تولید شمش سلنیوم از لجن مس در دانشگاه آزاد اسلامی کرج

شرکت دانش بنیان کیمیاگران گلستان فلز مستقر در مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج موفق به تولید شمش سلنیوم از لجن مس شد.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز کرج، حامد ثابت معاون پژوهش و فناوری واحد کرج با اعلام این خبر افزود: شرکت دانش بنیان کیمیاگران گلستان فلز مستقر در مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج طی فرآیندی کاملا تخصصی موفق به بازیابی و تولید عنصر ارزشمند سلنیوم از پسماندهای لجن مس آندی شد.

وی با اشاره به اینکه در این پروژه، تولید سلنیوم با استفاده از فرآیند پیرو - هیدرومتالورژی صورت گرفته است افزود: عنصرسلنیوم یکی از عناصر شیمیایی شبه فلزی و کمیاب است، عدد اتمی آن ۳۴ و نشانه اختصاری آن Se است و از آنجایی که بیشتر به صورت ترکیب یافت می‌شود و به صورت خالص وجود ندارد، تهیه آن از ارزش ویژه ای برخوردار است.

ثابت در همین راستا گفت: مقدار سلنیوم در پوسته زمین حدود 05/0تا 09/0 میلی‌گرم در هر کیلوگرم است و از نظر فراوانی در بین عناصر پوسته زمین شصت و هشتمین عنصر محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه سلنیوم یکی از محصولات جانبی کارخانه‌های تولید مس بوده ودارای کاربردهای زیادی در زمینه‌های مختلف نظیر الکترونیک ، متالورژی، رنگسازی، شیشه‌سازی و ... می‌باشد؛ تصریح کرد: منبع اصلی تهیه این عنصر لجن آندی حاصل از تصفیه مس است و از آنجایی که در مجتمع مس سرچشمه، سالانه 200 تن لجن آندی تولید می‌شود؛ ظرفیتی بالغ بر 20 تن سلنیوم قابل استحصال را داراست که با استحصال این فلز ضمن جلوگیری از هدررفتن آن و پرهیز از آلودگی محیط زیست، از خروج ارز از کشور به منظور واردات آن نیز جلوگیری می‌شود.

معاون پژوهش و فناوری واحد کرج ادامه داد: در پروژه حاضر استحصال عنصر سلنیوم از پسماندهای لجن مس آندی به روش پیرو-هیدرومتالورژی انجام شده است که از مزایای آن می توان به کیفیت بهتر محصول، مصرف انرژی کمتر و آلودگی کمتر زیست محیطی اشاره کرد.

وی همچنین تاکید کرد: امروزه بیشترین استفاده سلنیوم در صنایع الکترونیک، فتوکپی، پرینتر ها، عینک سازی، رنگ سازی، لاستیک سازی، آلیاژهای فلزی، نساجی، عکاسی، دارویی (شامپوهای ضدشوره وضد قارچ) و تشخیص پزشکی و غذایی است.

ثابت اظهار داشت: در حال حاضر خط تولید صنعتی محصول در محل شرکت کیمیاگران گلستان فلز راه اندازی شده و آماده عرضه سلنیوم مورد نیاز صنایع در تناژهای بالا است.

کد خبر: 1071277

وب گردی

وب گردی