روند داوری طرح تولید پروتزهای استخوانی به مرحله نهایی رسید/ گام بلند فناوران دانشگاه آزاد ارومیه در رفع چالش‌های بیماران مفصلی

مدیرکل اقتصاد دانش‌بنیان و توسعه سرمایه‌گذاری دانش‌بنیان دانشگاه آزاد اسلامی از طی مراحل نهایی روند داوری کلان‌طرح تولید پروتزهای استخوانی خبر داد.

سید احسان شیرنگی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره طرح‌های کلان فناورانه دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: اکنون پنج طرح کلان فناوری در استان‌های مختلف درحال راهبری است که برنامه‌های عملیاتی آن در روزهای آتی به ریاست عالی دانشگاه ارائه خواهد شد. بحران شیوع کرونا در کشور اندکی در پیشبرد طرح‌ها تاخیر ایجاد کرد که این فاصله در ایام پس از عید سعی شده به‌نوعی جبران شود.

وی افزود: یکی از بزرگترین طرح‌های حاضر معاونت فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد، پروژه ساخت پروتزهای استخوانی در دانشگاه آزاد واحد ارومیه است که مراحل داوری آن پس از جلسات متعدد و بازدیدهای تخصصی بسیار به مرحله پایانی رسیده است. مکاتبات مختلفی بین واحد ارومیه و داوران پروژه که از دانشگاه شریف دعوت شده‌اند، انجام شده است.

مدیرکل اقتصاد دانش بنیان و توسعه سرمایه‌گذاری دانش‌بنیان دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: درصورت موافقت نهایی داوران پروژه از طرح تولید پروتزهای استخوانی دانشگاه آزاد واحد ارومیه، این طرح در جلسه هفتگی شورای اقتصاد دانش‌بنیان سازمان مرکزی دانشگاه مطرح و به تصویب خواهد رسید.

شیرنگی طرح دانش‌بنیان دانشگاه آزاد ارومیه را بزرگترین خط تولید پروتزهای استخوانی در کشور خواند و گفت: در این طرح به بهره‌گیری از دانش‌آموختگان دانشگاه آزاد تأکید بسیار شده و مقوله اشتغال‌زایی از محل راه‌اندازی خط تولید این کلان پروژه از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی ادامه داد: توجیه اقتصادی و جوانب سوددهی طرح تولید پروتزهای استخوانی از سوی تیم تخصصی داوران این پروژه به دقت بررسی شده و پیش‌بینی می‌شود درآمدزایی مطلوبی از این طرح برای دانشگاه عاید خواهد شد. پروژه تولید پروتزهای استخوانی گام بزرگی در راستای جلوگیری از واردات و خودکفایی در این حوزه محسوب می‌شود.

مدیرکل اقتصاد دانش بنیان و توسعه سرمایه‌گذاری دانش‌بنیان دانشگاه آزاد اسلامی عنوان کرد: محصول نهایی تولید شده در این کلان‌طرح نیازهای بیمارستان‌ها و مراکز جراحی کشور را می‌تواند به‌کلی تأمین و برطرف کند. سالیانه میلیون‌ها دلار برای تأمین این پروتزها و انجام عمل‌های جراحی هزینه می‌شد که با تدبیر و تلاش جوانان متخصص کشور این نیاز نیز برطرف می‌شود.

شیرنگی یادآور شد: عرضه محصولات فعلا برای پاسخگویی به نیازهای داخلی پیش‌بینی شده است؛ ولی باتوجه به کیفیت ممتاز محصولات تولید شده و توانایی رقابت این محصول با نمونه‌های مشابه خارجی، می‌توان برنامه صادرات و ارزآوری را نیز در چشم‌انداز میان مدت این طرح قرار داد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1071279

وب گردی

وب گردی