پرونده ویژه| پایش آزاد/1

پایش، سازوکاری نظام‌مند برای احیای سازمان حل مسئله است/دانشجویان تحصیلات تکمیلی فرصت طلایی برای حل چالش‌های کشور

شنبه 24 خرداد 1399 - 13:35
کد مطلب: 1071704
پایش

دانشگاه آزاد برای اولین بار به ‌فکر طراحی سامانه فراگیری برای پژوهش‌‎های یکپارچه افتاده و با رونمایی از الگوی «پژوهش اثرگذار یکپارچه شبکه‌ای» پایش، گام جدی خود را جهت نظام‌مندی پژوهش‌های دانشجویی برداشته است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، آموزش‌محوری صرف دانشگاه‌ها در عصری که فناوری‌‎های نوین به سرعت درحال تغییر و تحول است نه به سود دانشگاه بوده و نه جامعه می‌تواند از ظرفیت‌های بدنه نخبگانی استفاده کند. البته پژوهش‌محوری جزیره‌ای و سلیقه‌ای نیز کشور و جامعه را به غایت نهایی خود نخواهند رساند و در عمل بدون نقشه راه و تمرکزگرایی نمی‌توان گرهی از مشکلات و مسائل باز کرد. دیر ایامی است که دانشگاه‌های پیش‌رو در جهان دیگر نقش تصدی آموزش را به عنوان اولویت خود نمی‌بینند، بلکه به‌صورت مشخص در نقش یک سازمان حل مسئله و کارآفرین ایفای نقش می‌کنند.

نخستین ویژگی دانشگاه جامعه محور، مسئله‌گرایی آن دانشگاه در زندگی عادی مردم و چالش‌های پیچیده کشور است. یک دانشگاه وقتی لقب مردمی را به یدک می‌کشد که به‌واقع در بین مردم و ساختارهای اجرایی یک کشور حضور داشته باشد و مسائل آنها را با روش‌های علمیِ نوین و منطقی پاسخ بگوید. همواره دیده شده دانشجویانی که متقاضی ادامه تحصیل در کشورهای خارجی هستند قبل از اینکه تقاضای پذیرش خود را به دانشگاه مقصد ارسال کنند موضوع رساله فارغ‌التحصیلی آنها از سوی دانشگاه معین شده است و از داوطلب خواسته می‌شود تا تعهد بدهد درطول دوران تحصیل در راستای آن نیاز کشور(عمدتاً چالش‌های راهبردی و استراتژیک) حرکت کند.

دانشگاه‌های نسل جدید به‌عنوان سازمان‌های حل مسئله شناخته می‌شوند

دانشگا‌های نسل دوم و سوم به‌معنای واقعی کلمه معنای پژوهش اثرگذار و پژوهش‌های دانشجویی را درک کرده‌اند و دوران تحصیل یک دانشجوی تحصیلات تکمیلی را فرصتی برای حل چالش‌های کشور می‌بینند، به‌همین جهت است که نهاد دانشگاه در کشورهای مترقی نه به‌عنوان متصدی آموزش عالی بلکه به‌عنوان یک سازمان حل مسئله جامعه‌محور شناخته می‌شود که قرار است مسائل و چالش‌های خرد و کلان را با روش‌های اصولی پاسخ بگوید.

دانشگاه‌های ایران اگرچه در طول سال‌های گذشته با تأسیس پژوهشکده‌ها و مراکز تحقیقاتی و گسترش مقاطع تحصیلات تکمیلی، گام‌های مؤثری در راستای پژوهش‌محوری برداشته ولی این پژوهش‌محوری فارغ از اصل تمرکزگرایی و شناسایی دقیق چالش‌های کشور صورت گرفته و اکنون شاهد حجم انبوه تحقیقات دانشجویی(پایان‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی) بی‌نتیجه و انبار شده در کتابخانه‌های دانشگاه‌ها هستیم.

گره ایجاد تحول پژوهشی در نظام آموزش عالیِ ایران به دلیل چند لایه بودن آن به‌ظاهر کار راحتی نیست ولی سیاست‌گذاری و آینده‌نگری در تبدیل دوران تحصیلات دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری به فرصتی برای حل مسائل کشور می‌تواند گام اثرگذاری در این راستا باشد. دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان بزرگترین زیرنظام آموزش عالی کشور با برعهده گرفتن بالغ بر 38 درصد جمعیت دانشجویی ایران، بزرگترین شبکه حقیقی دانشگاهی کشور به‌شمار می‌رود که برای اولین بار به‌فکر طراحی سامانه فراگیری برای پژوهش‌‎های یکپارچه افتاده و با رونمایی از الگوی «پژوهش اثرگذار یکپارچه شبکه‌ای» پایش، گام جدی خود را در جهت نظامندی پژوهش‌های دانشجویی برداشته است.

حضور صاحبان صنعت و دستگاه‌های اجرایی در کارگروه‌های برنامه‌های علمی، نقطه عطف پایش است

طراحان پایش، این برنامه را بستری پویا و دائماً به‌روز شونده می‌دانند. پایش در وهله نخست با شناسایی ظرفیت‌ها و نقاط ضعف مناطق مختلف کشور مأموریت‌های مشخصی را بر عهده واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی گذاشته است، به‌طور مثال دانشگاه آزاد واحد ملایر در این شهر که قطب تولیدات مبل و منبت کشور شناخته می‌شود، ماموریت شناسایی و تدوین نظام موضوعات و مسائل این حوزه را برعهده گرفت و پس از احصای چالش‌های این حوزه، پایان‌نامه‌های کلیه گروه‌های آموزشی در این راستا قرار گرفته است.

حضور صاحبان صنعت و نمایندگان دستگاه‌های اجرایی مرتبط با موضوع تخصصی در کارگروهای برنامه‌ علمی واحدهای دانشگاهی از نقاط عطف برنامه پایش است که مستقیماً با چالش‌های صنایع و جامعه آشنا شده و آنها را به‌عنوان موضوعی مجزا برای یک پایان‌نامه طراحی و تعریف می‌کنند.

باتوجه به فارغ‌التحصیلی سالانه بیش از 70 هزار دانشجوی تحصیلات تکمیلی در دانشگاه آزاد، مأموریت‌گرایی و تمرکزگرایی واحدهای این دانشگاه در موضوعات مشخص به‌ویژه چالش‌های اساسی کشور می‌تواند تحول عظیمی در اثرگذاری پژوهش‌های دانشگاهی ایجاد کند. گستردگی کم‌نظیر دانشگاه آزاد در اقصی‌نقاط کشور فرصتی طلایی برای شناسایی و حل چالش‌های منطقه‌ای کل کشور به‌شمار می‌رود. فرهنگ سازی پژوهش اثرگذار و برنامه پایش به زمان نیاز دارد و تحولات بزرگ یک‌شبه اتفاق نخواهد افتاد؛ اما ریل گذاری در این راستا با تقویت زیرساخت‌های فناوری و خرد جمعی اعضای هیئت علمی انجام شده و دانشگاه آزاد در این مسیر درحال حرکت است. پایش اکنون با 16 برنامه علمی فعال در واحدهای دانشگاهی درحال فعالیت است که این آمار روزبه‌روز رو به افزایش است.

گروه دانشگاه باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران درنظر دارد در پرونده ویژه «پایش آزاد» به آخرین اقدامات و تحولات برنامه پایش در استان‌های دانشگاه آزاد اسلامی بپردازد که در شماره‌های بعدی بیشتر خواهید خواند.

انتهای پیام/

358 / 167

نظرات

1- لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب توهین‌آمیز یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران و مغایر با قوانین کشور منتشر نمی‌شود.
3- نظرات پس از تایید منتشر می‌شود.

ایسکاTV

اخبار پر بازدید

آخرین اخبار