کلاهبرداری با واکسن آنفلوآنزا! / فروش اینترنتی دارو نداریم

کرونا همچنان در کشور جولان می‌دهد و همپای آن شیادانی با سوءاستفاده از جان و مال بیماران، سودهای آنچنانی به جیب می زنند؛ یک روز به بهانه داروی شفابخش و واکسن کرونای چند صد میلیونی و یک روز هم با عنوان واکسن آنفلوآنزای چند صد هزار تومانی...

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، علی‌رغم اینکه بارها اعلام شده که کرونا هنوز داروی اختصاصی و واکسن موثر مورد تایید سازمان بهداشت جهانی را ندارد، اما هر ازگاهی نام برخی داروهای غیر اختصاصی که تا حدی می‌توانند در درمان کووید-۱۹ هم موثر باشند، بر سر زبان‌ها می‌افتد. یک روز فاویپیراویر و اکتمرا و یک روز هم رمدسیویر. از طرفی هر چند وقت یکبار نیز خبر از تولید واکسن کرونا در نقطه‌ای از جهان به گوش می‌رسد؛ خبرهایی که میدان را برای سودجویان عرصه سلامت باز می‌کنند تا باز با استفاده از اضطراب مردم پول‌های کلان به جیب بزنند. پول‌هایی که گاهی از فروش خانه یا ماشین زیر پای مردم جور شده تا جان بیماران‌شان را نجات دهد.

حالا هم در آستانه فصل آنفلوآنزا که نگرانی‌هایی از همزمانی ابتلا به کرونا و آنفلوآنزا مطرح می‌شود، عده‌ای باز برای پول‌های مردم کیسه دوختند. به طوری که به صورت اینترنتی و با قیمت‌های چند صد هزار تومانی نسبت به پیش فروش واکسن آنفلوآنزا اقدام می‌کنند، در حالی که هنوز نه واکسنی توزیع شده و نه واکسیناسیون بر علیه آنفلوآنزا آغاز شده است!.

فروش اینترنتی دارو نداریم

بر همین اساس دکتر علی فاطمی-نایب رییس انجمن داروسازان ایران، با بیان اینکه خرید و فروش اینترنتی دارو تخلف محسوب می‌شود، گفت: بر اساس ضوابط وزارت بهداشت، فروش دارو به صورت آنلاین و اینترنتی به هیچ وجه مجاز نیست. بنابراین فروش و پیش فروش اینترنتی دارو و واکسن تخلف است و هرگونه اقدام و اطلاعیه‌ای در این زمینه قطعا جعلی است.

وی افزود: در عین حال باید توجه کرد که واکسن آنفلوآنزا، واکسنی است که باید تحت زنجیره سرد نگهداری شود و اگر از یخچال خارج شود، کارایی‌اش را از دست می‌دهد. بر همین اساس مهم است که بلافاصله بعد از خروج واکسن آنفلوآنزا از یخچال به سرعت آن را تزریق کرد. بر همین اساس در بسیاری از کشورهای دنیا تزریق واکسن آنفلوآنزا را در داروخانه‌ها انجام می‌دهند تا خروج آن از زنجیره سرد تا زمان تزریق، طولانی نشود.

فاطمی ادامه داد: تنها ضابطه‌ای که در زمینه فروش اینترنتی از سوی داروخانه‌ها و در حوزه سلامت وجود دارد، در حوزه چهار گروه کالایی آرایشی و بهداشتی، داروهای گیاهی، مکمل‌های غذایی و لوازم پزشکی مصرفی است و به جز این چهار گروه داروخانه‌ها مجاز نیستند که داروها را به صورت اینترنتی به فروش رسانند.

هنوز واکسنی به داروخانه ها ارایه نشده است

نایب رییس انجمن داروسازان ایران تاکید کرد: در عین حال هنوز اصلا واکسنی به داروخانه‌ها داده نشده است. البته برخی از شرکت‌های پخش واکسن آنفلوآنزا را در اختیار دارند، اما تا زمانی که وزارت بهداشت مجوز ندهد، اجازه توزیع آن را ندارند. اعلام شده که واکسن از اول مهر در اختیار داروخانه‌ها قرار می‌گیرد.

کلاهبرداری و تقلب در واکسن آنفلوآنزا

فاطمی درباره قیمت تمام شده واکسن آنفلوآنزا، گفت: قیمت واکسن آنفلوآنزایی که با ارز دولتی تامین شده، ۴۲ هزار و ۵۰۰  تومان است، اما قیمت واکسنی که با ارز نیمایی تامین می‌شود، هنوز مشخص نیست. در حالی که هنوز این کالا قیمت مشخصی ندارد، چگونه آن را پیش فروش می‌کنند؟ بنابراین همه موارد پیش فروش و فروش اینترنتی واکسن آنفلوآنزا کلاهبرداری و تقلب است.

وی تاکید کرد: حتی داروخانه‌ها هم نمی‌توانند واکسن را پیش فروش کنند. در عین حال بخش عمده واکسن آنفلوآنزایی که در اختیار داروخانه‌ها قرار می‌گیرد، ممکن است با ارز نیمایی تامین شده باشد که هنوز قیمت آن مشخص نیست. بنابراین فروش اینترنتی و پیش فروش واکسن جعل و تخلف است و حتی ممکن است این واکسن‌ها تقلبی باشند.

فاطمی گفت: در حال حاضر هم واکسن آنفلوآنزا و هم واکسن کرونای تقلبی در بازار وجود دارد و شیادانی هستند که با این موارد از مردم کلاهبرداری می‌کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1072140

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =