چاپ صِرف کتاب و مقاله هیچ مشکلی از کشور حل نمی‌کند

برگزیده بنیاد البرز و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی یادگار امام خمینی(ره) گفت: تحقیق و چاپ یک مقاله یا انتشار کتاب نمی‌تواند آن پژوهش را کاربردی و اثرگذار کند. بعضاً پایان‌نامه‌ها صرفاً برای اتمام تحصیلات و بدون نتیجه منتشر می‌شوند و هیچ دردی از مشکلات کشور حل نمی‌کنند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، محمد حسین رشیدی مهرآبادی عضو هیئت علمی گروه مهندسی عمران و نقشه‌برداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی(ره) شهرری در همایش ملی نخبگان پنجاه و هشتمین سال تاسیس بنیاد البرز موفق به کسب جایزه و دریافت تقدیرنامه و تندیس از طرف بنیاد البرز شد.

محمدحسین رشیدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسکانیوز درباره جزئیات دریافت جایزه بنیاد البرز اظهار کرد: پیش از این نیز عنوان دانشجوی برتر کشور را در سال 98 از طرف وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اخذ کرده و از سوی وزیر علوم، وزیر بهداشت و ریاست عالی دانشگاه آزاد اسلامی مورد تقدیر قرار گرفته‌ام.

وی افزود: بنیاد البرز هرساله اسامی دانشجویان و دانش‌آموزان برتر و ممتاز را از وزارتخانه‌های مربوطه درخواست کرده و برای تقدیر از آنها جایزه نقدی و یادبود بنیاد البرز را اعطا می‌کند. بنیاد البرز موسسه‌ای خصوصی است که 58 سال پیش تاسیس شده و هر ساله از برترین‌های حوزه‌های پژوهش  و فناوری تجلیل می‌کنند. جایزه البرز به‌موجب قدمت و اعتباری که در سالیان دارد به‌عنوان نوبل ایرانی شناخته می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی یادگار امام خمینی(ره) بیان کرد: تالیف و ترجمه 3 کتاب، 45 مقاله علمی و پژوهشی، ثبت 12 اختراع، جوان برتر استان تهران در سال 86، کسب جایگاه دانشجوی نمونه کشور و انتخاب به‌عنوان پژوهشگر نمونه سال‌های 87، 89 و 90 حاصل چندین پژوهش در حوزه مهندسی عمران و جمع‌آوری آب‌های سطحی(باران) است.

رشیدی عنوان کرد: طرح جمع‌آوری آب باران برای مصارف غیرشرب محور طرح‌ها و پروژه‌هایی است که در چندین سال گذشته به آن پرداخته شده است. باتوجه به اینکه اکنون کشور با بحران بی‌آبی روبرو بوده لازم است از آب‌های سطحی(آب باران) نهایت اشتفاده و بهره‌برداری را داشته باشیم و برای مصارف غیرشرب اعم از کشاورزی، فلاش تانک و ... از آنها استفاده کنیم تا سطح مصرف آب نیز کنترل شود.

وی ادامه داد: با روش‌های نوین علمی هم می‌توان مصرف آب بهداشتی را کاهش داد و هم می‌توان از آب گرفتگی و ایجاد سیلاب در معبر جلوگیری کرد. براساس طرح‌ها و پروژه‌های طراحی شده آب‌های جمع‌آوری شده در مخازنی جمع‌آوری می‌شوند و در سایر موارد نیاز مورد مصرف قرار می‌گیرند. تأمین نیازها و جلوگیری از بحران مهم نکته پژوهش‌هایی است که تاکنون انجام شده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی یادگار امام خمینی(ره) درباره ویژگی‌های یک پژوهش اثرگذار عنوان کرد: پژوهشی را می‌توان مفید و مطلوب نامید که نیازها و بحران‌های کشور را پاسخگویی کند و در زندگی و مشکلات کشوری اثرگذار و کاربردی باشد. به‌صرف انجام یک تحقیق و چاپ یک مقاله یا انتشار کتاب نمی‌توان آن پژوهش را کاربردی و اثرگذار دانست. بعضاً پایان‌نامه‌ها صرفاً برای اتمام تحصیلات و بدون نتیجه منتشر می‌شوند و هیچ دردی از مشکلات کشور حل نمی‌کنند.

رشیدی با اشاره به لزوم دغدغه‌مندی پژوهشگران نسبت به مشکلات کشور خاطرنشان کرد: برون‌دادهای پژوهشی هرچند کوچک باید پاسخی برای چالش‌های کشور باشد و بتوان با اجرای آن مشکلی را از میان برداشت. چاپ و انتشار مقالات و کتب به‌تنهایی هیچ مشکلی از کشور حل نخواهد کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1072141

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =