نقش‌آفرینی «کانون‌های دانشجویی» در تقویت پل ارتباطی دانشگاه و جامعه/ کادرسازی برای تمدن نوین اسلامی

کانون‌های فرهنگی و دانشجویی می‌توانند نقش بسیار مهمی را برای هدفمندسازی فعالیت‌های فرهنگی دانشجویان و بالفعل سازی ظرفیت‌های آن‌ها در حوزه‌های مختلف داشته باشند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دانشجویان همواره به دلیل انگیزه و شور و نشاط دوران جوانی، دارای ظرفیت‌های بالقوه‌ای هستند؛ ظرفیت‌هایی که باید بالفعل شوند و در سطوح مختلف فردی و اجتماعی مورد استفاده قرار بگیرند. به همین روی، دانشگاه را می‌توانیم سرمنشاء مهمی برای بالفعل سازی ظرفیت‌های دانشجویان و استفاده از توانایی‌های آن در حوزه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، معنوی، هنری و...بدانیم که رسالت اصلی آن، بردوش معاونت فرهنگی و دانشجویی است. رسالتی که محوریت اصلی آن، رشد دانشجویان در ابعاد اجتماعی و فرهنگی است.

باتوجه به این که دانشجویان در طیف‌های مختلف قرار دارند و از لحاظ سلایق و علایق یکسان نیستند، باید برای فعالیت‌های آن‌ها، محملی جداگانه و متناسب با علایق و استعدادهای هر دانشجو طراحی شود تا بتواند از ظرفیت‌های درونی خود به خوبی استفاده کند. از طرف دیگر، فعالیت گروهی و مشارکتی یا به اصطلاح دیگر، «کار تشکیلاتی» و تضارب آرا، موجب رشد دانشجویان و آماده سازی آن‌ها در وهله اول برای مدیریت خانواده و سپس برای نقش آفرینی در جامعه و فعالیت‌های اجتماعی خواهد شد. درواقع این موضوع دستاوردهای فراوانی را در حیات فردی و اجتماعی دانشجویان به دنبال خواهد داشت.

با این تفاسیر، کانون‌های فرهنگی و دانشجویی می‌توانند نقش بسیار مهمی را برای هدفمندسازی فعالیت‌های فرهنگی دانشجویان و بالفعل سازی ظرفیت‌های آن‌ها در حوزه‌های مختلف داشته باشند. درواقع این موضوع نقشه راهی برای نظم دهی به اقدامات فرهنگی و دانشجویی و دوری از بی نظمی و بیهودگی خواهد بود. در همین راستا نیز دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان یکی از بزرگترین دانشگاه های کشور با داشتن 400 واحد دانشگاهی، کانون‌های دانشجویی را در ابعاد مختلف تشکیل داده است تا دانشجویان با ظرفیت‌های مختلف، توانایی خود را به عرصه ظهور و بروز بگذارند.

نقش آفرینی اجتماعی و فرهنگی کانون‌های دانشجویی

کانون‌های دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی طی چندسال گذشته، به خوبی توانستند در حوزه‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی نقش آفرین باشند و به عنوان اهرمی قدرتمند، پل ارتباطی میان دانشگاه و جامعه را متسحکم کنند.

کانون‌های هلال احمر دانشگاه آزاد در واحدهای سراسر کشور، نمودی از نقش آفرینی اجتماعی این دانشگاه در مسائل و رویدادهای جامعه است که نقش اجتماعی خود را بیش از گذشته پررنگ می‌کند؛ به گفته حجت الاسلام ابراهیم کلانتری معاون فرهنگی و دانشجویی سابق دانشگاه آزاد اسلامی، 400 کانون هلال احمر در سطح واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی فعالیت دارد و علاوه بر این 400 کانون، هزاران دانشجوی این دانشگاه در کانون های قرآن و عترت، مهدویت، کانون های اجتماعی و ده ها عنوان دیگر فعال هستند که برخی از این کانون ها بیش از 600 تا هزار عضو دارد.

در همین راستا نیز اردوی «هلال معرفت رضوی» با همکاری جمعیت هلال احمر در سازمان جوانان با حضور ۲۰۲ واحد دانشگاهی از سراسر کشور و ۹۰۰ نفر از اعضای جوان کانون‌های دانشجویی جمعیت هلال احمر در واحدهای سراسر کشور برگزار شد. هدف این اردو توانمندسازی جوامع محلی و افزایش مهارت‌های جوانان به عنوان قشر فعال جامعه بود که در زمان بروز حوادث و سوانح وظایف و نقش خودشان را به عنوان یک جامعه نقش آفرین بدانند. در همین راستا نیز واحدهای دانشگاه آزاد در زمان سیل خوزستان، لرستان و گلستان تیم‌های هلال احمر خود را به مناطق سیل زده اعزام کردند.

کانون‌های دانشجویی دانشگاه آزاد در زمان شیوع کرونا و براساس دستورات مقام معظم رهبری مبنی بر برگزاری رزمایش همدلی و کمک مومنانه، اقدام به تهیه اقلام و بسته‌های کمک معیشتی کردند تا در میان خانواده‌های نیازمند سراس کشور توزیع کنند. تهیه 72 بسته معیشتی از سوی کانون هلال احمر دانشگاه آزاد کرج در ماه محرم امسال، تنها بخش کوچکی از فعالیت‌های کانون‌های دانشجویی در این حوزه است.

کانون‌های دانشجویی دانشگاه آزاد در حوزه‌های فرهنگی و معرفتی نیز فعالیت‌های مختلفی را انجام داده‌اند؛ به عنوان مثال کانون مهدویت واحد یادگار امام(ره) در قالب طراحی تحت عنوان «سه‌شنبه‌های مهدوی» با برگزاری زیارت آل یاسین و انجام پذیرایی در سطح دانشگاه، فضای خاصی از فرهنگ مهدویت را ایجاد می‌کنند. البته این طرح در زمان شیوع کرونا در قالب تهیه غذا برای مناطق محروم، همچنان ادامه دارد.

لزوم ساماندهی فعالیت‌ کانون‌های دانشجویی

فعالیت‌های کانون‌های دانشجویی دانشگاه آزاد اگرچه با قدرت همچنان ادامه دارد، اما لزوم ساماندهی و هدفمندی بیشتر این فعالیت‌ها، موضوعی است که در برخی واحدها حس می‌شود. به همین روی، اخیرا دستور العملی تحت عنوان «آیین نامه اجرایی کانون‌های فرهنگی و دانشجویی» از سوی فرزاد جهان بین معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی به واحدهای دانشگاهی کل کشور ابلاغ شد. این آیین نامه دارای 6 فصل و 41 ماده است که نقشه جامعی را در اختیار واحدهای دانشگاهی برای انجام فعالیت کانون‌های دانشجویی قرار می‌دهد.

براساس این آیین نامه، هرکانون دانشجویی می‌تواند با تصویب شورای مرکزی خود و تائید شورای فرهنگی دانشگاه، در دانشکده‌ها، خوابگاه ها و پردیس‌های تابعه دانشگاه در همان شهر، دفاتر وابسته خود را ایجاد کند. تمامی مقررات مربوط به کانون‌ها و دستور العمل‌های تکمیلی آن در دفاتر، لازم الاجرا است.

براساس ماده 36 این آیین نامه، بودجه و اعتبارات مورد نیازها کانون‌ها و هزینه‌ها مترتب بر آیین نامه در بودجه سالانه واحد پیش بینی و از محل اعتبارات فرهنگی و دانشجویی واحد دانشگاهی تامین می‌شود. همچنین معاونت فرهنگی و دانشجویی واحد مسئول تامین بودجه مورد نیاز کانون‌ها بوده و با نظر شورای فرهنگی و اجتماعی واحد، در صورت لزوم از بودجه جاری دانشگاه استفاده کند.

براساس ماده 37 این آیین نامه، معاونت فرهنگی و دانشجویی واحد باید فضای فیزیکی مناسب جهت فعالیت کانون‌های دانشجویی را با حفظ شئون اسلامی، در اختیار کانون‌ها قرار دهد. این فضا باید هدف تامین محیطی امن و عفیفانه باشد.

همچنین براساس ماده 38 این آیین نامه، شورای مرکزی نظارت بر فعالیت کانون‌های فرهنگی و دانشجویی، مرجع تفسیر این آیین نامه و تدوین و تصویب دستورالعمل‌های تکمیلی آن است و وظیفه نظارت بر حسن اجرای آن را در واحدها و مراکز دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی برعهده دارد.

کادر سازی برای تمدن نوین اسلامی

باید به این نکته توجه داشته باشیم که جامعه ما برای رسیدن به تعالی و رشد در راستای آموزه‌های دینی، نیاز به تربیت نیروی انسانی متعهد و کارآمد در ابعاد مختلف دارد؛ به همین دانشگاه به عنوان بستری مناسب و کارخانه انسان سازی، وظیفه سنگینی را در این مسیر بردوش می‌کشد.

با این اوصاف فعالیت کانون‌های دانشجویی به عنوان بستری برای بالفعل سازی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های دانشجویان، می‌تواند آن‌ها را برای نقش آفرینی هرچه بیشتر در جامعه و در نهایت کادر سازی برای تمدن اسلامی و نظامی بر پایه آموزه‌های دینی و الهی سوق دهد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1072221

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =