«فروش نفت به ونزوئلا» نه به نظم نوین جهانی بود

عضو کمیسیون واحد بین‌الملل اتحادیه جامعه اسلامی گفت: رسیدن نفت‌کش‌های ایرانی به ونزوئلا در واقع یک نه بزرگی به شرایط تحمیل شده نظام حاکم بود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران، اقدام موفقیت‌آمیز جمهوری اسلامی در اعزام نفتکش‌ها به سواحل ونزوئلا با هدف فروش نفت و مشتقات نفتی نشان داد که اگر ایران اعتماد به نفس خود را حفظ کند و به دنبال توافقات برد-برد واقعی باشد نه برد-برد خیالی، قطعاً می‌تواند موفقیت‌های جدی را کسب کند.

محمد جواد خالقی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز دربارهٔ فروش نفت ایران به ونزوئلا علی‌رغم تهدیدهای آمریکا بیان کرد: در شرایطی که تحریم‌های همه‌جانبه علیه ایران و ملت‌های آزادیخواه با تهدیدهای ترامپ همراه بود، روز چهارم خرداد شاهد اخبار انتقال نفتکش‌های ایران به ونزوئلا بودیم. این مسئله از جهات مهمی قابل توجه است و بنابر نظر تحلیلگران بین‌الملل، در واقع یک «نه» بزرگ به شرایط تحمیل شده نظام حاکم و اصطلاح نظم نوین جهانی بود.

وی با تأکید بر انتخاب دیپلماسی درست از سوی مسئولان عنوان کرد: آنچه بسیار مهم است نوع دیپلماسی بوده که از تعاملات ایران و ونزوئلا حمایت می‌کند. طبق فرموده رهبری انقلاب در بیانیه گام دوم، سیاست خارجی انقلاب اسلامی، از مرحله خلع ید عمال بیگانه در تهران و برچیدن نفوذ ایالات متحده از منطقه غرب آسیا وارد چالش گسترده‌تری از این معادلات می‌شود.

عضو کمیسیون واحد بین‌الملل اتحادیه جامعه اسلامی ادامه داد: اتفاقات سال‌های اخیر مانند انهدام پهپاد جاسوسی در خلیج فارس و ماجرای عین الاسد بیانگر این مهم است. در چنین شرایطی، آمریکا بیش از پیش محتاج ائتلاف‌های مضطرب بین‌المللی، علیه ایران و جبهه مقاومت هست.

وی اضافه کرد: سیاست دولت فعلی آمریکا این نقشه را به محاق برده بود و در حال حاضر به دنبال حفظ و احیای قدرت گذشته حتی به قیمت لگدمال کردن مقررات بین‌المللی و حقوق بشر است.

به گفته خالقی؛ این تحولات و بسترهای فراهم شده؛ ثمره زبان مقاومت بود و دولت‌های غربی، به خوبی متوجه شدند که اگر به جد محتاطانه و بشردوستانه، عمل کنند جهان دوباره شاهد ضربه مغزی ملایم روی عرشه کشتی‌ها، نخواهد بود.

این فعال دانشجویی در پایان خاطر نشان کرد: بنابراین زبان مقاومت، مرزهای ساختار نظام سلطه را فروریخت و زنگ خطر سقوط یکجانبه گرایی را در آب‌های کارائیب به صدا درآورد. علاوه بر اینها استفاده دولت ونزوئلا از موشک برای هشدار به آمریکایی‌ها، بخوبی نشان داد که اصرار بر سیاست ۶ ساله دنیای مذاکره، نه تنها در حل مشکلات داخلی بلکه در استفاده از ظرفیت‌های طلایی، عرصه سیاست خارجه نیز ناتوان است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1072071

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =