مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های دانشگاهی کشور در 20 خرداد

با «امن‌آزمون» شهر امتحان خود را انتخاب کنید، برنامه وزارت علوم و بهداشت برای اعلام نتایج آزمون‌ها و جزئیات برگزاری آزمون جامع دکتری در دانشگاه خوارزمی از جمله مهم‌ترین عناوین امروز روزنامه‌های دانشگاهی کشور هستند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، روزنامه‌‌های فرهیختگان و آفرینش از جمله روزنامه‌های دانشگاهی کشور هستند که اخبار و موضوعات حوزه آموزش عالی را منعکس می‌کنند.

مهم‌ترین عناوین امروز روزنامه فرهیختگان به شرح زیر است:

با «امن‌آزمون» شهر امتحان خود را انتخاب کنید

این عنوان روزنامه فرهیختگان از فعال شدن سامانه انتخاب محل امتحانات دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی حکایت دارد. دانشگاه آزاد اسلامی در طول این مدت توانست بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار کلاس مجازی برخط در بازه فروردین تا خرداد برگزار و خود را با شرایط پیچیده و نامعلوم موجود منطبق کند و در این مرحله به گفته دکتر طهرانچی برای برگزاری امتحانات چه به‌صورت مجازی و چه به‌شکل حضوری آماده است. دانشگاه آزاد اسلامی از چندی پیش درحال آماده‌سازی مقدمات اجرای طرح آزمون در شهر محل زندگی شد و در این بین، با درنظر گرفتن همه جوانب، تلاش کرد هم سلامت دانشجویان و هم استاندارد علمی امتحانات را مدنظر داشته باشد. بر همین اساس قرار شد نسبت‌به شهرها و دروس مختلف بر مبنای آخرین وضعیت‌ها تصمیمات مختلفی گرفته شود. دکتر طهرانچی در ابتدا اعلام کرد در اکثر نقاط کشور باتوجه به آنچه امروز جریان دارد اولویت، امتحان حضوری با استفاده از شرایط امتحان همزمان در همه شهرهای کشور و عدم جابه‌جایی دانشجویان بین شهرهاست. البته برای شهرهای قرمز که شرایط برگزاری آزمون حضوری را ندارند تصمیم دیگری گرفته و قرار شد فعلا در این شهرها امتحانات ملغی و به زمان دیگری موکول شود. آزمون مجازی گزینه دیگری بود که روی میز گذاشته شد، هرچند به اعتقاد دکتر طهرانچی این آزمون‌ها برخلاف تصور اولیه ساده‌تر از امتحانات حضوری نیست و مشکلات خاص خود را دارد.

مهم‌ترین تصمیمی که در این مدت گرفته شد این بود که طول آزمون‌ها از دو هفته به چهار هفته افزایش پیدا کند تا دانشجویان در بازه‌های زمانی مختلف در دانشکده‌ها حضور پیدا کرده و عملا فاصله اجتماعی رعایت شود. توزیع ساعات امتحانات در طول روز، تدبیر دیگری بود که درجهت رعایت قواعد بهداشتی اتخاذ شد. در این دوره از امتحانات ترتیبی اتخاذ شده تا دانشجویان بتوانند در واحد نزدیک به محل سکونت خود امتحان بدهند و با ثبت‌نام در سامانه‌ای که ایجاد شده بتوانند اعلام کنند که متقاضی ارائه امتحان در واحد دانشگاه شهر خودشان هستند، بنابراین دانشگاه آزاد اسلامی موظف شده با ارسال سوالات مربوط به آن واحد از دانشجو امتحان بگیرد. یکشنبه‌شب بود که سامانه انتخاب محل امتحانات دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی نیز فعال شد. حالا دانشجویان می‌توانند با ثبت‌نام در سامانه انتخاب محل امتحانات دانشگاه، در جلسه امتحانی واحد شهر محل سکونت خود حضور پیدا کنند. این سامانه برای حفظ سلامتی دانشجویان و جلوگیری از تردد در شرایط فعلی، فعال شده است و براساس آن، دانشجویانی که محل تحصیل آنها در دانشگاه آزاد اسلامی با شهر محل سکونت‌شان یکسان نیست، می‌توانند با ثبت‌نام در سامانه انتخاب محل امتحانات دانشگاه آزاد اسلامی به آدرس http://azmoon99.iau.ac.ir در شهر محل سکونت خود امتحان دهند. این سامانه در پی تاکید دکتر طهرانچی مبنی‌بر لزوم حفظ سلامت دانشجویان و رعایت پروتکل‌های بهداشتی و براساس بخشنامه اجرای طرح تعاون آزمون، فعال شده و در دسترس دانشجویان این دانشگاه قرار گرفت.

۱۰۰ میلیون بدهید دانش‌بنیان شوید

این عنوان روزنامه فرهیختگان به فعالیت دلال‌ها به حوزه اخذ امتیاز دانش‌بنیان‌ها پرداخته است. شاید عنوان کردن این موضوع که پای دلالان به زیست‌بوم فناوری کشور نیز باز شده است، کمی دور از ذهن باشد. اما چندی‌ پیش مسئول یک تیم طراح که به‌تازگی نرم‌افزاری در حوزه خدمات بانکی طراحی کرده است، در گفت‌‌وگو با «فرهیختگان» موضوعی را مطرح کرد که به نظر می‌رسد غفلت از آن، در آینده‌ای نزدیک می‌‌تواند برای شرکت‌های نوپا خطر جدی به‌همراه داشته باشد که می‌خواهند به‌سمت دانش‌بنیان شدن حرکت کنند.سال‌هاست که شرکت‌ها و موسسات مختلفی در قالب موسسات مشاوره، به شرکت‌‌هایی که در زمینه فعالیت خود نیاز به مشاوره دارند، این خدمات را ارائه می‌دهند. برای مثال موسسات بازرگانی با ارائه مشاوره‌های گوناگون در زمینه تجارت داخلی و خارجی، به افراد یا شرکت‌‌هایی که می‌خواهند در این حوزه فعالیت کنند، با دریافت مبالغی مشاوره ارائه می‌دهند. نمونه دیگر این موسسات، مشاوره‌‌های کنکور است که معمولا برای انتخاب‌رشته پذیرفته‌شدگان مرحله اول کنکور سراسری، با دریافت مبلغی به آنها خدمات مشاوره می‌دهند. این مشاوره‌ها در زمینه ثبت شرکت‌ها نیز وجود دارد و برای مثال افرادی که تصمیم به تاسیس یک شرکت‌ (در هر زمینه‌ای) داشته باشند، می‌توانند برای کاهش ضریب خطاهای خود از مشاوره‌های موسسات ارائه‌دهنده مشاوره استفاده کنند.طبیعتا این امکان برای شرکت‌هایی که متقاضی دریافت تاییدیه‌های دانش‌بنیان هستند نیز وجود دارد. به‌عبارت دیگر، در سال‌های اخیر که شرکت‌‌های دانش‌بنیان با حمایت معاونت علمی و فناوری فعال‌تر شده‌اند، تقاضا برای دانش‌بنیان شدن شرکت‌ها نیز افزایش یافته است. در این میان بدیهی است که شرکت‌‌های متقاضی برای ورود به فرآیند ارزیابی، نیاز به اطلاعاتی دارند تا به‌درستی وارد این مسیر شوند. لذا شرکت‌هایی وجود دارند که با ارائه مشاوره می‌‌توانند به شرکت‌‌های متقاضی برای ورود به فرآیند دانش‌بنیان شدن، کمک کنند. اما این، بدان معنا نیست که شرکت‌های مشاور می‌توانند با دریافت مبلغی، کل فرآیند ارزیابی تا اخذ تاییدیه دانش‌بنیان را انجام دهند. باوجوداین درحال‌حاضر، تبلیغات فراوانی در سایت‌های مختلف اینترنتی وجود دارد که نشان می‌دهد برخی موسسات مشاوره، علاوه‌بر ارائه خدمات مشاوره، با دریافت مبالغی بعضا هنگفت،‌ فرآیند اخذ امتیاز دانش‌بنیان را برای شرکت‌های متقاضی این تاییدیه طی می‌کنند.

برای دریافت اطلاعاتی از چگونگی روند دریافت تاییدیه دانش‌بنیان، به‌ناچار در نقش منشی یک شرکت طراح اپلیکیشن، با یکی از شرکت‌‌هایی که در زمینه اخذ تاییدیه دانش‌بنیان فعالیت می‌کند، تماس گرفتیم. در سایت شرکت مذکور، فهرستی طولانی از اسامی مشاوران، به‌همراه شماره تلفن آنها درج شده بود. یکی از شماره‌ها را انتخاب کرده و تماس گرفتم. خانمی در پاسخ به سوال من که پرسیدم برای ورود به فرآیند ارزیابی شرکت چه مراحل و اقداماتی باید انجام شود؟ توضیح داد: «در وهله نخست باید شرکت متقاضی، واجد شرایط دانش‌بنیان شدن باشد. در این صورت مدارک ثبتی، همچنین مدرک ثبت نوآوری و خلاقیت شرکت را در اختیار ما قرار می‌دهید. پس از آن و طبق قراردادی که فی‌مابین منعقد می‌شود، در مدت کاری حدود یک ماه اقدامات لازم برای کسب تاییدیه دانش‌بنیان توسط شرکت ما انجام می‌شود.»

پرسیدم آیا تضمینی بابت گرفتن تاییدیه دانش‌بنیان ارائه می‌شود؟ پاسخ داد:‌ ارائه تضمین معمولا پس از مشاهده و بررسی مدارک و درصورت ضرورت، به متقاضی داده می‌شود. اگر تیم ارزیاب به این نتیجه برسد که نیازی به ارائه تضمین به متقاضی نیست، طبیعتا تضمینی داده نمی‌شود.

سوال کردم چه هزینه‌ای بابت انجام فرآیند اخذ تاییدیه دانش‌بنیان دریافت می‌کنید؟ جواب داد: به‌طور معمول شرکت متقاضی، مبلغی را بابت پیش‌پرداخت می‌پردازد و پس از شروع مراحل اخذ تاییدیه، متقاضی باید پس از پایان هر مرحله‌، هزینه‌ای را به شرکت بپردازد. به‌طورکلی هزینه دریافت تاییدیه دانش‌بنیان برای شرکت متقاضی، بسته به نوع فعالیتی که انجام می‌دهد، متفاوت است. دانش‌بنیان شدن یک شرکت آی‌تی که یک اپلیکیشن خدمات‌رسان را طراحی کرده است، معمولا معادل دو تا سه میلیون تومان هزینه دارد.

مهم‌ترین عناوین امروز روزنامه آفرینش به شرح زیر است:

برنامه وزارت علوم و بهداشت برای اعلام نتایج آزمون‌ها

بر اساس این عنوان روزنامه آفرینش، 6 آزمون مهم کشوری در تابستان امسال زیر سایه شرایط کروناویروس در کشور برگزار می‌شود. نخستین آزمون کشوری، آزمون نیمه متمرکز دکتری تخصصی (Ph.D) دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی وابسته به وزارت علوم است که در26 تیرماه برگزار می‌شود. بلافاصله پس از آن، آزمون دکتری تخصصی (Ph.D) علوم پایه پزشکی، بهداشت، دندانپزشکی و داروسازی روزهای 27 تا 30 تیرماه برگزار می‌شود. آزمون کارشناسی ارشد دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی وابسته به وزارت علوم در دوم و سوم مرداد و آزمون کارشناسی ارشد گروه علوم پزشکی در 23 و 24 مرداد برگزار خواهد شد.

آزمون دستیاری پزشکی نیز به عنوان یکی از مهمترین آزمون‌های کشوری در 16 مرداد اجرا می‌شود. اما کنکور سراسری با بیش از یک میلیون و 300 هزار داوطلب در روزهای 30 و 31 مردادماه برگزار خواهد شد.

پس از برگزاری این آزمون‌ها، زمان اعلام نتایج با توجه به ابهام در شروع سال تحصیلی از اهمیت زیادی برخوردار است. اینکه داوطلبانی که در آزمون‌ها شرکت می‌کنند پس از پذیرفته شدن چه زمانی به دانشگاه‌ها راه پیدا می‌کنند یکی از دغدغه‌های داوطلبان است.

در این زمینه دکتر ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور گفت: آزمون‌های کشوری از جمله کنکور سراسری، آزمون کارشناسی ارشد و آزمون دکتری تخصصی به زمان‌های جدید در تیر و مرداد موکول شده و همین موجب می‌شود که برای اعلام نتایج مجبور به فشرده سازی فرآیندهای آزمون‌ها باشیم.

وی افزود: رشته‌های هنری و پذیرش دانشگاه فرهنگیان و رشته تربیت بدنی به آزمون‌های عملی نیاز دارد و ضمن اینکه فرآیند مصاحبه در آزمون دکتری تخصصی هم فرایندی زمان‌بر است.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور گفت: مصاحبه‌های دکتری بر اساس برنامه‌های زمان‌بندی که دانشگاه‌ها اعلام می‌کنند انجام می‌شود و سعی می‌کنیم تمامی برنامه‌های زمان بر از جمله مصاحبه‌ها، انتخاب رشته، آزمون‌های عملی و سایر فرآیندها را فشرده سازی کنیم و با تغییراتی در برنامه‌های زمانی، بتوانیم نتایج را سریع‌تر از حالت معمول اعلام کنیم.

وی تاکید کرد: دانشگاه‌ها بر اساس وضعیت خود و شرایط کشور می‌توانند ترم خودشان را از مهرماه یا از بهمن ماه آغاز کنند. سازمان سنجش در زمینه آغاز سال تحصیلی موضوعی را اعلام نمی‌کند.

جزئیات برگزاری آزمون جامع دکتری در دانشگاه خوارزمی

بر اساس این عنوان روزنامه آفرینش، علی اصغر حسینی، مدیر تحصیلات تکمیلی دانشگاه خوارزمی درباره جزئیات برگزاری آزمون جامع دکتری در این دانشگاه اظهار کرد: دانشجو با درخواست در سامانه گلستان دانشگاه خوارزمی و تایید شدن توسط استاد و دانشکده می‌تواند در آزمون جامع دکتری شرکت کند.

او افزود: آزمون جامع دکتری در هر دانشگاهی به صورت مستقل و در دانشگاه خوارزمی به صورت حضوری و هماهنگ یعنی با رعایت اصول بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی در دانشکده‌های این دانشگاه برگزار می‌شود. تعداد شرکت کنندگان در این آزمون زیاد نیست زیرا متقاضیان این آزمون کسانی هستند که مدرک زبان دارند و تمامی درس‌های خود را پاس کرده اند.

مدیر تحصیلات تکمیلی دانشگاه خوارزمی با اشاره به نحوه اختصاص خوابگاه به دانشجویان متقاضی شرکت در آزمون جامع دکتری بیان کرد: دانشجویان از طریق فرمی که در اختیارشان قرار می‌گیرد وضعیت سلامتی خود را در آن ذکر می‌کنند و در صورت سلامت جسمانی می‌توانند برای دریافت خوابگاه اقدام کنند و برای حضور در محل تحصیل تهران و کرج دانشگاه خوارزمی آماده شوند.

حسینی درباره حضور دانشجویان مقطع دکتری تصریح کرد: دانشگاه خوارزمی از 17 اردیبهشت شیوه نامه‌ای تدوین کرد و آن را در اختیار تمامی دانشجویانی که درس هایشان عملی و تئوری است و نیاز به تحقیق دارند، قرار داد تا بتوانند در دانشگاه حاضر شوند.

مدیر تحصیلات تکمیلی دانشگاه خوارزمی با بیان اینکه استقبالی از سوی دانشجویان مقطع دکتری برای حضور در دانشگاه نشده است، تاکید کرد: دانشگاه خوارزمی طی اطلاعیه‌ای با حضور دانشجویان مقطع دکتری موافقت کرد، اما دانشجویان خوابگاهی به علت شرایط موجود تمایلی به حضور در دانشگاه نداشتند و تنها دانشجویانی که به اسکان احتیاج نداشتند، در دانشگاه حضور پیدا کردند.

حسینی درباره حضور دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه خوارزمی گفت: طبق شیوه نامه‌ای که از سوی دانشگاه خوارزمی تنظیم شد، منتظر حضور دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد برای دفاع از پایان نامه‌های شان هستیم تا بتوانند از امکانات دانشگاه نهایت استفاده را کنند و دانشجویانی که به خوابگاه احتیاج داشتند با درخواست یا تقاضای خود این مشکل را در صورت موافقت دانشگاه برطرف کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1071343

وب گردی

وب گردی