قرنیه چشم با استفاده بیوایمپلنت ترمیم و بازسازی می‌شود

مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان از تولید بیوایمپلنت برای انجام سلول درمانی ترمیم و بازسازی بافت قرینه در افرادی که دچار سانحه تصادف و یا دچار سوختگی با اسید، سوختگی شیمیایی می‌شوند، خبر داد.

فاطمه صنیع‌جهرمی مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایرانایسکانیوز)، درباره فعالیت این شرکت اظهار کرد: این شرکت دانش‌بنیان در بخش دارو و فرآورده‌های پیشرفته حوزه تشخیص و درمان (سنتتیک، گیاهی-طبیعی سلولی و مهندسی بافت و بیوتکنولوژی) فعالیت می‌کند.

وی با اشاره به اینکه یکسری مطالعات گسترده‌ای با همکاری استادان چشم پزشکی دانشگاه شیراز در بخش فرآورده‌های مولکولی در حوزه چشم پزشکی انجام دادیم، گفت: این مطالعات منتج به یک محصول در این زمینه شد به گونه‌ای که توانستیم بعد از یکسری مطالعات پژوهشی اولیه و مطالعه در مدل حیوانی و انسانی کارآزمایی بالینی را انجام دهیم.

صنیع‌جهرمی ادامه داد: این محصول در رابطه با پیوند بیوایمپلنت قرنیه است که برای انجام سلول درمانی ترمیم و بازسازی بافت قرینه در افرادی که دچار سانحه تصادف و یا دچار سوختگی با اسید، سوختگی شیمیایی می‌شوند، انجام می‌شود.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان افزود: بیوایمپلنت قرنیه حاوی یک لایه سلول از اپیتلیوم قرنیه است که قابلیت بازسازی و ترمیم سطحی قرنیه را دارد و ما این بیوایمپلنت را به بیمار پیوند می‌زنیم و تمام تلاشمان این است که بافت قرنیه را یا از خود بیمار یا از  اطرافیان نزدیک دریافت کنیم و به بیمار پیوند بزنیم.

وی اظهار کرد: اندازه این بیوایمپلنت در سطح کمتر از میلی‌متر بوده و بعد از یک دوره یک ماهه کشت بافت را مجدد آماده‌سازی و به بیمار پیوند می‌زنیم.

صنیع‌جهرمی تصریح کرد: این پروژه هم‌اکنون مراحل کارآزمایی بالینی را طی کرده است. در همین راستا داده‌ها گردآوری شده است برای اینکه این محصول به تولید انبوه برسد ما به دنبال جذب سرمایه‌گذار هستیم تا بتوانیم آن‌را به مرحله انبوه و تجاری‌سازی هدایت کنیم.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان با بیان اینکه این محصول ثبت اختراع شده و گواهی دانش‌بنیان را دریافت کرده است، گفت: این پروژه در حال حاضر مراحل اولیه را طی کرده و هنوز به مرحله تجاری‌سازی نرسیده است. فعالیت آزمایشگاهی حدود ۴ سال به طول انجامیده است.

وی تأکید کرد: این پروژه برای اولین بار در کشور انجام شده است چرا که روش کشت و داربست بکار رفته در این پروژه با پروژه‌های مشابه متفاوت است. نوع داربست ما به گونه‌ای است که زمان اتصال کوتاه بوده و تمایز بین سلول ها کمتر اتفاق می‌افتد و سلول می‌تواند بنیادی بودن خود را حفظ کنند. ضمن اینکه داربست ما یک داربست سمپاتیک است.

صنیع‌جهرمی تهیه تولید کیت تشخیص عفونت‌های قارچی چشم را یکی دیگر از پروژه‌های اجرایی این شرکت اعلام کرد و گفت: تمام فعالیت‌ها روی تعدادی از نمونه‌های جمع‌آوری شده انجام شده است و ما  به روش مولکولی کیتی را راه‌اندازی کردیم که ‌می‌تواند در مدت زمان کوتاه عفونت قارچی چشم را که خیلی شایع است، تشخیص دهد.

وی ادامه داد: تشخیص آنها از طریق پاتالوژی و کشت قارچ با دقت بالا و مدت زمان کوتاه انجام می‌شود. در حال حاضر منتظر دریافت تاییدیه‌های کیت تشخیص عفونت قارچی هستیم که این پروژه‌ را راه‌اندازی کنیم.  

کد خبر: 1072142

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =