آیا تحرکات سیاسی غرب‌آسیا بوی‌جنگ می‌دهد؟

وخامت و آشفتگی منطقه روزبه‌روز بیشتر می‌شود و فشارهای سیاسی_اقتصادی و احتمال جنگ بیشتر خواهد شد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، در چند روز اخیر بازهم شاهد تکرار اهانت به پیامبر اسلام(ص) و اعلام دومین کشور عربی یعنی بحرین در عادی سازی  روابط  با رژیم غاصب صهیونیست بوده‌ایم. برخی معتقدند غرب از درگیری داخلی و فشارهای اقتصادی کشورهای اسلامی برای پیاده سازی اهداف خود در منطقه استفاده کرده است. همچنین مقام معظم رهبری نیز در این خصوص فرمودند که غرب با توهین به پیامبر اسلام قصد انحراف اذهان ملت‌های مسلمان از عادی سازی با رژیم غاصب صهیونیست را دارد که البته این امر بیشتر باعث تنفر مسلمانان از غرب می‌شود.

محمدحسین بهشتی‌جو مسئول دفتر جهان اسلام دانشگاه شریف با بیان اینکه کشورهای جهان اسلام با یکدیگر ارتباط و اتحاد ندارند، گفت: متاسفانه دستگاه دیپلماسی نه تنها با انفعال عملکرد قابل قبولی در حوزه بین‌الملل ندارد بلکه با ضعف در دیپلماسی عمومی باعث شده سایر کشورها ژست حامی مسلمانان را بگیرند.

بهشتی‌جو درباره بررسی وضعیت منطقه بیان کرد: وخامت و آشفتگی منطقه روز به روز بیشتر می‌شود و فشارهای سیاسی–اقتصادی و احتمال جنگ بیشتر خواهد شد.

وی با اشاره به عادی‌سازی روابط امارات متحده عربی و بحرین با رژیم غاصب صهیونیسم عنوان کرد:  غربی‌ها گمان می‌کنند  مردم کشورهای اسلامی مانند سوریه، یمن، لبنان، عراق و محور مقاومت که در فشار حداکثری قرار دارند آنقدر درگیر مشکلات اقتصادی و معیشتی هستند که دیگر برایشان آرمان‌های آزادی‌خواهی فرقی ندارد.

مسئول جهان اسلام بسیج دانشجویی دانشگاه شریف ادامه داد: مردم و نخبگان کشورهای اسلامی در شرایط عادی شاید به عادی‌سازی روابط با اسرائیل واکنشی نشان ندهند اما در شرایط سخت اقتصادی و پیامدهای کرونا قطعا درگیر مسائل داخلی هستند.

سوءاستفاده غرب از مشکلات کشورهای اسلامی

وی اضافه کرد: در حال حاضر کشورهای سوریه و لبنان به شدت درگیر اختلافات داخلی و تحریم‌های اقتصادی و سیاسی هستند، همچنین ایران نیز در فشار حداکثری اقتصادی قرار دارد در نتیجه غرب بهترین زمان را برای اجرای اهداف خود در منطقه انتخاب کرده است.

بهشتی‌جو با بیان اینکه غربی‌ها قصد قبح ‌زدایی برخی از اصول جهان اسلام را دارند، گفت: آمریکا، صهیونیسم و اروپا از مشکلات  کشورهای اسلامی سوءاستفاده می‌کنند و با توهین به اسلام، مسلمانان، پیامبر(ص) و قرآن کریم قصد بی‌اهمیت جلوه دادن مقدسات اسلام را دارند.

این دانشجوی دانشگاه شریف عنوان کرد: زمانی‌که قبح مقدسات اسلام شکسته شود، حتی اگر اوضاع اقتصادی یا سیاسی کشورهای اسلامی به حالت عادی نیز برگردد، اهانت به اسلام و پیامبر(ص) عادی شده است.

وی با اشاره به بیانات رهبر انقلاب مبنی بر اینکه اروپایی‌ها با توهین به پیامبر قصد دور کردن اذهان را از عادی‌سازی روابط برخی کشورهای عربی با رژیم غاصب صهیونیست دارند، گفت: کشورهای اروپایی باید بدانند که این تفکر اشتباه است چراکه نفرت مسلمانان از غرب را بیشتر خواهد کرد.

به گفته بهشتی‌جو؛ سطح درک و فهم سیاسی مردم منطقه نسبت به سال‌های گذشته افزایش یافته و قدرت تحلیل مسائل را دارند. در نتیجه کشورهای غربی به راحتی نمی‌توانند هر کاری را در منطقه انجام دهند.

این فعال دانشجویی با تاکید بر اینکه رژیم غاصب صهیونستی مستقیم و غیرمستقیم پشت هر کنش ضد اسلامی در جهان قرار دارد، گفت: در چند سال اخیر سرمایه‌داران صهیونیستی در جهان با تشکیل لابی‌های قدرتمند جریانات ضد اسلامی به راه انداخته‌اند.

وی ادامه داد: تقابل  تفکر صهیونیستی با اسلام تنها مرتبط به تشکیل رژیم غاصب صهیونیست نمی‌شود بلکه ریشه کاملا تاریخی دارد.

بهشتی‌جو با انتقاد از وجود شکاف بین کشورهای جهان اسلام بیان کرد: در حال حاضر اتحاد بین کشورهای اسلامی در پایین‌ترین سطح خود قرار دارد. بررسی ریشه اختلافات بین کشورهای اسلامی در لایحه حکومتی کاملا کلیشه‌ای بوده و در حال حاضر بررسی لایحه مردمی از اهمیت بیشتری برخوردار است.

مسئول دفتر جهان اسلام دانشگاه شریف ارتباط مسلمانان جهان را عمیق ندانست و گفت: ملت‌های اسلامی ارتباطات چند جانبه با یکدیگر ندارند و به همین دلیل حاضر به گفت‌وگو و پذیرش تفکرات یکدیگر نیستند. زمانیکه ملت‌ها با یکدیگر متحد نباشند، حکومت‌ها با تفرقه بیشتر تلاش کرده تا پایه‌های قدرت خود را حفظ کنند.

وی با انتقاد از عملکرد جریان دانشجویی انقلابی کشور یادآور شد: دانشجویان و فعالان تشکل‌های دانشجویی کشورهای اسلامی ارتباط چندانی با یکدیگر ندارند و همین دلیل باعث شده از ظرفیت جامعه نخبگانی این کشورها در راستای  تحکیم وحدت استفاده بهینه نشود.

بهشتی‌جو ادامه داد: زمانیکه مردم‌ کشورهای اسلامی  با یکدیگر ارتباطی ندارند، از اوضاع و اتفاقاتی که در کشورها نیز رخ می‌دهند اطلاعات کافی و دقیقی ندارند و تنها منبع رسانه‌هایی می‌شود که با توجه به سیاست های خود اخبار را سانسور می‌کنند.

این دانشجوی دانشگاه شریف با بیان اینکه ایران در دیپلماسی عمومی و قدرت نرم ضعف عمده دارد، گفت: انفعال دستگاه دیپلماسی در موضع گیری‌های سیاسی را نمی‌توان کتمان کرد اما به نظر  می‌رسد وزارت خارجه درک نکرده که تنها فعالیت آنها در مسائل سیاسی نیست بلکه دیپلماسی عمومی و قدرت نرم برای ارتباط گیری با مردم نیز اهمیت بسیار دارد.

وی مردم منطقه باید از ایران به عنوان یکی از قدرت‌های جهان اسلام؛ پیام قاطع دریافت کنند، گفت: ایران در فلسطین کارهای بنیادی انجام می‌دهد؛ اما به دلیل دیپلماسی عمومی ضعیف، کشوری مانند ترکیه ژست کمک کننده به خود می‌گیرد.

یهشتی‌جو در پایان خاطرنشان کرد: جریان دانشجویی باید با تشکل‌های دانشجویی کشورهای اسلامی دیگر ارتباط بگیرد؛ چراکه اگر هر تشکلی بخواد با ملت دیگر ارتباط داشته باشد، دستگاه‌های امنیتی آن کشور مانع می‌شوند ولی تشکل‌های دانشجویی به راحتی می‌توانند ارتباط برقرار  کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1072136

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =