عوارض واکسن آلمانی-آمریکایی کرونا اعلام شد

طبق گزارشی جدید واکسن کرونایی که شرکت آمریکایی «فایزر» با همکاری «بیوان تک» آلمان توسعه داده، عوارضی معتدل یا خفیف از جمله خستگی و سردرد در بدن داوطلبان ایجاد کرده است.

به گزارش گروه علم و فناوری باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران(ایسکانیوز) ،  به نقل از دیلی میل، شرکت داروسازی فایزر اعلام کرد: در بدن داوطلبان شرکت‌کننده در آزمایش بالینی واکسن کرونا عوارض معتدل و خفیفی مشاهده شده است.

مدیران ارشد اجرایی فایزر در مجمع سالانه شرکت با حضور سرمایه‌گذاران اعلام کردند طبق اطلاعات موجود خستگی یکی از شایع‌ترین عوارض گزارش شده توسط داوطلبان آزمایش بالینی بوده است.

از آنجا که در این آزمایش بالینی واکسن بالقوه کرونا به طور تصادفی به داوطلبان تزریق شده، محققان  نمی‌دانستند کدام داوطلب آن را دریافت کرده است.

همچنین طبق اطلاعات موجود هیچ چالش ایمنی بزرگی که به بستری شدن داوطلبان در بیمارستان منجر شود در واکسن فایزر مشاهده نشده است.

به گفته مدیران بیش از ۱۲ هزار داوطلب دومین دوز از واکسن فایزر را دریافت کرده‌اند. پس از دریافت دوز دوم ۳۶ درصد از شرکت‌کنندگان در گروه سنی ۱۸تا ۶۴ سال و ۲۷ درصد از گروه ۶۵ تا ۸۴ سال خستگی را گزارش کردند.

بقیه عوارض این واکسن سردرد، درد ماهیچه ای، لرز و درد مفاصل اعلام شده است.

دکتر کاترین جانسن مدیر بخش تحقیقات واکسن در فایزر گفت: اگر تا به حال نگرانی‌هایی درباره ایمنی واکسن وجود داشت، محققان به ما اطلاع می‌دادند.

این شرکت‌داروساز برای توسعه واکسن کووید۱۹ با شرکت آلمانی BioNTech همکاری کرده است.

در حال حاضر ۲۹ هزار نفر برای شرکت در آزمایش بالینی این واکسن بالقوه ثبت نام کرده است. البته قرار است این آزمایش باحضور ۴۴ هزار نفر انجام شود.

کد خبر: 1072170

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =