صادراتی که ارز حاصل از آن به چرخه اقتصاد برنگردد برای کشور مفید نیست

معاون اول رییس جمهوری با بیان اینکه سرمایه‌گذاری و فعالیت در کشور با مقررات پیچیده‌ای روبه‌رو است، گفت: صادراتی که ارز حاصل از آن به چرخه اقتصاد کشور برنگردد برای کشور مفید نیست.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، اسحاق جهانگیری روز سه شنبه پس از اولین جلسه کارگروه رفع موانع جهش تولید در گفت وگو با خبرنگاران اظهار داشت: واقعیتی که وجود دارد این است که اگر تولید کشور راه بیافتد، کالا در داخل کشور به اندازه کافی وجود خواهد داشت و در شرایطی که همه می‌دانیم کالاها با قیمت‌های بسیار بالایی در اختیار مردم قرار می‌گیرد و در شرایطی که مملکت با مشکلاتی مواجه است، اگر به معنای واقعی بخواهیم اقدامی برای رفاه مردم انجام دهیم، آن کار ریشه‌ای که منجر به بهتر شدن شرایط مردم می‌شود در مرحله اول توجه به تولید داخلی است.

معاون اول رییس جمهوری با قدردانی از رهبر معظم انقلاب بخاطر توجه ویژه به بخش تولید کشور گفت: ایشان با حساسیت دو بار در طی یک ماه اخیر به این موضوع مهم اشاره و تاکید کردند که کارگروهی برای رفع موانع جهش تولید تشکیل شود و خوشبختانه در جلسه ستاد اقتصادی دولت و جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا نیز این موضوع مورد تاکید قرار گرفت و به من تاکید شد که با ترکیبی مناسب این ستاد را تشکیل بدهم.

وی یکی از اصلی‌ترین رویکردهای دولت را صیانت از اشتغال موجود در بخش تولید عنوان کرد و افزود: امروز در اولین جلسه کارگروه رفع موانع جهش تولید بحث را باز گذاشتیم که دوستان راجع به این کارگروه بحث کنند تا ببینیم تمرکز اصلی روی چه موضوعاتی باشد.

معاون اول رییس جمهوری خاطرنشان کرد: نمایندگان قوه قضاییه را آقای رئیسی معرفی کرده‌اند و از دولت نیز تعدادی از اعضای ستاد اقتصادی در جلسه حضور داشتند.

وی با اشاره به فعالیت مجموعه کار گروه‌های مرتبط با تولید در دستگاه‌های اجرایی، تصریح کرد: یک کارگروه در وزارت صنعت وجود دارد که وظیفه اش رفع موانع تولید است یعنی به مسائل و مشکلات بنگاه‌های تولیدی رسیدگی می‌کند.

معاون اول رییس جمهوری ادامه داد: کارگروه دیگر تحت عنوان بهبود فضای کسب و کار در وزارت امور اقتصادی و دارایی فعال است که کار مهمی برعهده دارد زیرا بخش زیادی از مسائل تولید و سرمایه‌گذاری کشور متاثر از فضای کسب و کار است.

وی اضافه کرد: اگر فضای کسب و کار کشور پیش‌برنده باشد بخش خصوصی انگیزه سرمایه‌گذاری پیدا خواهد کرد اما اگر فضای کسب و کار در روند تولید و سرمایه گذاری مانع ایجاد کند، با پمپاژ منابع مالی هم مشکل حل نخواهد شد زیرا فضای کسب و کار تعیین کننده‌ترین عامل است.

جهانگیری با تاکید بر اینکه واقعاً سرمایه‌گذاری و فعالیت در کشور با مقررات پیچیده ای روبه رو است به کارگروه مقررات‌زدایی که در وزارت اقتصاد تشکیل می‌شود اشاره کرد و گفت: مهمترین مسئولیت این کارگروه این است که مجوزها و مقررات زائد را حذف کند. من همین امروز در جلسه توضیح دادم کسی که می‌خواهد یک فعالیت کشاورزی انجام بدهد برای اینکه مجوز فعالیت بگیرد، فقط تا مرحله‌ای که بتواند وام بانکی دریافت کند باید دهها مرکز در مورد فعالیتش اعلام نظر کنند و گاهی اوقات استعلام های مکرری وجود دارد به گونه‌ای که وقتی می‌خواهند مجوز نهایی را بدهند زمان استعلام‌های اولی به اتمام رسیده و دوباره باید این چرخه را مجددا طی کند.

وی با بیان اینکه بروکراسی در ایران خیلی سخت و دست و پا گیر شده است، اظهار داشت: مهمترین رسالتی که فکر کردیم کارگروه رفع موانع جهش تولید باید داشته باشد این است که کاری کند تا تصمیمات ستادها و کارگروههای مرتبط با رفع موانع تولید اجرایی شود.

جهانگیری افزود: باید ابلاغ شود که هیچ کس حق ندارد مقررات جدیدی وضع کند مگر اینکه تعدادی از مقررات قبلی را لغو کند. اگر همین یک تصمیم گرفته شود حداقل جلوی انباشت مقررات جدید گرفته خواهد شد. لذا یکی از دستوراتی که برای کار گروه رفع موانع جهش تولید مشخص شده است، بررسی فضای کسب و کار است که قرار شد گزارش وزارت اقتصاد در جلسه آینده مطرح شود و تصمیم‌گیری کنیم.

معاون اول رییس جمهوری ادامه داد: من امیدوارم این کار گروهی که به دستور مقام معظم رهبری و تایید سران سه قوه تشکیل شده است تصمیماتش نافذ باشد. رییس سازمان بازرسی کل کشور که به نمایندگی از رییس قوه قضائیه در جلسه شرکت می‌کند قبول کرده است که پیگیری و نظارت بر مصوبات این جلسه را برعهده بگیرد لذا انتظار می‌رود کارگروه کارآمدی باشد و انشاالله که بتوانند با انگیزه این کار را انجام دهند.

وی اظهار داشت: مساله دومی که قرار شد در دستور کار قرار گیرد تمرکز بر روی پیشران های اقتصاد است. اگر بخش‌های پیشران اقتصاد حرکت کنند بقیه بخش‌های اقتصاد را به حرکت وادار می‌کنند.

جهانگیری از صادرات به عنوان یکی از بخش‌های پیشران اقتصاد یاد کرد و گفت: صادرات مهمترین پیشران اقتصادی در مقطع فعلی است. امروز واردات مواد اولیه یک دغدغه جدی برای بخش تولید صنعتی کشور شده است. برای واردات مواد اولیه نیاز به ارز داریم و این امر مستلزم صادرات است.

وی خاطر نشان کرد: وقتی یک واحد تولیدی محصول تولید می‌کند و بازار داخلی کفایت نمی‌کند باید به سمت بازارهای بین‌المللی حرکت کند. در بحث توسعه صادرات باید در خصوص نحوه تعامل با کشورهای همسایه نیز برنامه ریزی کنیم.

معاون اول رییس جمهوری اظهار داشت: امروز به وزارت صمت که مسئول تجارت خارجی کشور است مأموریت داده شد که راهکارهایی تدوین کند تا هم صادرات توسعه پیدا کند و هم ارز حاصل از صادرات با رعایت حرمت صادرکنندگان به چرخه اقتصاد کشور بازگردد.

وی با تاکید بر اینکه صادراتی که ارز حاصل از آن به چرخه اقتصاد کشور برنگردد برای کشور مفید نیست، گفت: قرار شد که این موضوع هم جزو دستور جلسات کارگروه قرار گیرد البته پیشران دیگری نظیر مسکن داریم که اگر مسکن حرکت کند ۱۲۰ رشته صنعتی را با خودش به حرکت وادار می کند. از این رو قرار شد که بر روی پیشرانهای اقتصاد و پیشران‌های صنعتی تمرکز کنیم تا ببینیم موانع هرکدام چیست و کمک کنیم که موانع آن برطرف شود.

جهانگیری ادامه داد: مساله دیگری که در جلسه بحث شد در خصوص فضای روانی و فضای خبری جامعه بود و تاکید شد فضای رسانه‌ای که گاهی اوقات علیه تولید و علیه بخش خصوصی است در این شرایط باید به یک فضای مثبت تبدیل شود. فضا موثرترین بخش برای فعالیت است این که انتظار از آینده چیست و آینده را تیره و تار نشان دادن یا امیدوارکننده نشان دادن هر دوی اینها در میزان فعالیت تولیدی و اقتصادی موثر است.

وی تصریح کرد: بنده هم به دلیل تکلیفی که بر دوشم گذاشته شده و هم به دلیل باوری که به موضوع تولید دارم حتما برای این موضوع وقت خواهم گذاشت و انتظار دارم همه مدیران کشور روی این موضوع جدی باشند. وزرای محترم باید پای کار بیایند و اینکه گفته شود انگیزه‌ها کم شده و اراده مدیران مثل سابق نیست و هر چه به آخر دولت نزدیک می‌شویم اراده‌ها ضعیف‌تر می‌شود این طور نیست. شرایط امروز مردم و کشور به گونه‌ای است که ایجاب می‌کند به عنوان وظیفه‌ای ملی با اراده پای حل مشکلات مردم بایستیم و من امیدوارم در بدنه مدیریتی دولت حتما این اراده شکل بگیرد و حتماً در نتیجه بحث‌های جلسه امروز یک سیستم نظارتی جدی‌تری نیز اعمال خواهد شد تا تصمیماتی که گرفته می‌شود، بتوانیم اجرا کنیم.

کد خبر: 1072113

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =