ورود درخشان قاعده بازی را بر هم زد

تعلیق فدراسیون جودو فرصتی شده تا برخی افراد سعی کنند از این آب گل آلود به سود خود ماهی بگیرند و سودای ریاست را در سر بپرورانند.

ایسکانیوز / سید ایمان میری – درست 27 شهریور سال گذشته بود که خبرگزاری ها خبر تعلیق فدراسیون جودوی ایران را به نقل از سایت فدراسیون جهانی منتشر کردند. فدراسیون جهانی که در گذشته نیز چندین مرتبه به دلایل مختلف فدراسیون ایران را تعلیق کرده بود این بار دست به تعلیقی جدید زد که تا به امروز نیز ادامه دارد. در پی اتفاقات رخ داده در مسابقات جهانی 2019 توکیو تصمیم گرفت فدراسیون جودوی ایران از تمام رقابت‌ها و فعالیت‌های مدیریتی و اجتماعی سازماندهی شده و تحت نظارت فدراسیون جهانی جودو و اتحادیه‌های وابسته به آن تعلیق کند.

طبق بیانیه منتشر شده در سایت فدراسیون جهانی جودو اشاره شده: «فدراسیون جهانی جودو مطلع شده است که در تاریخ 28 آگوست سال 2019، در جریان رقابت‌های قهرمانی جهانی اخیر در توکیو، یک جودوکار از ایران، سعید ملایی (دسته منهای 81 کیلوگرم) از سوی مقامات ایرانی و فدراسیون جودوی ایران دستور گرفته که از ادامه رقابت‌ انصراف دهد تا از رویارویی احتمالی با ورزشکار اسرائیلی - در این مورد ساگی موکی - جلوگیری کند.»

سایت مذکور ضمن اشاره به تعلیق فدراسیون ایران ذکر کرد:«تعلیق محافظتی در نظر گرفته شده برای فدراسیون جودوی ایران، با وجود اینکه هنوز نهایی نشده، از تاریخ ابلاغ لازم الاجرا است و فدراسیون جودوی ایران هم می‌تواند نسبت به این حکم به دادگاه حکمیت در ورزش (CAS) اعتراض کند. محدودیت زمانی برای اعتراض به این حکم، 21روز از زمان ابلاغ این حکم است»

شکایت ایران به دادگاه عالی ورزش

بعد از اعلام فدراسیون جهانی مسئولین فدراسیون کشورمان نیز بلافاصله دست به کار شده و با جمع آوری اطلاعات و البته با حمایت و تشویق برخی از مسئولین ورزش کشور به دادگاه cas شکایت کردند تا با حضور در این دادگاه به نوعی از حق پایمال شده جودو ایران دفاع کنند.

بعد از انجام این شکایت دادگاه حکمیت ورزشی تاریخ 20 فروردین ماه سال جاری را مشخص کرد تا این دادگاه در لوزان سوئیس برگزار شود اما بعدها به دلیل شیوع ویروس کرونا به زمان دیگری موکول شد.

اما در ادامه بعد از طولانی شدن موضوع کرونا cas با ارسال نامه‌ای به فدراسیون جودو ایران سه تاریخ جدید را برای برگزاری دادگاه پیشنهاد داد تا با هماهنگی دو طرف زمان جدید برای رسیدگی به این پرونده مشخص کند و در نهایت قرار شد به احتمال زیاد این دادگاه در روزهای پایانی شهریور ماه بالاخره برگزار شود.

بازگشت درخشان به فدراسیون

شاید در ابتدا اهالی ورزش و خانواده بزرگ این رشته المپیکی با توجه به تجربیات قبلی فکر نمی کردند این بار فدراسیون جهانی تا به این اندازه با جدیت موضوع را دنبال کند ولی این اتفاق افتاد تا جودویی ها تا همین امروز با مشکلات تلخ و دلسرد کننده تعلیق دست و پنچه نرم کنند.

حساسیت این موضوع انقدر زیاد است که حتی محمد درخشان رئیس پیشین این فدراسیون با وچود اختلافات قبلی، به درخواست آرش میراسماعیلی به فدراسیون بازگشت. او رابطه حسنه ای با رئیس فدراسیون جهانی دارد و قطعا با تکیه بر همین ارتباطات می تواند کمک نقش تاثیرگذاری را در حل این مشکل ایفا کند.

البته به جز درخشان تقریبا تمامی مسئولین ورزش کشور و برخی نهادهای مرتبط درگیر حل این مسئله هستند و به نوعی اتحاد و همدلی خوبی در این میان شکل گرفته است.

تشکیل گروه های غیر رسمی با حضور چهره های سرشناس

اما نکته قابل تامل این روزهای جودو فرای تلاش تیم مدیریت فدراسیون، وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک تشکیل تیم های حاشیه ای و غیر رسمی ای است که به نوعی خودسرانه و با اهداف مختلف در حال فعالیت هستند. البته بخش اعظم فعالیت های این گروه ها به دلیل عدم ارتباط با مجامع بین المللی در داخل کشور است و به نوعی صرفا به نوعی بازی می کنند که بعد از عبور از تعلیق اتفاقاتی که وفق مراد آنها است در این فدراسیون رخ دهد.

نکته جالب تر اینکه از گوشه و کنار این ستاد ها و گروه های غیر رسمی رد پای برخی از نام آشنایان این رشته نیز دیده می شود.

نام آشنایانی که برخی از آنها سبقه زیادی در این رشته ندارند و برخی دیگر شرایط دقیقا برعکس دارند و اهالی این رشته دقیقا آنها را می شناسند و با خلق و خو و نحوه مدیریت آنها آشنایی دارند.

همان هایی که با سند می توان ثابت کرد بعد از برکناری دست به دامان برخی از روسای پیشین فدراسیون شدند تا خبر برکناری را به گوش مسئولین فدراسیون جهانی برسانند. آنهایی که با قوانین بین المللی آشنایی دارند معنی و مفهوم رساندن این خبر را به فدراسیون جهانی به خوبی می دانند! همان هایی که تا به حال چندین مرتبه برای تصاحب کرسی های بین المللی دورخیز کردند و هر بار نیز ناکام شدند.

همان هایی که شاید برای قضاوت در المپیک چندین سال برای دیگر داوران مشکل ایجاد می کردند و باعث شدند بسیاری از داوران خوب جودوی کشور به نوعی دلسرد شده و فرصت دیده شدن را در مسابقات بین المللی پیدا نکنند.

مدیریت در سایه و سوار شدن بر اسب زین شده

متاسفانه امروز این افراد فرصت را غنیمت شمرده و با سیاست مدیریت در سایه و با استفاده از پتانسیل برخی چهره ها به دنبال رسیدن به اهداف ناثواب خود هستند. در شرایطی که همه باید به فکر حمایت از فدراسیون ملی و ریاست فدراسیون برای گذر از این بحران باشند سودای ریاست در سر می پرورانند و جالب این جاست که در عین ناباوری به دنبال سوار شدن بر اسب زین شده هستند.

آنها صرفا با تحریک دیگران و مشاوره به برخی افراد که آشنایی زیادی بر جغرافیایی جودوی کشور ندارند اما در بیرون از این رشته می توانند تحرکاتی هر چند کوچک داشته باشند سعی درمهیا کردن شرایط برای رسیدن به اهدافشان دارند.

همین گروه ها در صورت همراهی درخشان شاید می توانستند حالا به فکر گرفتن جشن پیروزی باشند اما با هوشیاری ریاست پیشین فدراسیون تیرشان به سنگ خورد و حالا صرفا در حال تخریب رئیس فعلی فدراسیون هستند.

شنیده ها حاکی از آن است که سناریوی عبور از آرش میراسماعیلی چند ماهی است کلید خورده و خبرپراکنی هایی در مورد شرط و شروط فدراسیون جهانی برای رفع تعلیق نیز صورت گرفته که البته تا به امروز هیچ سند و مدرکی در مورد آن ارائه نشده است. البته بازگشت درخشان و بالا رفتن احتمال رفع تعلیق ایران، نقشه آنها را با شکسا مواجه می کند.

تلاش برای ایجاد ارتباطات با مسئولین فدراسیون جهانی

طبق شهادت برخی، بعضی از این افراد در چند ماه گذشته و پیش از شیوع بیماری کرونا و تعطیلی فعالیت های فدراسیون جهانی اصرار زیادی برای ایجاد ارتباط با روسا و مسئولین این فدراسیون داشتند و سعی کردن به هر طریقی شده به رئیس فداسیون جهانی نزدیک شوند. اتفاقی که خوشبختانه رخ نداده است.

به هر صورت امیدواریم مسئولین ورزش با هوشیاری اجازه تحرک به چنین گروه های غیر رسمی را ندهند تا مشکل از این بزرگ تر نشود. گروه هایی که صرفا به اهداف خود فکر می کنند نمی توانند قابل اعتماد باشند زیرا طبق شواهد به هیچ وجه نمی توان حتی به حرف های روزمره و عادی آنها نیز اعتماد کرد.

کد خبر: 1071422

وب گردی

وب گردی