شتاب‌دهنده‌ها عملیات مراکز نوآوری را بر عهده می‌گیرند

پنل فرصت‌ها و چالش‌های ارتباط بازیگران اکوسیستم فناوری و نوآوری بیست و دومین کنگره دولت، صنعت و دانشگاه با هدف بررسی چالش‌های ارتباط صنعت با دانشگاه به صورت مجازی در صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد.

به گزارش گروه علم و فناوری باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز) ،  پنل فرصت‌ها و چالش‌های ارتباط بازیگران اکوسیستم فناوری و نوآوری بیست و دومین کنگره دولت، صنعت و دانشگاه به ریاست  فاطمه هشدار، مدیر برنامه‌ریزی و مطالعات راهبردی صندوق نوآوری وشکوفایی و با حضور سیاوش ملکی‌فر معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی،  سید مهدی سادات رسول مدیر عامل صندوق پژوهش و فناوری توسعه صادرات شریف، قوچانی مدیر راهبرد مرکز تحقیقات همراه اول، مصطفی امینی کارشناس رابط دانشگاه و صنعت مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری به صورت حضوری و رضا باقری عضو هیات مدیره شرکت پارسا پلیمر شریف به صورت مجازی برگزار شد.

بر اساس این گزارش محورهای این پنل شامل محدودیت‌ها و چالش‌های ارتباط مستقیم صنعت و دانشگاه، سازوکارهای بهینه توسعه پژوهش‌های تقاضا محور در دانشگاه‌ها، شرایط ایفای نقش بازیگران دولتی و نحوه توسعه اقتصاد دانش بنیان، چگونگی نقش واسطه‌ای و اثربخش شرکت‌های دانش‌بنیان بین صنعت و دانشگاه و الزامات ارتباط موثر صنعت، دانشگاه و دانش بنیان بود.
سید مهدی سادات رسول، مدیر عامل صندوق پژوهش و فناوری توسعه صادرات شریف در این پنل ضمن تشریح عملکرد صندوق‌های جسورانه دانشگاهی در اتحادیه اروپا و آمریکا، گفت: اقتصاد دانش بنیان مبتنی بر نیروی انسانی است و مهندسان، پیشران این اقتصاد هستند.
وی برنامه صندوق‌های سرمایه گذاری در پژوهش و فناوری را ترویج و آموزش، ارتقای توانمندی، ایجاد کسب و کار و پایدارسازی کسب و کار عنوان کرد.
قوچانی، مدیر راهبرد مرکز تحقیقات همراه اول نیز در مورد فرصت‌های نگاشت نهادی در تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه در ایران با مطالعه موردی  ICT کشور و ایدرو صحبت کرد و گفت: سیاستگذاری و تامین و تنظیم مقررات حوزه ICT، تامین و تولید زیرساخت و تجهیزات ICT، تحقیق و توسعه ICT، تسهیل هدایت و تامین از جمله اعطای وام و تسهیلات و سیاست‌های آموزش و توسعه‌ای سرمایه‌گذاری از فرصت‌های نگاشت نهادی ICT در تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه است.
مصطفی امینی، کارشناس رابط دانشگاه و صنعت مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری نیز در این پنل پیشنهاد ایجاد کارگزاری‌های فناوری و نوآوری در دانشگاه را مطرح کرد و علت استفاده از بستر دانشگاه را اینگونه بیان کرد: نیروی انسانی ارزان و متخصص مانند اعضای هیات علمی‌ و دانشجویان، تجهیزات و امکانات مهیا مانند آزمایشگاه و کلاس و کتابخانه، سهولت تیم‌سازی برای پروژه‌ها به دلیل تنوع رشته و در نهایت تشریفات و بروکراسی کمتر در دانشگاه می‌تواند این مکان را به عنوان بستر مناسبی برای ایجاد کارگزاری‌های فناوری و نوآوری تبدیل کند.
وی همچنین موانع ارتباط صنعت و دانشگاه را عدم اطلاع صنعت و دانشگاه از کارکردهای یکدیگر، برآورده نشدن انتظارات صنعت و انگیزه و تخصص پایین کارمندان و اساتید دانشگاه عنوان کرد.
 رضا باقری عضو هیات مدیره شرکت پارسا پلیمر شریف نیز که به صورت مجازی در این پنل حضور داشت به جایگاه مراکز نوآوری در توسعه ارتباط صنعت و دانشگاه اشاره کرد و گفت: همزبانی دانشگاه و صنعت یک ضرورت اجتناب ناپذیر است. حلقه مفقوده برای ایجاد یک زبان مشترک بین صنعت و دانشگاه، مراکز نوآوری هستند که پروژه دانشگاهی را به لحاظ سطح فناوری ارتقاء داده و به صورت خروجی قابل استفاده برای صنعت تبدیل می‌کنند. البته هیچ مدل واحدی در کشورها برای مراکز نوآوری وجود ندارد اما می‌توان از تجارب دیگران استفاده کرد بنابراین ضرورت ایجاد و توسعه مراکز نوآوری برای ایجاد ارتباط بین صنعت و دانشگاه ضروری است.
در پایان این پنل نیز سیاوش ملکی‌فر، معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی در مورد مطالب ارائه شده نکاتی را اضافه کرد و گفت: اقتصاد دانش بنیان به اشتباه به جمع فروش شرکت‌های دانش بنیان اطلاق می‌شود که میزان آن نسبت به تولید ناخالص کشور یا GDP بسیار پایین است، این در حالی است که اقتصاد دانش بنیان باید از تمامی‌ خروجی‌های صنایع بزرگ که مبتنی بر دانش و فناوری است محاسبه شود به عبارت دیگر باید فعالیت دانش بنیان صنایع بزرگ نیز اندازه‌گیری شود.
وی با اشاره به اینکه هر خصوصی شدن منجر به رقابت نمی‌شود، تصریح کرد: رقابت در عرصه‌های جهانی می‌تواند صنایع را به تکاپو وا دارد، به عنوان مثال صنایع فولاد کشور باید نگران رقبای بین‌المللی باشند. تا زمانی که شیب نوآوری به سمت اقتصاد دانش بنیان نیست فعالیت دانشی و نوآورانه شکل نمی‌گیرد.
معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی در مورد ضرورت شکل‌گیری مراکز نوآوری نیز یادآور شد که در صندوق نوآوری شتاب دهنده‌ها به رسمیت شناخته می‌شوند و سرویس‌های خوبی به آنها ارائه شده است. این شتابدهنده‌ها عملیات مراکز نوآوری در دانشگاه و صنعت را بر عهده می‌گیرند و تاکنون کارکرد خوبی داشته‌اند.

کد خبر: 1072209

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =