روایت عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی از نقش جهانگیری در اجرای سند ۲۰۳۰

حجت الاسلام حمید پارسانیا با اشاره به سند ۲۰۳۰ گفت: وقتی این سند مطرح می‌شود، معاون اول رییس‌جمهور نامه‌ای صادر می‌کند و کارگروه‌های مختلفی از جمله در سازمان برنامه و بودجه مأمور می‌شوند تا این سند را اجرایی کنند.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، سلسله نشست‌های گفتار روز، عصر امروز (سه‌شنبه ۲۵ شهریور) با موضوع عدالت آموزشی و با حضور سیّد محمّد بطحایی، وزیر سابق آموزش و پرورش و حجت الاسلام حمید پارسانیا، عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در موسسه فرهنگی پژوهشی انقلاب اسلامی برگزار شد.

حجت‌الاسلام پارسانیا در این جلسه با بیان اینکه اصل عدالت اصلی است که جامعه مهدوی برای برقراری آن تشکیل می‌شود، گفت: در مقدمه سند بنیادین تحول آموزش و پرورش هم تحقق عدالت ذکر شده است.

وی با بیان اینکه عدالت به معنای مساوات نیست، گفت: عدالت به یک معنا، مساوات هست، آن هم به این معنا که همه افراد جامعه از امکانات لازم برای رسیدن به شایستگی برخوردار باشند. اما آنجا که تفاوت ظرفیت‌ها وجود دارد و افراد بر اساس ظرفیت خود به شایستگی‌هایی می‌رسند، مساوات همان عدالت نیست.

عضو حقیقی شورای‌عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه در عدالت آموزشی فقط موضوع کمیّت مطرح نیست، گفت: کیفیت آموزشی هم بسیار مهم است. وقتی در یک منطقه جغرافیایی به آموزشی خاص نیاز نیست و ما آن را در دستور قرار می‌دهیم، این به‌معنای تلف کردن وقت آن دانش‌آموزان است و نه‌تن‌ها عدالت نیست، بلکه عین ظلم است.

وی نگاه بنگاهداری به بخش‌های آموزشی و فرهنگی را مورد انتقاد قرار داد و گفت: بهداشت و درمان ما وقتی غرضش اقتصادی می‌شود، مرض تولید می‌کند. فرهنگ ما زمینه مناسبی دارد که مشارکت‌های دیگران باید با نگاه فرهنگی باشد نه اقتصادی.

پارسانیا با اشاره به سند ۲۰۳۰ گفت: وقتی این سند مطرح می‌شود، معاون اول رییس‌جمهور نامه‌ای صادر می‌کند و کارگروه‌های مختلفی از جمله در سازمان برنامه و بودجه مأمور می‌شوند تا این سند را اجرایی کنند. این الگو، الگویی است که باید اسناد داخلی از جمله سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بر اساس آن اجرایی می‌شد، اما این اقدام برای ۲۰۳۰ انجام شد.
 
عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی افزود: مشکل سند ۲۰۳۰ این است که سیاست‌های تعلیم و تربیت ما را در جایی دیگر تدوین کرده، حال که ما سند تحول بنیادین داریم.

پارسانیا تصریح کرد: وقتی ما آنقدر خوب و با سرعت یک سندی که غربی‌ها تدوین کرده‌اند را جلو می‌بریم باید گفت انگار یک یارکشی جهانی علیه اسناد داخلی ما انجام می‌شود.

وی، تعهداتی که در مجامع بین‌المللی نسبت به اجرای ۲۰۳۰ داده شده است را مورد اشاره قرار داد و گفت: تعهداتی در این سطح از شئونات و حیطه رهبری است و از لحاظ حقوقی قابل پیگیری است که کسی که این تعهدات را داده، شانیت آن را داشته یا خیر.

وی در بخشی از سخنان خود با اشاره به اهمیت دانشگاه فرهنگیان گفت: مسئله دانشگاه فرهنگیان کمبود بودجه نیست بلکه چگونگی توزیع بودجه است.

پارسانیا درباره عدالت آموزشی در کشور گفت: عزمی نظیر اجرایی کردن سند ۲۰۳۰ در عدالت آموزشی وجود ندارد.

وی در پاسخ به این سوال که چرا شورای‌عالی انقلاب فرهنگی صرفاً سند تدوین می‌کند، گفت: تدوین اسناد مختلف، حُسن شورا است نه ضعف آن. البته این را می‌توان گفت که چرا بعد از سندنویسی، سایر بخش‌ها مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی درباره اجرایی نشدن اسناد و مصوبات این شورا گفت: قوه قضاییه باید مدعی‌العموم اجرایی نشدن اسناد شورای‌عالی انقلاب فرهنگی باشد و در این زمینه ورود کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1072118

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =