سلطه دولت بر بانک مرکزی عامل اصلی رشد نقدینگی است

عامل اصلی رشد نقدینگی افزایش خالص دارایی‌های بانک مرکزی است که دولت باعث آن می‌شود؛ بنابراین استقلال بانک مرکزی یکی از راه‌های مهار نقدینگی است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ تورم، گرانی، قیمت دلار و طلا و بی ارزش شدن پول، بخشی از مشکلاتی است که این روزها مردم با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و نگرانی‌های بسیاری برایشان ایجاد کرده است. یکی از این مشکلات رشد نقدینگی است که مشکلاتی دیگر از جمله تورم را رقم می‌زند. از مجموع پول و شبه پولی که در اقتصاد کشور در جریان است به عنوان نقدینگی یاد شده و در اقتصاد ضریبی از پایه پولی است که توسط بانک مرکزی خلق می‌شود.

رشد نقدینگی دلایل بسیار زیادی دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها وابستگی بانک مرکزی به دولت است. در این گفت‌وگو ضمن پرداختن به دلایل این مسئله تعدادی از راهکارهای مهار نقدینگی را بررسی کرده‌ایم.

کامران ندری اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) در گفت‌وگو با ایسکانیوز؛ درباره دلایل رشد پایه پولی در کشور گفت: دلیل اصلی این مشکل، افزایش خالص دارایی‌های خارجی بانک مرکزی در سال‌های گذشته است.

وی افزود: دولت بدون داشتن درآمد ارزی در سه سال گذشته منابع صندوق توسعه ملی که غیرقابل استفاده است را وارد ترازنامه بانک مرکزی کرده و معادل آن ریال دریافت کرده است که همین موضوع باعث افزایش خالص دارایی‌های خارجی بانک مرکزی به عنوان مهم‌‎ترین عامل رشد پایه پولی در اقتصاد کشور، شده است.

ندری با بیان اینکه افزایش بدهی‌های بانک‌ها به بانک مرکزی نیز یکی دیگر از دلایل رشد پایه پولی است ادامه داد: با این وجود افزایش بدهی بانک‌ها تأثیر زیادی بر رشد ترازنامه بانک مرکزی نداشته و دلیل اصلی این مسئله همان افزایش خالص دارایی‌های خارجی بانک مرکزی و افزایش بدهی‌های دولت به بانک مرکزی است.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) با بیان اینکه نقدینگی پول و سپرده‌ای است که بانک‌ها خلق می‌کنند اظهار کرد: علت اصلی این خلق پول این است که نرخ بهره در بازار بین بانکی پایین بوده و نرخ ذخیره قانونی را برای بانک‌ها کاهش داده‌اند. این موضوع باعث افزایش ضریب تکاثری یا ضریب فزاینده پول شده است.

راه مهار نقدینگی

ندری درباره راهکار مهار نقدینگی در کشور به‌ویژه در دولت بعدی گفت: اولین مسئله استقلال بانک مرکزی و حذف سلطه دولت بر آن است زیرا زمانی که رشد پایه پولی را بررسی می‌کنیم، متوجه می‌شویم که علت رشد نقدینگی، مسائل مالی دولت است که باعث شده پایه پولی کشور در تمام دولت‌ها افزایش پیدا کند.

استاد اقتصاد دانشگاه امام صادق (ع) افزود: راه حل مشکل خلق پول درون بانک‌ها این است که بازار بین بانکی عمق بیشتری پیدا کند و همچنین امکان اینکه انجام عملیات بازار باز برای بانک مرکزی فراهم شود.

وی با بیان اینکه مهم‌ترین کار این است که بانک مرکزی باید روی دارایی‌هایی که بانک‌ها خریداری و در ترازنامه‌شان نگهداری می‌کنند نظارت بیشتری داشته باشد، ادامه داد: ابتدا به مقرراتی در سطح خرد و کلان نیاز داریم اما قانون‌گذاری به تنهایی کافی نیست بلکه الزام بانک‌ها و ایجاد ضمانت اجرایی برای رعایت این مقررات ضرورت دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) با بیان اینکه باید در این زمینه‌ها کار جدی انجام شود، اظهار کرد: با این حال این موضوع کاری ساده به نظر نمی‌رسد و زمان‌بر است؛ از طرف دیگر چون این اصلاحات به منافع گروه‌های ذی‌نفوذ در اقتصاد لطمه خواهد زد، اعمال این سیاست‌ها بسیار دشوار بوده و اراده سیاسی بالایی لازم دارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1072151

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =