آخرین جزئیات از برگزاری مسابقات سراسری و بین‌المللی قرآن

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اینکه سه سناریو برای برگزاری مرحله کشوری چهل و سومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در نظر گرفته شده است، گفت: اولویت و سناریوی اول برای برگزاری این مسابقات حضوری بودن آن است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی (ایسکانیوز): مهدی قره‌شیخلو، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه شب گذشته، ۲۶ شهریورماه با حضور در استودیو برنامه مصباح شبکه قرآن به سؤالات مهدی صفری، مجری این‌ برنامه پیرامون مسابقات سراسری و بین‌المللی قرآن کریم پاسخ داد.
قره‌شیخلو در ابتدای این گفت‌وگو با اشاره به اینکه مرحله استانی چهل و سومین دوره مسابقات قرآن در سراسر کشور تا پایان شهریور به اتمام می‌رسد، گفت: این مرحله از مسابقات به سه شکل برگزار شد. برخی استان‌ها مسابقات را به صورت کاملاً حضوری و با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برگزار کردند. برخی دیگر کاملاً غیر حضوری و گروه دیگری از استان‌ها نیز تلفیقی مسابقات خود را برگزار کردند به این صورت که مرحله شهرستانی را به صورت حضوری و استانی را غیرحضوری انجام دادند.

وی افزود: در چند ماه اخیر در مورد شرایط تردید وجود داشت اما در مجموع تصمیم بر این شد تا مسابقات برگزار شود و وقفه‌ای در آن ایجاد نشود. برای مسابقات کشوری سه مدل برگزاری طراحی کرده‌ایم، اولویت اول این است که تمام رشته‌ها را به صورت حضوری برگزار کنیم. با توجه به اینکه رقابت فنی در مرحله کشوری بسیار بالا هست لذا اولویت اول ما برگزاری به صورت حضوری است. دومین اولویت هم برگزاری برخی از رشته‌ها به صورت حضوری و بخش دیگر به صورت غیرحضوری است و سومین اولویت هم برگزاری کامل غیر حضوری مسابقات است. رسیدن به هر یک از این اولویت‌ها بستگی به بحران کرونا در ایام مسابقات دارد.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در مورد مسابقات بین‌المللی نیز تصریح کرد: این مسابقات قرار بود در فروردین‌ماه برگزار شود که به دلیل شیوع کرونا به تعویق افتاد. برای اینکه وقفه‌ای در مسابقات ایجاد نشود، پیشنهادی را محضر ریاست محترم سازمان اوقاف تقدیم کردیم تا سی و هفتمین دوره با شرایط خاصی برگزار شود. با توجه به اینکه شرکت‌کنندگان در مسابقات بین‌المللی از کشورهای مختلف هستند، امکان برگزاری حضوری وجود نداشت بنابراین تصمیم گرفته شد تمام مسابقات بین‌المللی به صورت غیر حضوری و در ایام دهه فجر برگزار شود.‌ اگر این اتفاق رخ دهد، در بین کشورهایی که رقابت‌های قرآنی برگزار می‌کنند؛ اولین کشوری هستیم که مسابقات را به صورت مجازی و غیر حضوری برگزار می‌کند.
قره‌شیخلو با اشاره به اینکه نمایندگان بیش از ۵۰ کشور در مسابقات بین‌المللی حضور خواهند داشت، بیان کرد: حدود ۱۶۰ تا ۱۷۰ نفر متسابق در رشته‌های مختلف حضور دارند. مسابقات در گروه آقایان، طلاب و بانوان برگزار می‌شود و امیدوار هستیم این سه بخش را با کیفیت خوب در ایام دهه فجر برگزار کنیم.
وی در مورد مسابقات بین‌المللی قرآن در کشورهای دیگر، بیان کرد: تا کنون تنها کشور اردن بوده که برگزار نشدن قطعی مسابقات را اعلام کرده است. به نظر می‌رسد با توجه به روندی که به پیش می‌رویم بحث برگزاری حضوری مسابقات کاملاً منتفی است، اگر کشوری هم بخواهد برگزار کند به احتمال زیاد به صورت غیرحضوری خواهد بود. با این وجود هنوز هیچ کشوری به طور رسمی اعلام‌ نکرده است که مسابقات را برگزار می‌کند یا خیر. سال ۹۸ از کشورهای مختلف دعوت‌نامه برای اعزام‌ نماینده دریافت شده بود که شیوع کرونا مانع از برگزاری مسابقات شد.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در بخش دیگری از این گفت‌وگو در پاسخ به سؤالی در مورد تنوع مسابقات ایران و لزوم گستردگی این مسابقات در گروه‌های مختلف، گفت: برخی از این مسابقات مانند دانش‌آموزی و نابینایان دو سالانه است. قاعدتاً این موضوع باید در کمیته‌های ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور بازبینی شود. کمیته‌های ستاد دو ماه است که فعالیت خود را آغاز کرده‌اند. گستردگی یا عدم گستردگی مسابقات بین‌المللی قرآن یکی از دستورکارهای کمیته‌ها خواهد بود. ضمن اینکه این موضوع در مسابقات کشوری نیز وجود دارد، می‌دانید که چند سال است مسابقات قرآن شکوفه‌ها با آموزش و پرورش ادغام شده است، این مسابقات هم مخالفان و موافقان زیادی دارد. هر دو این مسائل در کمیته‌ها مورد بررسی قرار خواهد گرفت و با مطالعه کارشناسی در مورد آنها تصمیم‌گیری خواهد شد. حداکثر ظرف چند ماه آینده تصمیم‌گیری خواهد شد. ما به هر حال باید مکانیزم‌ مسابقات سال آینده را از هم اکنون مشخص کنیم.

وی در ادامه در مورد کیفیت پایین تلاوت شرکت‌کنندگان در برخی گروه‌های مسابقات، افزود: نگاه به مسابقات بستگی به مبنای برگزارکنندگان دارد. اگر مبنا بر کمیت گذاشته شود و تعداد کشورها مهم باشد، طبیعتاً شاهد شرکت‌کنندگان بی‌کیفیتی خواهیم بود اما اگر مبنا بر کیفیت باشد قطعاً شاهد شرکت‌کنندگان سطح بالایی خواهیم بود. نگاه و اعتقاد من بر این است که باید به دنبال کیفی شدن مسابقات برویم، یعنی تعداد کشورها برای ما اهمیت نداشته باشد. البته باید این را نیز مد نظر داشته باشیم که در همه کشورها کیفیت قرائت‌ها به کیفیتی که در ایران، مصر، مالزی و اندونزی وجود دارد، نیست. تعداد معدودی از کشورها موضوع تلاوت قرآن را به صورت تخصصی دنبال می‌کنند. به هر حال مبنا باید بر ارتقای کیفی گذاشته شود و نگاه کمی را که در گذشته مهم بوده است، کنار بگذاریم.
قره‌شیخلو در بخش دیگری از این گفت‌وگو در مورد صرفه‌جویی در برگزاری مسابقات بین‌المللی و تصمیم‌گیری برای مبلغ مازاد از بودجه مسابقات، اظهار کرد: در سازمان‌ اوقاف بودجه قرآنی از ردیف دولتی کمترین بودجه در بین دستگاه‌ها هست و عمده بودجه را خود سازمان اوقاف تأمین می‌کند. به عنوان مثال برای کل هزینه مسابقات از شهرستانی تا بین‌المللی پنج میلیارد تومان بودجه دولتی داریم. در شرایط اقتصادی فعلی و در وضعیت کرونایی که بسیاری از درآمدها کاهش پیدا کرده است اما با نگاه مثبتی که ریاست محترم سازمان داشتند، قول داده‌اند از اعتبارات ما نسبت به سال گذشته کاسته نشود.

وی افزود: در همین راستا به ریاست سازمان پیشنهاد دادم که از محل صرفه‌جویی در مسابقات بین‌المللی بخشی از اعتبارات مسابقات برای راه‌اندازی یک صندوق رفاهی اختصاص داده شود. به این صورت که بخشی را ما سرمایه‌گذاری کنیم و بخشی هم توسط بانک عامل سرمایه‌گذاری شود. بودجه در نظر گرفته شده در این صندوق برای جمعیت مخاطب مأموریت خود اوقاف خواهد بود. ما در حوزه مؤسسات قرآنی مسئولیتی نداریم و دستگاه‌های دیگر باید حمایت مالی داشته باشند.

وی با تأکید بر اینکه این صندوق برای مخاطب نخبگانی قرآنی و اشخاص حقیقی قرآنی مؤثر در کشور است، گفت: تلاش خواهد شد تا این صندوق قبل از شروع مسابقات بین‌المللی قرآن افتتاح شود. در طول ۴۰ سال گذشته بیش از ۴۰۰ رتبه بین‌المللی داریم، این دوستانی که در سطح بین‌المللی افتخار کسب می‌کنند نیاز به حمایت دارند و الان هیچ حمایتی وجود ندارد، لذا ما برای افراد حقیقی قرآنی تسهیلات در نظر خواهیم گرفت.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه همچنین به بحث ساماندهی داوران اشاره و بیان کرد: چهل سال است که جای این طرح خالی است، دوره‌های متفرق زیاد برگزار شده است اما اینکه به صورت منظم با یک‌ مکانیزم تعریف شده و در سطح ملی باشد نبوده است. بیش از ۹۰ درصد آیین‌نامه این طرح به پایان رسیده است. از پایان مهرماه این طرح اعلام عمومی خواهد شد تا هر کسی که توانایی داوری دارد در آزمون‌ها حضور یابد. برای مسابقات سال‌های بعد تیم داوری افرادی خواهند بود که مدرک داوری داشته باشند.

وی در بخش پایانی سخنان خود بر رفع اضطراب ناشی از رقابت برای متسابقان تأکید کرد و گفت: باید شرایط مسابقات به گونه‌ای باشد که شرکت‌کنندگان با آرامش خاطر به اجرای برنامه بپردازند. اگر هدف ما ارتقای قاریان است و اگر می‌گوئیم بخشی از نمره برای انتقال معنا در قرائت است، باید شرایط و فضا را برای این موضوع فراهم کنیم. به اعتقاد من باید تغییراتی در تصمیم‌گیری‌ها دهیم و شرایط را برای متسابق سهل کنیم.

کد خبر: 1072356

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =