ارائه چاپ سه‌بعدی هوشمند با قدرت تفکیک نانومتری

برای پاسخ به نیاز صنعت، یک شرکت فناور سامانه چاپ سه‌بعدی جدیدی را ارائه داده است که می‌توان با آن ساختارهایی در ابعاد میکرونی و سانتی‌متری را در زمان کوتاه و با قدرت تفکیک نانومتری ایجاد کرد.

به گزارش گروه علم و فناوری باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز) ،  شرکت آپنانو (UpNano) با استفاده از لیزر پرقدرت، مسیر ‌نوری بهینه ‌شده، فناوری وضوح انطباق که به‌صورت پتنت به ثبت رسیده و الگوریتم‌های هوشمند برای اسکن لیزری موفق شده ‌است تا چاپ سه‌بعدی با قدرت تفکیک بالا ایجاد کند، چیزی‌که پیش از این دیده نشده‌ است.

در بیانیه‌ این شرکت آمده است که: «قطعات با وضوح نانو و میکرو در حال حاضر می‌توانند با کیفیت هزاران برابر بهتر ایجاد شوند. این‌کار توسط شرکت آپنانو که از دانشگاه وین انشعاب یافته، انجام می‌شود. در این روش از پلیمریزاسیون دو فوتونی پیشرفته استفاده شده‌ است که قادر به چاپ سه‌بعدی در ابعاد ۱۰۰ تا ۱۰۱۲ سانتی‌متر مربع بوده و در عین حال چاپگر امکان وضوح نانو میکرومقیاس را نیز فراهم می‌کند.»

به‌تازگی این شرکت با چاپ چهار مدل برج ایفل از ۲۰۰ میکرومتر تا ۴ سانتی‌متر، توانسته است جزئیات جالب توجهی از برج را در این نمونه‌ها نشان دهد. این قابلیت‌های چشمگیر امکان چاپ سه‌بعدی را برای کاربردهای تحقیق و توسعه در صنعت فراهم می‌کند.

به گفته مسئولان این شرکت، فناوری تولید بسیار دقیق چاپ سه بعدی فقط برای یک طیف بسیار محدودی از مقیاس‌ها می‌توانست بهینه شود. همچنین تولید در محدود سانتی‌متر بسیار زمان‌بر بوده و برای استفاده در صنعت جذاب نبود.

اما شرکت آپنانو آنچه که پیش از این غیرممکن بود را ممکن ساخته است. سیستم چاپ NanoOne آن‌ها می‌تواند نمونه‌های بسیار دقیق و با وضوح نانو و میکرومتر را ایجاد کند که اندازه آن‌ها از چند میکرون تا چند سانتی‌متر خواهد بود و این‌کار در مدت زمان چند دقیقه انجام می‌شود.

پیتر گروبر از بنیان‌گذاران شرکت آپنانو  گفت: ما برای سیستم چاپ سه‌بعدی خود یک فناوری ابتکاری با وضح انطباقی را توسعه دادیم. همراه با یک مسیر نوری بهینه و الگوریتم هوشمند، می‌توانیم از توان کامل لیزر تا یک وات استفاده کنیم که چندین برابر بیشتر از سیستم‌های پیشین است.

کد خبر: 1072323

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =