پانزدهمین نشست تخصصی شورای عالی قرآن برگزار می‌شود

پانزدهمین نشست تخصصی شورای عالی قرآن که مهلت ارسال مقاله به آن تا ۳۰ آذرماه سال جاری است، به صورت مجازی برگزار می‌شود.

به گزارش سرویس دین و اندیشه باشگاه خبرنگاران دانشجویی (ایسکانیوز): یکی از برنامه‌های مهم سالانه شورای عالی قرآن، برگزاری اجتماع باشکوه جامعه قرآنی است که در هر نوبت، ذیل یک یا چند موضوع مهم و همسو با مأموریت‌های این شورا دنبال می‌شود.

نشست تخصصی شورای عالی قرآن در پانزدهمین سال خود، به موضوع «قرائت قرآن در جمهوری اسلامی ایران (پیشینه، آسیب‌شناسی، گام دوم» خواهد پرداخت.

با توجه به محدودیت‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا، نشست پانزدهم در زمستان امسال و با مشارکت استادان، قاریان و حافظان ممتاز سراسر کشور به صورت مجازی برگزار می‌شود.

بر اساس این گزارش، استادان، صاحب‌نظران و پژوهشگران قرآنی می‌توانند مقالات خود را در محورها و موضوعات تعیین شده، حداکثر تا ۳۰ آذرماه ۱۳۹۹ به شورای عالی قرآن ارسال کنند تا مورد داوری و ارزیابی قرار گیرند.

در نشست پیش‌ رو ضمن قدردانی از صاحبان مقالات برگزیده، فرصت ارائه تعدادی از این مقالات فراهم خواهد شد. همچنین، لازم است علاقه‌مندان به شرکت در این فراخوان، شیوه‌نامه نگارش و راهنمای تنظیم مقالات را مطالعه کنند.

محورها و موضوعات فراخوان مقاله:

محور اول: پیشینه و سابقه قرائت قرآن در جمهوری اسلامی ایران ۱) بررسی و تحلیل سبک‌های قرائت قرآن در ایران قبل از انقلاب اسلامی ۲) بررسی و تحلیل سبک‌های قرائت قرآن در ایران بعد از انقلاب اسلامی ۳) بررسی و تحلیل سیر تطور سبک‌های قرائت آهنگین قرآن در ایران ۴) جلسات سنتی، محافل قرائت و ختم قرآن(سنت اقراء) و نقش آن در پیش‌برد جریان قرائت قرآن ۵) مقایسه تطبیقی (کمی ـ کیفی) سبک‌های قرائت قرآن قبل و بعد از انقلاب اسلامی

محور دوم: آسیب‌شناسی جریان قرائت قرآن در جمهوری اسلامی ایران ۱) بررسی و تحلیل تأثیر قرائت آهنگین قرآن بر اقبال عمومی به قرآن کریم ۲) بررسی و تحلیل نقش مسابقات بر جریان قرائت قرآن کریم ۳) بررسی و تحلیل نقش مسابقات بر اقبال عمومی به قرآن کریم ۴) بایدها و نبایدهای برگزاری جلسات و محافل قرائت قرآن کریم ۵) بررسی و تحلیل وضعیت آموزش قرآن در مدارس و دانشگاه‌ها ۶) بررسی و تحلیل سیر تدوین منابع آموزشی در حوزه قرائت قرآن بعد از انقلاب اسلامی ۷) آسیب‌شناسی عملکرد رسانه‌ها در ترویج قرائت قرآن با تأکید بر رسانه ملی ۸) بررسی و تحلیل تأثیر استادان و قاریان مصری بر جریان قرائت قرآن در ایران ۹) بررسی و تحلیل تأثیر حضور قاریان ایرانی در عرصه مسابقات و محافل بین‌المللی

محور سوم: گام دوم/ چشم‌انداز جریان قرائت قرآن در جمهوری اسلامی ایران (با تأکید بر رهنمودهای مقام معظم رهبری) ۱) عوامل و موانع پیشرفت و ارتقای قرائت قرآن در ایران ۲) چشم‌انداز قرائت قرآن در گام دوم انقلاب اسلامی ۳) نقش فضای مجازی در پیشبرد فرهنگ قرائت قرآن کریم ۴) تبیین ضوابط و معرفی الگوهای ترویج قرائت قرآن در بستر فضای مجازی ۵)ترسیم الگوی آموزش و ترویج قرآن کریم براساس رهنمودهای مقام معظم رهبری ۶) وظایف جامعه قرآنی در ترویج قرائت قرآن بین عامه مردم ۷) وظایف نهادهای حاکمیتی در ترویج قرائت قرآن بین عامه مردم ۸) نقش اقراء در آینده جریان قرائت قرآن در ایران اسلامی ۹) جایگاه و نقش قاریان و معلمان قرآن در پیشرفت همه جانبه ایران اسلامی

راهنمای تنظیم مقالات پانزدهمین نشست تخصصی شورای عالی قرآن

خواهشمند است، قبل از ارسال مقاله به تمام موارد و توصیه‌های زیر عمل کنید تا مقاله از سوی داوران پذیرفته شود. مقالات منتخب که از عیار بالای علمی برخوردار باشند، در نوبت انتشار در پژوهش‌نامه علمی قرائت و کتابت قرآن کریم قرار خواهند گرفت.

این نشریه دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده و در حال انتشار نخستین شماره‌ها برای دریافت درجه علمی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری می‌باشد.

۱ـ چند توصیه حائز اهمیّت در نگارش مقاله علمی:

۱-۱. یک محقّق هرگز از آغاز نگارش مقاله، موضع خود را مشخص نمی‌کند و به عنوان یک پژوهشگر بی‌طرف، دیدگاه‌ها را ذکر و سپس تحلیل علمی و منطقی می‌کند؛ خواه با فرضیات وی سازگار یا ناسازگار باشد. بنابراین نویسندگان مقاله نباید از ابتدا در صدد پاسخ‌گویی به دیدگاه یا نظریه‌ای برآیند؛ بلکه دیدگاه‌ ها را مطرح ‌کنند؛ سپس در تحلیل علمی دیدگاه‌ها چنانچه نادرستی دیدگاهی اثبات شد، بی‌طرفانه آن را مطرح کنند.
‌۱-۲.علاوه بر بی‌طرفی در ارائه مطالب، در نام بردن اشخاص نیز بی‌طرفی رعایت شود. بنابر این لازم است از به‌کارگیری اوصاف، القاب، تمجید و تعریف از اشخاص، مکاتب و نظریه‌ها خودداری شود. از تعابیری مانند حضرت ... ، آقای ... ، مرحوم ...، آیت‌الله و مانند آن‌ها استفاده نشود و هرگز دیدگاه اشخاص به دلیل اعتبار شخصیت آن‌ها از قبل درست فرض نشود؛ جز در مورد قرآن و اهل بیت علیهم السلام.
۱-۳. از همه اشخاص همواره با یک اسم و با نام اشهرشان یاد شود. اگر کتابی نیز به چند نام معروف است، نام اشهر آن یاد شود. به همین لحاظ، مثلاً استفاده از تعبیر «علامه طباطبایی» به دلیل شهرت ایشان بلامانع است.
۱-۴. در مقاله علمی نقل قول مستقیم، حداقلی (و بین ده تا بیست درصد مطالب) و نقل قول غیرمستقیم حداکثری (و بین هشتاد تا نود درصد مطالب) است. بنابر این حتی الامکان از نقل قول مستقیم پرهیز شود و نویسنده باید دیدگاه فردی که از او نقل می‌کند را با ادبیات و الفاظ خودش شرح، سپس ارجاع دهد.
۱-۵. در مراجعه به منابع حتی‌الامکان از منابع دست اول استفاده شود. بخصوص نباید مطالب یک منبع که در دسترس است به منبع دیگری ارجاع داده شود. مثلاً اگر در مقاله‌ای مطالب راغب اصفهانی به قاموس قرآن قرشی ارجاع داده شود، نشان دهنده ضعف مقاله است.
۱-۶. از هرگونه اضافه‌نویسی و زائدنویسی خودداری شود. مطالب مقاله علمی باید مستدلّ و مستند بوده و با تحلیل منطقی و قویّ همراه باشد.
۱-۷. در مقاله علمی، زیبایی مطالب مورد نظر نیست. آنچه مهمّ است نوشته‌های همراه با استناد علمی و تحلیل منطقی است.
۱-۸. از نوشتن جمله‌های طولانی و مغلق خودداری شود. حتی‌الامکان جمله‌بندی‌ها کوتاه و رسا باشد.
۱-۹. در نگارش مقاله علمی، پای‌بندی به زبان فارسی معیار پسندیده و مورد توصیه است. بخصوص از واژگان غیررایج عربی و سایر زبان‌ها استفاده نشود.

۲- روش بررسی و چاپ مقاله‌ها

۲-۱. مقاله دریافت شده نخست به وسیله‌ی کمیته‌ی علمی نشست مورد بررسی قرار می‌گیرد و در صورت انطباق با معیارها، به‌منظور ارزیابی به‌صورت بی‌نام برای دو تا سه نفر از داوران صاحب نظر در موضوع مقاله ارسال می‌شود.
۲-۲. هیئت تحریریه در ویرایش، تلخیص و اصلاح مقاله آزاد است.
۲-۳. مسئولیت مطالب هر مقاله بر عهده‌ی نویسنده است.
۲-۴. محتوای مقاله باید با اهداف نشست متناسب باشد.
۲-۵. مطالب مقاله باید به منابع معتبر ارجاع داده شود و با تحلیل‌های مناسب و قوی همراه باشد. مقاله بدون ارجاع فاقد اعتبار علمی است و پذیرفته نمی‌شود.
۲-۶. مجموع کلمات مقاله نباید از ۸۰۰۰ کلمه تجاوز کند.

۳- بخش‌های مقاله

مقالات از بخش‌های زیر تشکیل شده و لازم است مؤلفان محترم در تنظیم مقاله رعایت کنند:
۳-۱. عنوان مقاله
• عنوان مقاله می‌تواند موضوع‌محور یا مسأله‌محور باشد.
• مقاله باید نوآوری داشته باشد یعنی در بر دارنده یک مسأله نو و جدید باشد.
• در عنوان‌گذاری از واژه‌های روشن، واضح و تعریف شده استفاده شود.
• عنوان نباید به‌صورت جمله کامل باشد؛ بلکه باید از یک عبارت ترکیبی اضافی یا وصفی درست شده باشد.
• محدوده تحقیق مشخص باشد.
• چنانچه مقاله موضوع‌محور است نباید از موضوعات عامّ، وسیع و گسترده استفاده شود. به‌عنوان مثال موضوعاتی مانند: «نگاهی تحلیلی به قرائات قرآن»، «بررسی تلاوت قاریان معاصر» موضوعاتی کلی هستند که نمی‌تواند در بر دارنده نوآوری باشد.

۳-۲. چکیده
• خلاصه مقاله «چکیده» حداکثر در ۲۵۰ کلمه در یک پاراگراف تهیه شود.
• ضرورت تحقیق، انگیزه، روش، دستاوردها و نوآوری مقاله در چکیده آورده شود. برای بیان دستاوردها که بخش اصلی و اکثر چکیده را شکل می‌دهد از فعل ماضی نقلی استفاده شود.

۳-۳. واژگان کلیدی
واژگان کلیدی، واژگان اصلی مقاله هستند که بیشترین کاربرد را در مقاله دارند و پرسش‌های تحقیق و پایه‌های حلّ مسأله حول آن واژگان شکل گرفته است. تعداد واژگان کلیدی، حدّ اقل سه و حدّ اکثر هفت واژه باشد.

۳-۴. بیان مسأله
بیان مسأله شماره نمی‌خورد. در بیان مسئله، ابتدا مسأله مورد تحقیق تبیین و تشریح شود. سپس پیشینۀ بحث شامل مقالات علمی، رساله‌ها، پایان‌نامه‌ها و کتاب‌هایی که به‌صورت مستقیم در محدوده تحقیق تدوین شده است، مرور و نقد شود. آن‌گاه سه تا چهار سؤال اصلی برای بحث ذکر شود و ابهاماتی که در مسأله تحقیق وجود دارد و تاکنون مرتفع نشده بیان و هدف مقاله ذکر شود.

۳-۵. بدنه مقاله
• بدنه مقاله بین سه تا پنج بخش تفکیک و برای هر بخش عنوان‌گذاری شود. بخش‌های مقاله با عدد از یکدیگر جدا می‌شوند: ۱. ۲. و نظایر آن.
• هر بخش به چند فصل تقسیم می‌شود. هر فصل، زیر مجموعه یک بخش است که بر همان اساس شماره‌گذاری می‌شود: ۱-۱. ۲-۱. و نظایر آن.
• سعی شود حتی‌الامکان تناسب حجمی بین بخش‌ها و حتی فصل‌ها رعایت شود.
• در سراسر متن، نام کتاب‌ها، همچنین مجلات، پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها بولد و ایتالیک شود.
• نام مقالات مورد استفاده و ارجاع نیز در سراسر متن و در منابع پایانی، داخل گیومه درج شود.

۳-۶. نتایج
• نتایج مقاله در چند پارگراف نوشته شود.
• هر پاراگراف نتیجه علمی یکی از بخش‌ها در بدنه مقاله باشد.
• پاراگراف آخر به نوآوری مقاله اختصاص داده شود.

۳-۷. منابع و مآخذ
قرآن، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه در فهرست منابع شماره‌گذاری نشود. چنانچه از ترجمه مشخصی استفاده شده است، نام مترجم نوشته شود. در صورتی که نام مصحّح نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه در متن مورد استفاده، نوشته شده آورده شود. به صورت زیر:
• قرآن کریم، ترجمه مکارم شیرازی
• نهج البلاغه، تصحیح صبحی صالح، ترجمه محمد دشتی
سایر منابع بر اساس حرف اول نام خانوادگی نویسنده و به ترتیب حروف الفبا شماره‌گذاری شود.

۴- روش ارجاع

• روش ارجاع در متن مقاله، درون متنی است؛ به این صورت: (طباطبایی، ۱۳۶۳، ۱۲/ ۲۵۱ـ۲۵۲). چنانچه سال نشر قمری یا میلادی باشد، در کنار سال، حرف ق یا م آورده شود.
• روش ارجاع کتاب در فهرست منابع پایان مقاله چنین است: نام خانوادگی، نام کوچک (سال نشر)، عنوان کتاب (مجله، رساله و پایان‌نامه) به شکل بولد و ایتالیک، ناشر، شهر نشر.
مثال برای منبع کتاب: طباطبایی، سید محمد حسین (۱۴۰۲ق)، المیزان فی تفسیر القرآن‏، مؤسسه الاعلمی للمطبوعات، بیروت.
مثال برای منبع پایان‌نامه یا رساله: حسینی، علی (۱۳۹۵)، شیوه ادای حرف ضاد در عصر نزول قرآن، پایان‌نامۀ دکتری علوم قرآن و حدیث، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج.
مثال برای منبع مقاله: مصطفوی، سیدحسن و همکاران (۱۳۹۲)، «از کرامت جاهلی تا کرامت قرآنی»، پژوهشنامه تفسیر و زبان قرآن، سال اول، شماره دوم، تهران.

۵- فونت های مورد استفاده برای نگارش مقاله

۵-۱. متن بدنه مقاله (به جز متن آیات و روایات): فونت B Zar سایز ۱۳
۵-۲. متن آیات و روایات با فونتTraditional Arabic سایز ۱۳ بولد
۵-۳. عنوان مقاله: فونت B Zar سایز ۱۶ بولد
۵-۴. عنوان بخش‌ها: فونت B Zar سایز ۱۴ بولد
۵-۵. عنوان فصول: فونت B Zar سایز ۱۳ بولد
۵-۶. کلمه چکیده: فونت B Zar سایز ۱۱ بولد
۵-۷. متن چکیده: فونت B Zar سایز ۱۱
۵-۸. تیتر کلیدواژه‌ها: فونت B Zar سایز ۱۱ بولد
۵-۹. واژه‌های کلیدی: فونت B Zar سایز ۱۱
۵-۱۰. نام کتاب‌ها: فونت B Zar و فونت لاتین Times New Roman در همه جا بولد و ایتالیک
۵-۱۱. ارجاع (درون‌متنی): فونت B Zar سایز ۱۲
۵-۱۲. پاورقی (در پایین متن): فونت B Zar سایز ۱۰

۶- قواعد رسم

۶-۱. کلماتی که از دو جزء یا بیشتر برخوردار است با نیم‌فاصله در کنار یکدیگر قرار گیرد.
۶-۲. در طرح مباحث از تعابیر پیچیده استفاده نشود. نوشته باید طوری باشد که حتی‌الامکان خوانندگان آن را بفهمند.
۶-۳. برای ارجاع به سوره‌های قرآن کریم، میان نام سوره و شمارۀ آیه از علامت ویرگول استفاده شود. چنان‌چه نام سوره دارای الف و لام است، آورده شود؛ مانند: (النساء، ۱۲).
۶-۴. در سراسر متن پاورقی وجود نداشته باشد؛ جز در مواردی که قرار است معادل کلمه‌ای به زبان دیگری درج شود.

چند نکته:
۱. مهلت ارسال مقالات: تا ۳۰ آذر ۱۳۹۹.
۲. زمان و مکان برگزاری نشست: زمستان۱۳۹۹ـ به صورت مجازی. تاریخ دقیق برگزاری نشست، متعاقباً اعلام خواهد شد.
۳. آدرس دبیرخانه نشست: تهران، بزرگراه رسالت، روبروی مصلی، مجتمع امام خمینی(ره)، ساختمان ۱۴، شورای عالی قرآن
۴. رایانامه: info@shora.ir
۵. تلفن تماسجهت دریافت اطلاعات بیشتر : ۸۸۴۹۳۸۱۳ ـ داخلی ۱۰۱ و ۱۰۲
۶. نمابر : ۸۸۸۳۲۵۰۰
۷. درگاه رسمی اطلاع‌رسانی کلیه اخبار و اطلاعیه‌های مربوط به نشست تخصصی، پایگاه اطلاع‌رسانی شورای عالی قرآن به نشانی www.quranshora.ir است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1072310

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =