سایه سنگین آموزش بر پرورش/ بی‌توجهی وزارت آموزش و پرورش به معلمان حق‌التدریس

معاون پرورشی یکی از مدارس استان تهران گفت: متاسفانه بیشتر خانواده‌ها به مسائل آموزشی فرزندانشان توجه بیشتری دارند و برای آن هزینه می‌کنند، در مقابل نسبت به مسائل پرورشی بی‌اهمیت بوده و راغب به صرف هزینه در این راستا نیستند، در چنین شرایطی مسائل پرورشی به حاشیه می‌رود.

حسن صالح آبادی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران (ایسکانیوز) اظهار کرد: من در تمامی پایه‌ها تدریس می‌کنم؛ اما مشکلاتی که پیش‌تر به آن اشاره شد مخصوصا اعتیاد در پایه دبیرستان بیشتر وجود دارد، حتی برخی از دانش‌آموزان در مناطق آسیب‌پذیر در وادی قاچاق مواد مخدر نیز افتاده‌اند.

وی ادامه داد: اگر مطلع شویم دانش‌آموزی سیگار می‌کشد، ‌ تلاش می‌کنیم غیر مستقیم و از در دوستی با او صحبت کنیم تا خود را اصلاح کند، در مرحله بعد با هماهنگی شورای مدرسه و مشاوران تلاش می‌کنیم مشکل او را حل کنیم، اگر مشکل دانش‌آموز خیلی حاد باشد، مسئله را با گروه مشاوره اداره آموزش و پرورش منطقه مطرح می‌کنیم.

آموزش دانش‌آموز بر پرورش دانش‌آموز مقدم‌تر است!

این معلم با بیان اینکه بار سنگین ‌مسئولیت اردوهای مدارس به گردن معاونان است خاطرنشان کرد: هرساله دانش‌آموزان را با هدف آشنایی دانش‌آموزان با وقایع ۸ سال دفاع مقدس به اردوهای راهیان نور می‌بریم، بسیاری از خانواده‌ها در سال گذشته به مدرسه اعلام کردند که فرزندانشان پس از این سفر آرامش یافته و تغییر برخی خصوصیات‌ اخلاقی در او مشهود است.  متاسفانه بیشتر خانواده‌ها به مسائل آموزشی فرزندانشان توجه بیشتری دارند و برای آن هزینه می‌کنند، در مقابل نسبت به مسائل پرورشی بی‌اهمیت بوده و راغب به صرف هزینه در این راستا نیستند.

وی اضافه کرد: متاسفانه بیشتر خانواده‌ها به مسائل آموزشی فرزندانشان توجه بیشتری دارند و برای آن هزینه می‌کنند، در مقابل نسبت به مسائل پرورشی بی‌اهمیت بوده و راغب به صرف هزینه در این راستا نیستند، در چنین شرایطی مسائل پرورشی به حاشیه می‌رود. با وجود اینکه بیشتر هزینه اردوهای راهیان نور توسط اداره پرداخت شده و هزینه کمی بر عهده والدین است، خانواده‌ها تمایل چندانی ندارند که برای این سفر هزینه کنند.

صالح‌ آبادی بیان کرد:‌ از طرفی اگر در یک سازمان یا وزارتخانه‌ای به‌جز آموزش و پرورش، مسئولیت یک سفر آموزشی و معنوی به فردی سپرده شود، معمولا برای این فرد اضافه کار و حق ماموریت در نظر گرفته می‌شود؛ اما اداره آموزش و پرورش معتقد است این هزینه‌ها باید از سوی مدرسه تامین شود، مدرسه‌ای که در پرداخت پول آب و برق خود با مشکلات مالی مواجه است، چطور می‌تواند حق ماموریت یک معاون پرورشی را پرداخت کند؟ تمامی مسئولیت اردوهای پرورشی بر عهده معاونان پرورشی است و در صورت وقوع اتفاق برای دانش‌آموزان، معاون پرورشی باید پاسخگوی مدرسه، والدین و غیره باشد.

کمبود معاون پرورشی در مدارس

وی با اشاره به حوزه فعالیت معاونان پرورشی افزود: در حال حاضر به مدارس بیش‌ از ۱۰۰ نفر یک معاون آموزشی، به مدارس کمتر از ۲۵۰ دانش‌آموز یک معلم آموزشی و یک پرورشی تعلق می‌گیرد؛ اما به علت کمبود نیرو، معاونان آموزشی مجبورند جور معاونان پرورشی را بکشند. معاونان دبیرستان باید تا ساعت ۲ در مدارس حضور داشته باشند، در این صورت نمی‌توانند به عنوان شیفت دوم فعالیت کنند. بسیاری از دانش‌آموزان نسل جدید به تکنولوژی مسلط هستند، در مقابل استفاده از تکنولوژی روز دنیا برای معلمان کمی دشوار به نظر می‌رسد.

این معاون پرورشی با اشاره مشکلات معاونان و معلمان در راستای تفاوت بین نسل‌ها گفت: بسیاری از دانش‌آموزان نسل جدید به تکنولوژی مسلط هستند، در مقابل استفاده از تکنولوژی روز دنیا برای معلمان کمی دشوار به نظر می‌رسد، البته ما به عنوان مربی تلاش می‌کنیم خود را با آن‌ها هماهنگ کنیم.

وی افزود:‌ تسلط دانش‌آموزان بر تکنولوژی مناسب است، ‌با این حال نمی‌توان خطر دسترسی آزاد دانش‌آموزان به اطلاعات را نادیده گرفت. هر فردی می‌تواند از تلفن همراه استفاده درست یا غلط داشته باشد، به همین منظور والدین باید نحوه استفاده نلفن همراه فرزندانشان نظارت داشته باشند.

آموزش‌وپرورش به معلمان حق‌التدریس توجه ویژه‌ای داشته باشد

صالح آبادی با اشاره به مشکلات معلمان حق‌التدریس اظهار کرد: در یکی از روستاهای اطراف تهران فردی با مدرک دکترای الهیات بر اساس ماده ۲۸ به عنوان معلم حق‌التدریس در مقطع اول ابتدایی تدریس می‌کرد. حقوق این فرد یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بود، تصور کنید فردی با مدرک دکترای چنین حقوقی را دریافت کند، حقوقی که شاید تنها کفاف هزینه خورد و خوراک او را می‌دهد. این فرد پس از مدتی انتقالی گرفت و به عنوان استاد دانشگاه مشغول به فعالیت شد. متاسفانه حقوق کم معلمان حق‌التدریس، ‌انگیزه را از معلمان می‌گیرد و منجر می‌شود به مشاغل دیگر رو بیاورند.

کد خبر: 1072033

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =