انعقاد تفاهم‌نامه افزایش مصرف سرانه آبزیان در کشور

تفاهم نامه همکاری‌های مشترک بین انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور و سازمان شیلات ایران منعقد شد.

به گزارش گروه علم و فناوری باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز) ،  در مراسم انعقاد این تفاهم‌نامه‌ جلال‌الدین میرزای رزاز سرپرست انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور، اجرای طرح بررسی میزان مصرف مواد تغذیه‌ای در کشور را یکی از اقدامات انستیتو ذکر کرد که نتایج آن به منظور برنامه‌ریزی‌های لازم به سازمان‌ها و وزارتخانه‌های مربوطه ارسال می‌شود و افزود: پنجمین دوره طرح بزرگ بررسی مصرف نیز در حال آماده‌سازی است که ۹۵ درصد پیشرفت داشته و امیدواریم در چهار ماهه آینده نتایج آن را استخراج و در اختیار وزارتخانه‌ها قرار دهیم.

به گفته وی،  در این طرح ملی جزیی‌ترین مسایل خوراکی و تغذیه ایرانی مورد بررسی قرار می‌گیرد که می‌تواند در تصمیم گیری‌ها و سیاستگذاری‌ها اثرگذار باشد.

رزاز با اشاره به سرانه مصرف ۲۰ تا ۲۲ کیلوگرمی آبزیان در کشورهای اروپایی، گفت: سرانه مصرف آبزیان در کشور ما پایین است البته در سال‌های اخیر این میزان از ۱۰ به ۱۲ کیلوگرم رسیده که نشان می‌دهد ریل‌گذاری‌ها در سال‌های گذشته به درستی انجام شده و باید به شکل انسجام یافته‌تری به سمت افزایش سرانه مصرف آبزیان حرکت کنیم.

به گفته وی، ایران از نظر برنامه‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای جزو کشورهایی است که در پایگاه تغذیه و غذا قرار گرفته و رقابت شدیدی بین ایران، عراق و عربستان وجود دارد.

رزاز، انستیتو تحقیقات تغذیه را به عنوان قدیمی‌ترین نهاد آموزش و پژوهش در حوزه تغذیه برشمرد که آمادگی همکاری در موضوعات علمی با شیلات را داراست و با اشاره به این قرارداد همکاری، تعیین ارزش غذایی ماهیان و سایر آبزیان را یکی از مفاد این تفاهم نامه برشمرد که در دو سال گذشته در جدول ترکیبات محاسبه شده است.  همچنین آلودگی  آب را یکی از نگرانی‌های مردم ذکر کرد که این آمادگی وجود دارد تا در این مورد نیز اقداماتی انجام شود.

در ادامه نبی‌اله خون میرزایی رئیس سازمان شیلات ایران نیز در این جلسه از شیلات به عنوان ضلع سوم همکاری با انستیتو، دانشکده و بخش علمی و آموزشی مجموعه وزارت بهداشت نام برد و اظهار امیدواری کرد که با این تفاهم نامه این همکاری و هم افزایی توسعه یابد.

وی با بیان اینکه در آغاز انقلاب اسلامی، تولیدات شیلات حدود ۳۲ هزار تن، پرورش حدود ۳ هزار تن و صید حدود ۲۹ هزار تن بود، گفت: در سال گذشته بیش از ۷۵۵ هزار تن صید و بیش از ۵۲۵ هزار تن پرورش در کشور داشتیم.

رئیس سازمان شیلات کشور بیان کرد: تولیدات شیلات کشور در سال گذشته از یک میلیون و ۲۸۰ هزار تن فراتر رفت. به طوری که این میزان تولید با مقدار جزیی طبق تکلیف برنامه‌ای ما ۱۳ کیلوگرم بود اما عملکرد ما ۱۳ کیلو و ۳۰۰ گرم رسید.

خون میرزایی در ادامه تاکید کرد: باید سعی کنیم الگوی تغذیه را متناسب با شرایط جامعه و مسایل فنی مرتبط تنظیم  و رویکرد تغذیه‌ای خود را اصلاح کنیم.

وی با اشاره به روند افزایشی تولیدات شیلات کشور اظهار کرد: در حال حاضر با توجه به روندی افزایشی تولیدات شیلات و وجود زیرساخت‌ها و نیروی انسانی تربیت شده می‌توانیم با برنامه‌ریزی‌های لازم، مصرف سرانه آبزیان را در کشور بالا ببریم. این درحالی است که در گذشته به تولید فکر می‌کردیم و به صادرات کمتر توجه می‌شد.

رئیس سازمان شیلات کل کشور با اشاره به افزایش ظرفیت های تولیدی شیلات و در نتیجه ارز آوری و صادرات خوب یادآوری کرد که با به اشتراک گذاشتن توانمندی‌ها، تجربیات و تقویت ارتباطات می‌توان نقاط ضعف کار را پوشش داد.

به گفته وی، ایران در تولید ماهی قزل آلا در رتبه اول، تولید خاویار در رتبه دوم، تولید گوشت خاویاری در رتبه سوم، تولید میگو متناسب با نوسانات که در جهان رخ می دهد در حدود رتبه دهم جهانی و صید در اقیانوس هند در رتبه اول منطقه قرار دارد.  

کد خبر: 1072191

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =