اختصاص مزرعه‌ای به وسعت ۱۳ ‌هکتار برای انجام دروس عملی دانشجویان کشاورزی

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی گیاهان دارویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان گفت: مزرعه‌ای به وسعت حدود ۱۳ و نیم هکتار در دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان وجود دارد که دانشجویان برای انجام کارهای عملی در این مکان حضور دارند

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی (ایسکانیوز)، ابراهیم صباغ درباره فعالیت مرکز تحقیقات کشاورزی گیاهان دارویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان اظهار کرد: ناکافی بودن بودجه پژوهش، بروکراسی اداری و بی‌توجهی به پژوهشگر باعث شده تا فعالیت‌های پژوهشی کاهش پیدا کند؛ بنابراین باید برای رشد و پیشرفت در این حوزه کاستی‌ها برطرف شود.

وی درباره دلایل راه‌اندازی مرکز تحقیقات کشاورزی گیاهان دارویی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان به ارائه توضیحاتی پرداخت و بیان کرد: استان پهناور سیستان و بلوچستان یکی از پهناورترین استان‌های کشور و دارای اقلیم‌های متفاوتی است. با توجه به این ویژگی حدود ۳۰۰ گونه گیاه دارویی در این منطقه شناسایی شده‌اند و تقریباً ۸۰ تا ۱۰۰ نوع گیاه دارویی در منطقه وجود دارد که از مواد و ترکیبات آنها استفاده می‌شود.

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی گیاهان دارویی دانشگاه آزاد اسلامی زاهدان افزود: در سیستان و بلوچستان بادهای ۱۲۰ روزه و اقلیم خاص آن  و منطقه سرحد را داریم، خاش به‌عنوان ایران کوچک شناخته شده است؛ زیرا در خودش اقلیمچه‌های کوچکی وجود دارد. این شهر در حاشیه کوه تفتان قرار گرفته که تنوع گیاهی بسیار بالایی در این حوزه است و بخش عمده‌ای از گیاهان مرتعی در آن منطقه وجود دارند.

صباغ ادامه داد: در ایرانشهر منطقه خاصی داریم که شبیه جیرفت است و استعدادهای خاصی دارد و شدت گرما در آنجا بالاست و آب بسیار شیرین و گوارایی دارد که امکان کشت گیاهان دارویی را فراهم می‌آورد.

وی با بیان اینکه منطقه بکر دیگری در حوزه زرآباد چابهار است، خاطرنشان کرد: در جنوب استان هم مناطق سرباز و چابهار را داریم که در آن منطقه نخستین صیفی‌کاری، سبزی و کشت هندوانه کشور در آنجا تولید می‌شود و صیفی‌جات دیگری مانند گوجه‌فرنگی و محصولات گلخانه‌ای خیلی خوبی به عمل می‌آید.

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی گیاهان دارویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان گفت: بنابراین با این توضیحات، تنوع آب و هوایی خاص در استان و مناطق بکری که هنوز کار زیادی به‌دلیل محرومیت‌ها و محدودیت‌ها در آنجا انجام نشده است، ضرورت راه‌اندازی مرکز تحقیقات کشاورزی و گیاهان دارویی را ایجاب کرد و سال ۹۶ این کار به‌صورت رسمی انجام شد.

صباغ با بیان اینکه مزرعه‌ای به وسعت حدود ۱۳ و نیم هکتار در دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان وجود دارد که دانشجویان برای انجام کارهای عملی در این مکان حضور دارند، افزود: مزرعه ۱۰۰ هکتاری دیگری به‌عنوان پارک علم و فناوری پیش‌بینی شده که محدودیت آب دارد؛ اما در مناطق دیگری از جمله خاش، ایرانشهر، جنوب و حتی شمال استان، شرایط بسیار خوبی در زمینه کشاورزی داریم. با ظرفیت موجود برنامه مورد نظر دانشگاه حداقل دوساله است و با توجه به امکاناتی که داریم، گلخانه هزار و ۵۰۰ متری در واحد دانشگاهی زاهدان ایجادشده که برای تولید نهال از آن استفاده می‌کنیم.

وی آزمایشگاه کشت‌بافت را از دیگر توانمندی‌های دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان دانست و اظهار کرد که اگر بتوانیم این آزمایشگاه را راه‌اندازی کنیم، آزمایشگاه‌های وابسته را هم فعال می‌کند.

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی گیاهان دارویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان توضیح داد: در آزمایشگاه کشت‌بافت فعالیت‌های آزمایشگاهی و تحقیقاتی انجام می‌شود و توانایی آن را داریم که نهال تولید کرده و به گلخانه منتقل کنیم و سپس به مزرعه و نهالستان انتقال دهیم  و این پروسه باید زنجیروار به هم وصل باشد.

صباغ با بیان اینکه اکنون دانشجویان در بخش‌های مرکز تحقیقات فعال هستند، خاطرنشان کرد: توانایی آن را داریم که با وجود این ظرفیت‌ها از استادان بین‌رشته‌ای استفاده کنیم و در کنار آنان دانشجویان ارشد و دکتری در رشته‌های مختلف کارشناسی زراعت، کارشناسی ارشد زراعت و گیاهان زینتی، کاردانی گیاهان دارویی هم داشته باشیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1072157

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =