تشکیل و استقرار نظام جامع آموزش فنی و حرفه‌ای در دانشگاه آزاد اسلامی

معاون آموزش های فنی و حرفه ای، مهارتی و کاربنیان دانشگاه آزاد اسلامی از تشکیل و استقرار نظام جامع آموزش فنی و حرفه ای در این دانشگاه خبر داد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، جلسه تبیین ظرفیت های بالقوه و بالفعل شیوه نامه راه اندازی مدارس عالی مهارتی به منظور تبیین سیاست ها و برنامه های توسعه و تحقق اهداف این مدارس با حضور سعید آزادیان معاون آموزش های فنی و حرفه ای، مهارتی و کاربنیان، حمید طریفی حسینی رئیس امور راهبری و پایش کیفیت آموزش های فنی و حرفه ای، مهارتی و کاربنیان، سودابه ملکی مدیر امور پژوهشی و همکاران این حوزه و دبیران شوراهای سیاست گذاری سما استان ها به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد.

آزادیان در این جلسه از تشکیل و استقرار نظام جامع آموزش فنی و حرفه ای در دانشگاه آزاد اسلامی خبر داد و گفت: مجلس شورای اسلامی در سال 1396، نظام جامع آموزش های فنی و حرفه ای را به دولت ابلاغ کرد که طی آن از دانشگاه آزاد اسلامی به صورت رسمی به عنوان یکی از مراکز متولی آموزش های فنی و حرفه ای یاد شد.

وی ادامه داد: در همین راستا در کشور و دولت، شورای عالی مهارت به ریاست معاون اول رئیس جمهور به عنوان مرجع بالادستی در این حوزه، تشکیل شد. در این شورا نمایندگان مراکزی که در حوزه فنی و حرفه ای موثر هستند؛ به عنوان تصمیم گیرنده حضور دارند.

آزادیان با اشاره به ظرفیت های موجود برای توسعه فعالیت ها در حوزه فنی و حرفه ای، تصریح کرد: در دانشگاه آزاد اسلامی با حضور مؤثر طهرانچی به عنوان مبدع این طرح عزمی برای پیگیری و ادامه وجود دارد، یکی از بحث های جدی در دانشگاه آزاد اسلامی تربیت دانشجوی ماهر و کارآفرین و استقرار نظام جامع آموزش فنی و حرفه ای در دانشگاه آزاد اسلامی متناسب با نظام جامع فنی و حرفه ای کشور است.

معاون آموزش های فنی و حرفه ای، مهارتی و کاربنیان افزود: گام های اجرایی آن در راستای جهت دهی رشته ها، پذیرش دانشجویان و تعیین تکلیف اعضاء هیات علمی ـ مربی در حال انجام است. از دیگر سو با واگذاری رشته های کاردانی و کارشناسی ناپیوسته دانشگاه آزاد اسلامی به مجموعه سما بر اساس ابلاغیه کمیسیون دائمی هیات امنا، یک فرصت و ظرفیت جدی برای سما ایجاد شده است که باید از آن استفاده مطلوب شود.

وی در خصوص دلایل راه اندازی و تأسیس مدارس عالی مهارت با اشاره به اسناد بالادستی، گفت: یکی از انتقادات مقام معظم رهبری به آموزش و پرورش، نحوه تربیت دانش آموزان برای ادامه تحصیل اجباری در دانشگاه هاست، در حالی که ما نیازهای زیادی در بخش های گوناگون صنعت کشور داریم که به آموزش های پیچیده و آکادمیک احتیاجی ندارند و باید شناسایی شده و تبدیل به رشته های مهارتی شوند تا بستری برای آموزش و ایجاد اشتغال جوانان باشند و اشتغالزایی که مبتنی بر مدرک نباشد. این اشتغال زایی قطعاً امید را در دل نسل جوان بارور خواهد کرد.

آزادیان، نقطه آغازین راه اندازی مدارس عالی مهارتی را در پیوند با شناسایی نیازهای بومی هر منطقه برشمرد و خطاب به دبیران شوراهای نظارت و هماهنگی استان ها گفت: در ابتدا آمایش منطقه ای، نیازهای صنعتی استان، توسعه هوشمند منطقه ای، چرخش اقتصادی شهر خود را استخراج کرده و با برقراری ارتباط با صنایع و هدایت درست جوانان منطقه، زنجیره ارزشی را طراحی و ایجاد کنند. از طریق شکل گیری این حلقه های متصل کار به سرانجام مطلوب خواهد رسید.

وی با اشاره به تأکیدات اخیر مقام معظم رهبری درخصوص مهارت آموزی گفت: امیدواریم با ظرفیت ها و توان بالقوه خود بتوانیم بار مهمی از دوش کشور برداریم.

آزادیان با اشاره به ابلاغ تدوین شیوه نامه مدارس عالی مهارتی، توسعه و ارتقاء درآمدهای غیر شهریه ای و عدم وابستگی بودجه واحدهای استان به شهریه را بسیار ضروری و مهم برشمرد و یادآور شد: بستر جدی برای درآمدهای غیر شهریه ای در شیوه نامه موجود درنظر گرفته شده است.

وی خواستار کاهش هزینه ها و دستیابی به درآمدهای غیر شهریه ای شد و نظام ارزشیابی، پرداخت ها و موضوع استاد و شاگردی در این مراکز را متفاوت با نظام آموزشی آکادمیک دانست.

طریفی حسینی در این جلسه با تشریح ضوابط و دستورالعمل های راه اندازی مدارس مهارتی، این مدارس را دارای سه بخش آموزشی، کاربنیان ـ کارورزی و کارآفرینی و نوع آموزش های آنها را آموزش عملی ـ مهارتی عنوان کرد.

وی هدف دانشگاه آزاد اسلامی را حل چالش های واقعی کشور برشمرد و خاطر نشان کرد: راه اندازی مدارس عالی مهارتی بر اساس شیوه نامه ابلاغی، راهگشای نیازهای اساسی کشور در شرایط فعلی خواهد بود.

رئیس امور راهبری و پایش کیفیت آموزش های فنی و حرفه ای، مهارتی و کاربنیان محتواهای آموزشی این دوره ها را بسیار مهم عنوان کرد و افزود: برنامه های درسی و سرفصل دوره ها باید مشخص باشد، استانداردهای آموزشی مصوب لحاظ و برنامه های تحولی آموزش های فنی و حرفه ای اساس کار قرار گیرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1071366

وب گردی

وب گردی