همه کشورها از ۲۰ سپتامبر ملزم به اجرای تحریم‌ها علیه ایران هستند

وزیر خارجه آمریکا با نگارش یادداشتی در نشریه فیگارو گفته همه کشورها باید تحریم‌های بین‌المللی که آمریکا خواستار بازگشت آنها است را اجرا کنند.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، «مایک پامپئو»، وزیر خارجه آمریکا گفته همه کشورها موظف به اجرای تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران هستند.

پامپئو در یادداشتی در نشریه فیگارو نوشته است: «روز ۲۰ اوت من از اختیار ایالات متحده برای بازگرداندن تمامی تحریم‌ها علیه ایران که به موجب قطعنامه ۲۲۳۱ تعلیق شده بودند استفاده کردم.»

در ادامه این یادداشت آمده است: «احیای این تحریم‌ها هرگز مسیر مورد ترجیح ایالات متحده نبود، اما این تحریم‌ها به زودی بازخواهند گشت. همه کشورها موظف به اجرای آن هستند. انجام دادن اقدامی غیر از این، اقتدار و اعتبار شورای امنیت را تضعیف می‌کند و می‌تواند اجرای سلیقه‌ای قطعنامه‌های شورای امنیت را عادی‌سازی کند.»

پامپئو در این مقاله از سیاست کشورهای اروپایی که ادعا می‌کنند به توافق هسته‌ای ایران پایبند هستند انتقاد کرده است.

او  نوشته است: «در سال ۲۰۱۵، ملت‌های آزاد امیدوار بودند که برنامه جامع اقدام مشترک به رفتارهای مخرب ایران و به خصوص فعالیت‌های هسته‌ای غیرقانونی این کشور پایان خواهد داد. آنها امیدوار بودند تقویت ایران از لحاظ اقتصادی خشونت‌های قانون‌گریزانه این کشور را تعدیل خواهد کرد.»

پامپئو مدعی شده که برجام باعث تغییر رفتار ایران در منطقه نشده است. وی تصریح کرد: «رئیس‌جمهور ترامپ می‌فهمد که تنها فشار حداکثری علیه رژیم و نه مماشات می‌تواند باعث ایجاد تغییرات رفتاری‌ای شود که ما به دنبال آن هستیم. به همین دلیل است که آمریکا تحریم‌های اقتصادی بی‌سابقه‌ای علیه این رژیم اعمال کرده و بازداری نظامی علیه آن را احیا کرده است.»

ادعای پامپئو درباره بازگشت تحریم‌ها علیه ایران از ۲۰ سپتامبر در حالی مطرح شده که بسیاری از اعضای شورای امنیت، تفسیر ایالات متحده برای آغاز شدن روند بازگشت تحریم‌ها علیه ایران را رد کرده‌اند.

دولت آمریکا روز ۳۰ مرداد (۲۰ اوت) با ارائه نامه‌ای به رئیس شورای امنیت رسماً این شورا را از خواست خود برای بازگرداندن تمامی تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران مطلع کرد.

آمریکا در این نامه ایران را به «نقض اساسی» تعهداتش در «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) متهم کرده است.

چنانچه آمریکا از برجام خارج نشده بود، این نامه، روند ۳۰ روزه‌ای را آغاز می‌کرد که می‌توانست به «بازگشت خودکار» تحریم‌ سازمان ملل علیه ایران منجر شود.

در آن حالت، تمامی تحریم‌های سازمان ملل نیمه شب ۲۰ سپتامبر به وقت گرینویچ (برابر با ۰۴:۳۱ بامداد ۳۰ شهریورماه) علیه ایران از سر گرفته می‌شدند. این تاریخ، چند روز قبل از سخنرانی دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد است.  
با این حال، آمریکا اردیبهشت سال ۱۳۹۷ به مشارکتش در برجام خاتمه داده و طبق گفته اعضای شورای امنیت نمی‌تواند از حقوق تصریح‌شده در این توافق و متن قطعنامه صادرشده برای تأیید آن استفاده کند.

به همین دلیل، تلاش آمریکا از همان آغاز با مخالفت‌های جدی روبرو شده است. خبرگزاری رویترز ۱ شهریورماه گزارش داد ۱۳ عضو شورای امنیت با نگارش نامه‌هایی مخالفت خودشان را با خواست آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران اعلام کرده‌اند.

ساز و کار موسوم به بازگشت خودکار تحریم‌ها که با نام‌های دیگری مثل «مکانیسم ماشه» یا «اسنپ‌بک» نیز شناخته می‌شود به دنبال احیای تمامی قطعنامه‌های تحریمی علیه تهران است که پس از حصول برجام میان ایران و گروه موسوم به ۱+۵ تعلیق شده بودند.

انتهای پیام

/

کد خبر: 1072130

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =