تکرار امواج مرموز در فضا

دانشمندان خبر دادند که امواج رادیویی تکراری پشت سر هم هر 157 روز طی یک چرخه از فضا ساطع می‌شود.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، اخترشناسان برای دومین بار امواج رادیویی پشت سر همی(FRB) را پیدا کردند که در یک چرخه منظم و قابل پیش بینی تکرار می‌شود. غیرقابل پیش‌بینی بودن این امواج مرموز در فضای عمیق برای انسان سخت است.

در حال حاضر FRB 121102 به دلیل فعال ترین FRB کشف شده مشهور است و از زمان کشف آن در سال 2012 چندین بار پشت سر هم تکرار شده است. تصور می‌شد هیچ دلیلی برای آن وجود ندارد؛ اما تجزیه و تحلیل جدید الگویی از آن‌ها را نشان داده است.

بر اساس مطالعه دقیق مشاهدات جدید و موارد قبلی، FRB 121102 طی چرخه 157 روزه دوباره تکرار می‌شود. اگر این تحلیل صحیح باشد، منبع باید در حدود 2 ژوئن این ماه وارد یک چرخه فعالیت جدید شود.

این کشفی جالب است و می تواند به رد کردن دلایل پیشنهادی در مورد این سیگنال های مرموز کمک کند؛ اما در عین حال درک وجود منظم این سیگنال‌ها در واقع عجیب و دشوار است.

دانشمندان دانشگاه منچستر اعلام کردند که این سیگنال ها یکی از جالب ترین چیزهایی است که فضا به سمت ما پرتاب می کند. آن ها پرتوهای پرانرژی در طیف رادیویی هستند که تنها چند میلی ثانیه به طول می‌انجامند. در این بازه زمانی آنها می توانند به اندازه صدها میلیون خورشید انرژی تخلیه کنند.

بیشتر این سیگنال‌ها فقط یک بار به طور تصادفی اتفاق می‌افتند و ما هرگز آنها را دوباره تشخیص نمی‌دهیم. این امر پیش بینی آنها را غیرممکن می‌کند.

محققان اعلام کردند که اگر حرکت مداری را عامل دوره ای بودن FRB 121102 بدانیم، دامنه وسیع در دوره های مشاهده شده (16-160 روز) می‌تواند سیستم‌های باینری احتمالی را محدود کند.

کشف ستاره نوترونی با میدان مغناطیسی در کهکشان راه شیری که در اواخر ماه آوریل طغیان فوق العاده ای مانند این سیگنال تکراری داشت نشان می دهد که آهن رباها منشأ برخی از انفجارهای رادیویی سریع هستند؛ اما تنوع زیادی در این رده از انفجارهای رادیویی وجود دارد؛ بنابراین ممکن است که بیش از یک منبع وجود داشته باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1071476

وب گردی

وب گردی