این خصوص هماهنگی‌های زیادی صورت گرفت، لکن با توجه به افزایش شدید آمار مبتلایان به ویروس کرونا شرایط تغییر کرده و با توجه به افزایش احتمال به خطر افتادن سلامتی اعضا هیئت علمی، کارکنان دانشگاه و دانشجویان عزیز، هیئت رئیسه دانشگاه بند‌های زیر را تصویب کرده است.

ارزیابی دروس غیرعملی مقطع کارشناسی بر اساس ارزیابی مستمر و امتحان پایانی غیرحضوری انجام می‌شود و نتیجه ارزیابی استاد درس به صورت رد یا قبول در کارنامه ثبت خواهد شد.

ارزیابی دروس غیرعملی مقاطع تحصیلات تکمیلی بر اساس ارزیابی مستمر، پروژه‌های درسی و امتحان پایانی غیرحضوری انجام خواهد شد و نتیجه ارزیابی درس بسته به ماهیت درس و نظر استاد بصورت رد / قبول و یا نمره ثبت در کارنامه خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1071247

وب گردی

وب گردی