وزارت ارتباطات برای اینترنت رایگان دانشجویان همکاری نمی‌کند

یک فعال دانشجویی با اشاره به اینکه وزارت ارتباطات برای اینترنت دانشجویان همکاری خوبی نداشته، گفت: مسئولان وزارت علوم در پاسخ به پیگیری اینترنت رایگان می‌گویند؛ وزرات ارتباطات جواب درستی به ما نمی‌دهد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با شیوع کرونا دانشگاه‌ها و مراکر آموزش عالی مجبور شدند برای ادامه روند تحصیل دانشجویان از آموزش مجازی استفاده کنند. این نوع آموزش به خاطر آماده نبودن زیرساخت‌های اینترنتی کشور و سامانه آموزشی دانشگاه‌ها، اشکالات زیادی داشت و دانشجویان را بامشکلات زیادی مواجه بودند. در کنار مشکلات سامانه‌های آموزشی، هزینه خرید بسته‌های اینترنتی نیز برای دانشجویان، به ویژه در مناطق محروم سنگین بود.

با شروع آموزش مجازی در دانشگاه‌ها  وعده‌های فراوانی از طرف وزارت ارتباطات و وزارت علوم برای اینترنت رایگان به دانشجویان داده شد. وعده‌ای که ترم گذشته در بسیاری از دانشگاه‌ها عملی نشد و برای ترم جدید نیز با وجود شروع رسمی دانشگاه‌ها هنوز تکلیف آن مشخص نیست. با توجه به شرایط اقتصادی جامعه و هزینه زیادی که خرید بسته‌های اینترنتی برای دانشجویان به همراه دارد، لازم است از سوی وزارتخانه‌های علوم و ارتباطات همکاری خوبی صورت گیرد تا همه دانشجویان بتوانند از این نوع آموزش استفاده کنند و دغدغه هزینه آن را نداشته باشند.

سید نیما ذبیحی «نماینده شوراهای صنفی دانشگاه‌های کلان منطقه یک کشور در شورای نظارت سازمان امور دانشجویان» در گفت‌وگو با ایسکانیوز، درباره وضعیت اینترنت رایگان دانشجویان اظهار کرد: جلسه‌ شورای نظارت با حضور مسئولان وزارت علوم و نماینده دانشجویان اواسط شهریورماه برگزار شد. در این جلسه در مورد اینترنت دانشجویان عنوان شد که مکاتباتی از سوی وزارت علوم با وزارت ارتباطات صورت گرفته؛ اما پاسخ دقیقی از طرف این وزارتخانه دریافت نشده است.

ذبیحی با اشاره به اینکه یکی از مشکلات مطرح شده سازوکار نحوه اعطای اینترنت بود، گفت: یک پیشنهاد تخصیص اینترنت به شماره دانشجویان بود و پیشنهاد دیگر این بود که سایت‌های آموزش مجازی دانشگاه‌ها رایگان شود.

دبیر شورای صنفی دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه صرف رایگان شدن سایت دانشگاه‌ها کافی نیست، افزود: دانشجویان تحصیلات تکمیلی برای انجام پروژه‌ها و تحقیقات خود، اینترنت زیادی مصرف می‌کنند و رایگان شدن سایت دانشگاه هزینه‌های آنها را کاهش نمی‌دهد. به عنوان نمونه دانشجویان دانشگاه تهران در هر ترم 12 گیگابایت اینترنت رایگان در اختیار داشتند؛ اما وقتی در دانشگاه حضور ندارند، نمی‌توانند از آن استفاده کنند.

ذبیحی درباره پیشنهاد اعضای دانشجویی شورای نظارت برای سازوکار اختصاص اینترنت رایگان گفت: پیشنهادی که از طرف نمایندگان دانشجویان ارائه شد؛ این بود که اینترنت رایگان یا تخفیف دار به شماره تلفن دانشجویان تعلق بگیرد. سازوکار آن هم به این شکل باشد که وزارت علوم بر اساس کد ملی دانشجویان، شماره تلفن‌های آنها را در اختیار وزارت علوم قرار دهد.

وی درباره اراده اختصاص اینترنت رایگان به دانشجویان، عنوان کرد: این عزم وجود دارد که اینترنت در این ترم رایگان باشد، هر چند ترم گذشته هم این قول‌ها داده شد؛ اما اتفاقی نیفتاد. طبق خبرهایی که از دانشجویان دانشگاه‌های مختلف ارائه شده است حتی برای استفاده از سایت دانشگاه هم هزینه ترافیک اعمال می‌شد.

نماینده شوراهای صنفی کلان منطقه یک کشور تصریح کرد: این عزم در وزارت ارتباطت دیده نمی‌شود که بخواهد برای اینترنت دانشگاه همکاری کند و از چرایی آن هم خبر ندارم. مسئولان وزارت علوم در پاسخ به پیگیری ما می‌گویند؛ وزرات ارتباطات جواب درستی به ما نمی‌دهد.

ذبیحی در پایان خاطرنشان کرد: قرار است شورای نظارت قبل از پایان شهریور جلسه دیگری داشته باشد و در این جلسه گزارشی از اقدامات انجام شده برای اینترنت رایگان دانشجویان ارائه شود که هنوز تاریخ دقیق جلسه تعیین نشده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1072182

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =