حواشی برگزاری انتخابات الکترونیکی نشریات دانشجویی

عضو اصلی شورای ناظر بر نشریات دانشگاهی وزارت علوم گفت: برگزاری الکترونیکی انتخابات به دلیل نامشخص بودن آرا، احتمال تقلب وزارت علوم در نتایج را بیشتر می‌کند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران (ایسکانیوز)، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری طبق روال هر سال باید انتخابات نشریات دانشجویی را برگزار کند تا اعضای شورای ناظر بر نشریات دانشجویی انتخاب شوند. این انتخابات هر سال با حواشی بسیاری توام و محل اعتراض دانشجویان بوده تا جایی که وزارت علوم متهم به تقلب در نتیجه این انتخابات است.

در همین رابطه، یک عضو اصلی شورای ناظر بر نشریات دانشگاهی وزارت علوم در گفت‌وگو با ایسکانیوز گفت: اعضای دانشجویی شورای نظارت بر نشریات وزارت علوم به شدت مخالف برگزاری مجازی انتخابات توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هستند.

میلاد مفاخری اضافه کرد: تقلب در برگزاری انتخابات نشریات توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مسبوق به سابقه است.

وی با انتقاد از عملکرد این وزارتخانه در برگزاری انتخابات عنوان کرد: معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم اصرار بر الکترونیکی کردن انتخابات نشریات دارند؛ اما اعضای دانشجویی شورای ناظر بر نشریات به‌شدت با این نحوه از برگزاری انتخابات مخالف هستند.

انتخابات با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی برگزار شود

مفاخری اضافه کرد: با توجه به صدور مجوز بازگشایی دانشگاه‌ها در کشور، وزارت علوم می‌تواند انتخابات نشریات را با حفظ رعایت فاصله گذاری اجتماعی برگزار کند. در نتیجه لزومی بر الکترونیکی بودن انتخابات وجود ندارد.

به گفته این عضو شورای ناظر بر نشریات دانشگاهی، آرا اگر به صورت الکترونیکی باشد به دلیل نامشخص بودن آن احتمال وقوع تقلب را بیشتر می‌کند و از سوی دیگر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، الکترونیکی کردن انتخابات را مبنای انتخاب‌های بعدی در سال‌های آینده قرار می‌دهند که این موضوع مورد پسند و اعتماد دانشجویان نیست.

وی با اشاره به اینکه فعالیت در فضای مجازی همانند حرکت بر لبه تیغ است، گفت: برگزاری جشنواره نشریات دانشجویی به صورت مجازی ممکن است باعث ایجاد رخوت در فضای دانشگاهی، دانشجویی و نشریات شود.

جشنواره نشریات دانشجویی عملا مجازی است

عضو اصلی شورای ناظر بر نشریات دانشگاهی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: جشنواره نشریات دانشجویی در سال‌های گذشته نیز در عمل به صورت کاملاً مجازی و غیرحضوری برگزاری می‌شد که صرفا مراسم اختتامیه و اهدای جوایز و معرفی افراد و آثار برگزیده حضوری بوده است.

وی اضافه کرد: گسترش ویروس کرونا در جهان و به تبع آن ایران بر فعالیت و مراسمات مختلفی اثرگذاری منفی داشته که نمی‌توان آن را کتمان کرد. جشنواره نشریات دانشجویی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز از این قاعده مستثنی نبوده است.

مفاخری درباره زمان برگزاری جشنواره نشریات دانشجویی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری عنوان کرد: این جشنواره طبق روال سال‌های گذشته اواسط زمستان برگزار می‌شود؛ اما روند ارسال آثار و سه مرحله داوری از تابستان آغاز می‌شود.

ماهیت شورای مرکزی ناظر بر نشریات سیاست‌گذاری و قانون‌گذاری است

این دانشجوی دانشگاه پیام‌نور ادامه داد: ماهیت شورای مرکزی ناظر بر نشریات در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نظارت و اثرگذرای بر حوزه سیاست‌گذاری، قانون‌گذاری و سیاست است؛ اما متاسفانه در تصمیم‌گیری‌های مهم با این شورا هماهنگی و نظر خواهی انجام نمی‌شود.

وی با بیان اینکه معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در حق اعضای شورای ناظر بر نشریات جفا می‌کند، گفت: مسئولان وزرات علوم از حضور دانشجویان در مباحث داوری ترس دارند.

گفتی است غلامرضا غفاری معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم بیان کرده بود که انتخابات نشریات دانشجویی باید در خردادماه ۹۹ برگزار می‌شد؛ اما این امکان، نه در دانشگاه‌ها و نه در شورای مرکزی فراهم نشد و به احتمال زیاد انتخابات به‌صورت الکترونیک برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1072057

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =