مردی که ماندگار شد

هیأت مدیره مجمع خیرین مدرسه ساز شهر تهران به مناسبت نخستین سالگرد درگذشت زنده یاد دکتر محمدرضا حافظی رئیس فقید جامعه خیرین مدرسه ساز کشور پیامی منتشر کرد.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، متن پیام هیأت مدیره مجمع خیرین مدرسه ساز شهر تهران به مناسبت نخستین سالگرد درگذشت زنده یاد دکتر محمدرضا حافظی رئیس فقید جامعه خیرین مدرسه ساز کشور به این شرح است.


بسم الله الرحمن الرحیم
یکسال از غروب خورشید پر فروغ بزرگمردی نیک اندیش که طی بیش از دو دهه تلاش و ممارست در شکل گیری نهاد مردمی خیرین مدرسه ساز، نامی نیک در جای جای میهن عزیز اسلامی برجای نهاد گذاشت. واقع مطلب این است که در توصیف شخصیت دکتر حافظی و چهره های شبیه وی نباید به توصیفات معمول بسنده کرد بلکه لازم است ابعاد مختلف زندگی اجتماعی این چهره های ماندگار از زوایای گوناگون تبیین و به عنوان الگویی موفق پیشاروی آیندگان ترسیم گردد. در این نوشتار که برآمده از دیدگاه اعضای محترم هیأت مدیره مجمع خیرین مدرسه ساز شهر تهران است، سعی کرده ایم در فقدان آن مرد استوار و حکیم، درباره رموز موفقیت و اثرگذاری اش سخن بگوییم.
1-موقع شناسی
اینکه نهال نوپای جامعه خیرین مدرسه ساز امروز به یک درخت تناور تبدیل شده است، مرهون "موقع شناسی" دقیق و هوشمندانه دکتر حافظی و دست اندرکاران تأسیس نهاد مردمی خیرین مدرسه ساز است، یعنی زمانی که مدارس چند شیفته و نیاز وزارت آموزش و پرورش به توسعه فضاهای آموزشی یک ضرورت اساسی بود و در آن مقطع شکل گیری یک نهاد مردمی تحت عنوان" خیرین مدرسه ساز" و تداوم تلاش برای شکوفا شدن آن یک ابتکار ارزشمند به شمار می آمد. زنده یاد دکتر حافظی از بدو شکل گیری جامعه خیرین مدرسه ساز بدون وقفه و مستمر و موثر در میانه میدان مدرسه سازی حضور فعال داشت و این کار مهم را به ثمر نشاند تا آنجا که رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در سال 93 "مجموعه خیرین مدرسه ساز را از پدیده های مبارک انقلاب و کشور نامیدند".
بدون تردید در تحقق این مهم و تبدیل شدن جامعه خیرین مدرسه ساز به عنوان الگویی برای سایر سازمان های مردم نهاد کشور، زنده یاد دکتر حافظی نقش محوری و کلیدی داشته و این مهم شایسته حق شناسی و تکریم است. از آن مرحوم می توان شناخت دقیق یک مسئله مهم اجتماعی و اقدام به موقع در رفع یکی از نیازهای اصلی کشور یعنی مدرسه سازی را آموخت. ایشان با قاطعیت این هدف مقدس را تا لحظات آخر عمر مبارک خود دنبال کرد و به هدف رساند.
2- عشق به دانش آموزان و خدمت به مردم
تداوم تلاش دکتر حافظی در جهاد مقدس مدرسه سازی را نیرویی جز "عشق و ایمان" راسخ به آینده روشن این حرکت مردمی توجیه نمی کند. آن بزرگمرد در محافل خیرین و جلسات افتتاح مدارس خیرساز چنان با صلابت و استوار از چشم اندازهای آینده این هدف مقدس سخن می گفت که شور و شعف همگان را بر می انگیخت و این مهم که برآمده از "عشق" واقعی مرحوم حافظی به مدرسه سازی بود، از جمله عوامل اصلی نفوذ کلام وی در فعالان عرصه مدرسه سازی و موفقیت های روزافزون جامعه خیرین مدرسه ساز بود.
از زنده یاد دکتر حافظی می توان "کوشش" مستمر و توام با "عشق" به مدرسه سازی را آموخت، عاملی که هر گونه مانعی را در این مسیر مرتفع و مشکلات پیش روی را تسهیل نمود.
3- مدیریت راهبردی
نقش دکتر حافظی در مدیریت جامعه خیرین مدرسه ساز تنها محدود به تأسیس این نهاد مردمی نبود. ایشان حلقه های مکمل ساختار این سازمان مردم نهاد را در سطح کشور یکی پس از دیگری شکل داد و در نشست های مختلف با مدیران ارشد اجرایی و متولیان نظام برنامه ریزی کشور و استانداران و سایر مدیران تأثیرگذار در این عرصه، جایگاه اجتماعی و سازمانی این مجموعه را به مرور تقویت کرد، تا آنجا که امروز در منظر و مرآی نظام اجرایی و مدیریتی و بدنه اجتماعی کشور، جامعه خیرین مدرسه ساز دارای وزن قابل توجه و اعتبار مثال زدنی است. از این منظر نقش دکتر حافظی در قوام یافتن مجموعه خیرین مدرسه ساز بی بدیل، کم نظیر و به عبارت دقیق تر "نقشی راهبردی" بوده است.
البته واکاوی تمام زوایای شخصیت اثرگذار مرحوم دکتر حافظی در تثبیت موقعیت خیرین مدرسه ساز کشور در این مجال نمی گنجد، ولیکن هیات مدیره مجمع خیرین مدرسه ساز شهر تهران که طی دو دهه گذشته همچون بسیاری از مجامع استانی توفیق همراهی با آن مدیر فرهیخته را داشته است، برخود لازم می داند ضمن یادآوری سجایای اخلاقی و صفات ارزشمند مدیریتی آن چهره ماندگار، در حفظ نام و جایگاه ایشان و تداوم الگوی رفتاری آن بزرگمرد انجام وظیفه نماید. یادش گرامی و راهش مستدام باد.
هیات مدیره مجمع خیرین مدرسه ساز شهر تهران

انتهای پیام/

کد خبر: 1071466

وب گردی

وب گردی