تولید روزانه ۲۵۰ هزار ماسک N۹۵ در کشور

دبیر ستاد توسعه ویژه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از تولید روزانه ۲۵۰هزار ماسک نانویی N۹۵ با فناوری نانو در کشور خبر داد.

سعید سرکار دبیر ستاد توسعه ویژه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران (ایسکانیوز)، درباره اقداماتی اجرایی این ستاد برای مقابله با ویروس کرونا اظهار کرد: ستاد توسعه فناوری نانو با شیوع ویروس کرونا در کشور فعالیت گسترده‌ای را در جهت رفع نیاز مردم به ویژه کادر درمانی انجام داد. در حوزه کرونا محصولات متأثر از فناوری نانو شرکت‌ها به‌موقع وارد عمل شدند به طوری که چند شرکت در تولید مدل‌های گوناگون ماسک در حال فعالیت هستند و نیاز کشور به این محصول را رفع می‌کنند.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه یکی از اولویت‌های ما تامین ماسک N95 برای کادر درمانی بود، افزود: شرکت‌های فعال در این عرصه که قبلا در حوزه ساخت فیلتر نیروگاهی و خودرو بودند، توانستند با تغییر کاربری اقدام به تولید ماسک N95 با تکنولوژی نانو الیاف کنند که قابلیت فیلتراسیون فوق العاده بالا دارد و در عین حال تنفس پذیری را خیلی تسهیل می‌کند.

سرکار تصریح کرد: در حال حاضر ماسکN95 معمولی که تولید می شود با توجه به اینکه فیلتراسیون را بالا می‌برند؛ اما تنفس پذیری را فوق العاده مشکل می‌کند ولی ماسک‌های نانو از این ویژگی خاص برخوردار است که ضمن افزایش قابلیت فیلتراسیون به ۹۵ تا ۹۹ درصد در عین حال تنفس پذیری را راحت می کند و افت فشار ندارد.

سرکار گفت: خوشبختانه هم اکنون با تلاش‌های صورت گرفته شرکت‌های فعال در این زمینه ظرفیت تولید حدود روزانه ۲۵۰ هزار ماسک نانویی N95 را دارند.

صادرات محصولات نانویی به ۵ کشور

سرکار افزود: با تامین نیاز کادر درمانی بلافاصله معاونت غذا و دارو اجازه صادرات این محصول نانویی را به کشورهای خارجی صادر کرد به طوری‌که هم اکنون به صورت محدود به برزیل، انگلستان، پاکستان، آلمان و تایلند صادر می‌شود و امیدواریم طی هفته آینده صادرات انبوه آن شروع شود.

دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو افزود: در حوزه تولید مواد ضدعفونی‌کننده نیز ۱۲ شرکت فناور فعالیت می‌کنند به‌گونه‌ای که روزانه ۲۰۰ تن مواد ضدعفونی‌کننده نانو تولید می‌شود که از الکل ۷۰ درصد این مواد اثرگذاری بیشتری دارند و ماندگاری آنها تا ۳ روز تایید شده است. همچنین تولید دستگاه‌های ضدعفونی‌کننده هوا بخش دیگری از فعالیت در این حوزه است که توسط ۲ شرکت در حال انجام است.

 استفاده از نانوذرات طلا در کیت تشخیص آنتی‌بادی

سرکار تصریح کرد: موضوع دیگر که با توجه به شرایط ایجاد شده در دستور کار ستاد قرار گرفته شده، دستگاه‌هایی است که بر اساس تکنولوژی پلاسما کار می‌کند، این دستگاه‌ها دارای ویروس کشی است و برای ضد عفونی کردن هوای محیط های آلوده به‌کار گرفته می‌شود، در حال حاضر با توجه به اینکه نمونه‌های ساخته شده، ستاد حمایت‌هایی برای تولید این محصول انجام می‌دهد.

دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو ادامه داد: تولید کیت‌های تشخیص از دیگر مواردی است که در دستور کار ستاد قرار گرفته، هم‌اکنون چند گروه فناور موفق شدند که این کیت‌ها را در کشور با تکنولوژی نانو تولید کند تا جایی که در تولید کیت تشخیص آنتی بادی برای افرادی که به ویروس کرونا مبتلا شده بودند از فناوری نانو ذرات طلا استفاده شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1072058

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =