هیچ کس با تلاش‌های مضحک آمریکا همراه نیست

نماینده روسیه در سازمانهای بین‌المللی در وین، فضای شورای حکام آژانس هنگام بررسی گزارش راستی‌آزمایی در ایران را مثبت اعلام کرد و افزود هیچ طرفی عملاً با تلاش‌های مضحک آمریکا همراه نیست.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمانهای بین‌المللی مستقر در«وین» در رشته توییت‌هایی به انعکاس فضای شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هنگام بررسی گزارش راستی‌آزمایی در ایران پرداخت. 

وی در توییتی در این خصوص نوشت: شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بررسی گزارش راستی‌آزمایی در ایران را با توجه به قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل آغاز کرده است. لحن مثبت است. اتحادیه اروپا حتی قاطع‌تر حمایت از توافق هسته‌ای را اعلام کرده است. تروئیکای اروپایی موضع منفی خود درباره اسنپ‌بک را تکرار کرد. مذاکرات ادامه دارد.

او در توییتی دیگر درباره ۴ نکته اصلی مباحث شورای حکام در خصوص راستی‌آزمایی در ایران، نوشت: پشتیبانی از آژانس؛ حمایت از توافق هسته‌ای که باید حفظ شود؛ ضرورت بازگشت ایران به اجرای کامل (تعهدات)؛ تاسف به دلیل موضع آمریکا.

دیپلمات روس در توییتی دیگر فضای شورای حکام در ارتباط با تلاش آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را اینطور توصیف کرد: مباحث در شورای حکام تایید می‌کند که عملاً هیچ‌کس تلاش‌های مضحک آمریکا برای نشان دادن خود به عنوان یک مشارکت‌کننده خودخوانده برجام را جدی نمی‌گیرد. واشنگتن سال ۲۰۱۸، زمانی که از توافق هسته‌ای خارج شد، خود را از این جایگاه محروم کرد.

پیش از این مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای خطاب به رئیس شورای حکام ابراز امیدواری کرد توافق ایران و آژانس به تقویت اعتماد دوجانبه منتهی شود.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در جدیدترین گزارش خود که ده روز پیش در اختیار اعضای شورای حکام قرار گرفته تأیید کرده که میزان این ذخائر در حال حاضر ۲۰۱۵ کیلوگرم است که نسبت به گزارش فصلی قبل این نهاد بین‌المللی ۵۳۴ کیلوگرم افزایش یافته است.

در این گزارش همچنین تصریح شده میزان ذخائر آب سنگین ایران به کمتر از ۱۳۰ تُن که میزان ذخائر مجاز برای این مواد ذیل توافق هسته‌ای برجام است. بدین‌ترتیب میزان ذخائر آب سنگین ایران برای اولین بار بعد از اعلام کاهش تعهدات این کشور به مفاد توافق هسته‌ای در محدوده مجاز در برجام قرار گرفته است.

طبق گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، آژانس اتمی همچنین گفته میزان ذخائر اورانیوم غنی‌شده ایران به بیش از ۱۰ برابر میزان مجاز در برجام رسیده است.

مسئله دیگر در گزارش این نهاد بین‌المللی که در بیانیه گروسی هم به آن اشاره شد، اجازه ایران برای دسترسی به دو سایت است. آژانس اتمی در گزارش مدعی شده ایران اجازه دسترسی به یکی از این دو سایت برای نمونه‌برداری‌های محیطی را داده و بازرس‌های این سازمان طی روزهای آینده در ماه سپتامبر و در تاریخی که بر سر آن با ایران توافق حاصل شده، از سایت دیگر هم دیدن کرده و نمونه‌برداری انجام خواهند داد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1072291

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =