جنگ جهانی بازی‌ها علیه ایران

بازی‌هایی در سال‌های اخیر علیه ایران به بازار وارد شده‌اند که هر کدام در نهایت ذهن مخاطبان را برای حمله به ایران آماده می‌کنند.

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، دنیای امروز با تصویر پر شده است؛ یعنی به هر طرفی نگاه می‌کنیم عکس و نمایه‌ای می‌بینیم که چیزی را به رخ می‌کشد. این تصاویر اگر در کنار هم قرار بگیرند و با هنرنمایی و خلاقیت تبدیل به بازی شوند اثر گذاری صدچندان خواهند داشت؛ چرا که مفاهیم به قلب و فکر مخاطب رسوخ کرده و منجر به تاثیرگذاری روی رفتار می‌شود. از این رو در خبرها شنیده‌ایم که جوانی 15 ساله در سال 1397 آن هم در یکی از خیابان‌های منتهی به محله ولنجک تهران با تفنگ ساچمه‌ای عده‌ای را مجروح کرد. زمانی که تحقیقات پلیس از این کار به عمل آمد مشخص شد این نوجوان تحت تاثیرات بازی‌های خشن دست به چنین کاری زده است. بنابراین نباید از تاثیر بازی بر افکار غفلت کرد. نکته‌ای که امروز برای عده‌ای در صنعت بازی مورد توجه قرار گرفته و آن را علیه ایران به کار بسته‌اند. چنین اقداماتی در سال‌های گذشته به صورت جدی‌تر پیگیری شده‌اند. در ادامه بازی‌هایی که در آنها سعی شده برخی اقدامات را شبیه‌سازی کنند با هم مرور کرده‌ایم.

*حمله آمریکا به مهرآباد!

بازی (Battlefield 3) یکی از این بازی‌های مهم است که سر و صدای زیادی هم به پا کرد. در این بازی بخشی از محیط زد و خورد در داخل ایران است و گفت‌وگو‌هایی به زبان فارسی صورت می‌گیرد حتی در قسمتی از این بازی آشکارا پرچم ایران به عنوان نماد دشمن نشان داده می‌شود. بازی کننده در این بازی باید به مناطقی چون فرودگاه مهرآباد، قله دماوند، دره آراز در شمال کشور، خلیج فارس و جزیره خارک حمله کند. هدف این بازی نیز شبیه سازی حمله آمریکا به ایران و آماده شدن افکار عمومی برای چنین رویدادی بوده است.

سربازان آمریکایی در تقابل با سپاه

بازی (Splinter Cell: Blacklist) هم یکی دیگر از بازی‌هایی است که در آن ایران هراسی به خوبی نمایش داده شده است. حین داستان بازی و از اول تا آخر مدام نام سپاه قدس یا به قول خودشان (Quds Force) شنیده می شود و مدام سعی می‌شود این نیروی وابسته به جمهوری اسلامی ایران با تروریست‌ها و خرابکاران مرتبط شود و به نوعی بزرگترین حامی تروریست‌های خطرناک معرفی شود.

در یکی از مرحله‌های این بازی سم فیشر و افرادش مدارکی مبنی بر دست داشتن ایران و سپاه قدس در حمله‌‌های اخیر آمریکا می‌یابند و تصمیم می‌گیرند به مرکز فرماندهی سپاه قدس که در سفارت آمریکای سابق یا همان لانه جاسوسی قرار دارد، نفوذ کنند تا بتوانند اطلاعات حمله بعدی مهندسین را پیش‌بینی کرده و آن را خنثی کنند.

*حمله مستقیم به ایران

اما بازی دیگری که مستقیما حمله به ایران را مطرح کرده (Assault on Iran) حمله به ایران نام دارد. شرکت (Kuma Reality" Games) سازنده این بازی است. حمله به نطنز، کشتن دانشمندان ایرانی از جمله کارهایی است که بازی کننده باید در این بازی انجام دهد. همچنین شرکت (Kuma) در سال2014 دو بازی با نام‌های (واحد ببر وحده النمر) و (مسابقه شوالیه) را به صورت سریالی و رایگان در فضای مجازی منتشر کرد که در هردوی آن‌ها به طور مستقیم به تخریب چهره ایران و اسلام می‌پرداختند.

همچنین بازی دیگری با عنوان «Arma 3» داستانی در آینده، ضد ایران با روایت پر زد و خوردی دارد. داستان در سال ۲۰۳۵ و در منطقه‌ای به نام دریای اِژه (Aegean) روایت می‌شود. دریای «اژه» جایی است بین دو کشور ترکیه و یونان که نامش از اساطیر یونان باستان برآمده است. نکته‌ای که جلب توجه می‌کند متخاصم نشان دادن ایران و حضور این کشور در کشورهای مختلف، به خصوص محدوده دریای اژه (Aegean) به صورت نظامی است. هدف این بازی خطرناک جلوه دادن ایران و مهر تایید موهومی برای حمله به ایران به بهانه تروریسم و متخاصم نمایش دادن ایران است.

*گردش نجومی در صنعت بازی

صنعت بازی اینگونه به مصاف ایران آمده و با تمام توان نیز قصد طرح‌ریزی ایران هراسی را در سر دارد. غفلت از این موضوع کار درستی نیست؛ زیرا اثرات مخربی برای ایران در عرصه داخلی و بین‌المللی خواهد داشت. از این رو قدرت صنعت بازی از جایی مشخص می‌شود که می‌فهمیم گردش مالی این عرصه نجومی است. میزان فروش فیلم سینمایی ونوم (Venum) در فروش هفته اول افتتاحیه آن ۸۰ میلیون دلار بود که رکوردی قابل توجه است؛ اما بازی (Red Dead Redemprion II) که یک ماه پس از انتشار«ونوم» عرضه شد، تنها در مدت زمان کمتر از پنج روز به فروش ۷۰۰ میلیون دلار دست یافت. عددی که بسیاری از فیلم‌های هالیوددی برای دستیابی به آن باید زمان زیادی در گیشه باشند! سخن کوتاه آنکه صنعت بازی در ایران برای حفظ فرهنگ و ارزش‌های بومی و اسلامی بیشتر تلاش کند تا در برابر هجوم‌های مستمر تاب ایستادگی داشته باشد؛ زیرا خمودگی در عرصه فرهنگی منجر به ایجاد خسارت‌های زیانباری برای کشور خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1071409

وب گردی

وب گردی