روزنامه‌های دانشگاهی ۱۰ خرداد ۹۹

معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران از راه اندازی ٦ ایستگاه در خط‌های ۶ مترو تا پایان سال خبر داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران (ایسکانیوز) مهم‌ترین عناوین امروز روزنامه فرهیختگان و آفرینش به شرح زیر است:

طلای نوآوری دانشگاه

حمید منتظرالقائم، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد، در این عنوان ابعاد مختلف راه‌اندازی و توسعه سرای نوآوری «صنعت ساخت طلا و جواهر» را تشریح کرد و گفت: با عنایت به سیاست‌های کلان دانشگاه آزاد اسلامی‌ درخصوص برنامه‌ریزی برای رفع نیازهای‌ کشور و مردم توسط واحدهای دانشگاهی‌ و از طرف دیگر ارتقای علمی‌ و پژوهشی‌ مراکز کسب‌وکارها و بازارهای‌ سنتی‌ که در هر شهر و استان وجود دارد، ایجاد سراهای‌ نوآوری‌ در دستور کار کلان ریاست محترم دانشگاه و معاونت پژوهش و فناوری‌ دانشگاه آزاد اسلامی‌ قرار گرفته است. از آن گذشته با عنایت به نامگذاری‌ سال ۱۳۹۹ به‌نام سال جهش تولید به‌نظر می‌رسد که تلفیق و همکاری‌ علمی‌ و صنعتی‌ امری‌ واجب و ضروری‌ باشد. با توجه به وجود بازارهای‌ سنتی‌ در کلیه شهرهای‌ کشور و پتانسیل‌های بسیار این بازارها لزوم ارتباط بین بازارها و سراهای‌ نوآوری‌ بتواند باعث برطرف کردن نیازهای‌ دوجانبه صنعت و دانشگاه در راستای‌ بروز منافع و برکات زیادی‌ برای‌ افراد شاغل در بازارهای‌ سنتی‌ و از طرف دیگر برای‌ دانشگاه، اعضای‌ هیات‌علمی‌ و دانشجویان خلاق واحدهای‌ دانشگاهی‌ و همچنین از همه مهم‌تر برای‌ مردم به ارمغان آورد.

وی ادامه داد: بازار بزرگ طلا و جواهر اصفهان و ظرفیت‌های زیاد استان اصفهان به‌عنوان قطب تولید و ساخت طلا و جواهر و همچنین معادن طلای‌ موجود در این استان باعث شد که با همفکری‌ و مشورت‌های انجام شده به فکر پیشنهاد راه‌اندازی سرای‌ نوآوری‌ ساخت طلا و جواهر از طرف واحد نجف‌آباد به سازمان مرکزی‌ دانشگاه آزاد اسلامی بیفتیم که مورد موافقت و استقبال خوبی‌ از طرف معاون محترم پژوهش و فناوری‌ و صندوق پژوهش و فناوری‌ اصفهان و تعدادی‌ از مراکز صنعتی‌ مرتبط با صنعت طلا و جواهر و همچنین اتحادیه طلا و جواهر اصفهان واقع شد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد گفت: با گستردگی مناسبی که در این واحد دانشگاهی وجود دارد و مورد اشاره هم قرار گرفت، می‌توان کلیه مباحث مربوط به صنعت طلا و جواهر از تکنولوژی‌های صنعتی و بومی‌سازی‌های لازم درخصوص مواد مصرفی در صنعت طلا و جواهر تا مباحث مربوط به فروش، مارکتینگ، موارد مربوط به حسابداری، بیمه و... را در قالب ۱۰ دپارتمان درنظر گرفت.

کاهش ۵۰ درصدی پایان‌نامه ‌ها با موضوع تحریم در سال ۹۸

بر اساس این عنوان روزنامه فرهیختگان، طبق آمار پایگاه علمی ایران، در یک دهه گذشته یعنی از سال ۸۸ تا پایان سال ۹۸، تعداد هزار و ۵۲۶ پایان‌نامه به موضوع تحریم اختصاص داشته است. در این میان روند ارائه این پایان‌نامه‌ها، از سال ۸۸ تا سال ۹۷ افزایشی بوده، اما در سال ۹۸ این روال، با شیب تندی کاهش یافته است. جهش و ریزش پایان‌نامه‌هایی که موضوع تحریم را تحلیل‌وبررسی کرده‌اند؛ نشان می‌دهد در سال‌هایی که تحریم‌ها شدت بیشتری داشته، پرداختن به آن در نظام آموزشی نیز افزایش یافته است. از سال ۸۸ و به‌ویژه ازسال ۹۲ به بعد که اوج تحریم‌های آمریکا علیه ایران اعمال شده، موضوع تحریم در بسیاری از دانشگاه‌های کشور، در اولویت نگارش رساله‌ها و پایان‌نامه‌ها قرار گرفته است. درواقع در شرایطی که ایران در سال‌های پس از سال ۹۲ با شدیدترین تحریم‌ها دست‌وپنجه نرم می‌کرده، بدنه دانشگاهی کشور، با دریافتن اهمیت این موضوع، بیش‌ازپیش به ابعاد مختلف تحریم پرداخته‌اند. به این ترتیب در سال های ۸۸، ۸۹، ۹۰، ۹۱، ۹۲، ۹۳، ۹۴، ۹۵، ۹۶، و ۹۷ به ترتیب ۱۸، ۴۹، ۶۷، ۸۱، ۱۱۵، ۱۵۳، ۱۶۱، ۱۹۸، ۲۶۱ و ۲۷۵ پایان‌نامه با موضوع تحریم ارائه شده است. در سال ۹۸ اما، روند کاهشی پایان‌نامه‌ها با شیب تندی همراه بوده، به این ترتیب که در سال ۹۸ تحریم، موضوع ۱۴۸ پایان‌نامه قرار گرفته است. که این امر می‌تواند نشان‌دهنده آن باشد که در سال‌های اخیر یا موضوعات دیگری در اولویت نگارش پایان‌نامه قرار داشته یا اینکه تمایلی به تحلیل و پژوهش در مورد تحریم، وجود نداشته است.

براساس داده‌های آماری، بیشترین پایان‌نامه با موضوع تحریم در دانشکده حقوق و علوم سیاسی و دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران‌مرکز ارائه شده است؛ دانشکده حقوق و علوم سیاسی ۴۵ پایان‌نامه و در دانشکده ادبیات و علوم انسانی ۲۸ پایان‌نامه حول محور تحریم نوشته شده است. پس از آن دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه مازندران با ارائه ۲۵ پایان‌نامه، دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس با ۲۳ پایان‌نامه و دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران با ۲۳ پایان‌نامه با موضوع تحریم در رده‌های بعدی قرار دارند. ذکر این نکته ضروری است که در رشته علوم سیاسی ۸۵ پایان‌نامه، در رشته حقوق ۸۰، در رشته مدیریت ۷۸، در رشته معارف اسلامی ۵۸ و در رشته اقتصاد ۵۵ پایان‌نامه با موضوع تحریم نوشته شده است. ناگفته نماند که سهم دانشگاه‌ها و موسسه‌های آموزش عالی استان‌های تهران، یزد، قم، مازندران و اصفهان از دیگران در پژوهش‌های انجام شده در زمینه «تحریم» بیشتر است.

برنامه ۱۳ دانشگاه برای بازگشایی از ۱۷ خرداد

در حالی ۱۷ خرداد زمان بازگشایی دانشگاه و حضور دانشجویان اعلام شده که اغلب دانشگاه‌ها اعلام کرده اند به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی و ریسک بالا، حضور دانشجویان در محیط دانشگاه به صلاح نیست و خوابگاه‌ها نیز بازگشایی نخواهد شد. برخی هم گفته اند با تعداد محدود پذیرای دانشجویان در خوابگاه‌ها خواهند بود و بعضی دیگر اعلام کرده اند در راستای کاهش حضور دانشجویان در خوابگاه‌ها و رعایت فاصله گذاری اجتماعی، امتحانات را مقطعی برگزار خواهند کرد.

از طرفی با نزدیک شدن به امتحانات پایان ترم، نحوه برگزاری امتحانات در برخی دانشگاه‌ها مشخص شده است؛ در این بین تعدادی از دانشگاه‌ها روش کاملاً غیر حضوری را انتخاب کرده اند، برخی دیگر روش حضوری و تعدادی نیز هر دو روش را قرار است عملیاتی کنند. در گزارش پیش رو به برنامه دانشگاه‌ها برای بازگشایی و نحوه برگزاری امتحانات در دانشگاه‌های مختلف کشور اشاره شده است؛

دانشگاه علم و صنعت بنا دارد امتحانات را به دو شیوه حضوری و غیرحضوری برگزار کند که البته هفته آینده در شورای آموزشی این دانشگاه نتیجه قطعی آن مشخص خواهد شد. در روش غیرحضوری احتمالاً دانشجویان ساکن در استان‌های مختلف، امتحان پایان ترم خود را در مراکز استان بدهند تا از رفت و آمدها کاسته شود.

بنا به گفته مسئولان این دانشگاه، به دلیل ریسک بالا، خوابگاه‌ها بازگشایی نمی‌شود؛ دروس عملی نیز به صورت فشرده در تیرماه برگزار می‌شود. ادامه این گزارش را می‌توانید در روزنامه آفرینش بخوانید.

کد خبر: 1072013

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =