ایجاد دانشکده‌های چندوجهی در دانشگاه آزاد اسلامی

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به گذر این دانشگاه از زنجیره دانشگاهی به شبکه دانشگاهی گفت: در شبکه دانشگاهی هر یک از واحدها متناسب با ظرفیت‌، نیازها و چالش‌های منطقه فعالیت می‌کنند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران(ایسکانیوز) از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر محمدمهدی طهرانچی در ششمین شورای دانشگاه آزاد اسلامی استان کردستان که در واحد سنندج برگزار شد، گفت: قرآن به فرهنگ فردی و اجتماعی توجه دارد و زمانی که از قوم سخن می‌گوید، منظور گروه و جامعه ای است که یک وجه مشترک پیدا می‌کند، بنابراین دانشگاه آزاد اسلامی نیز سازمانی است که در طول 40 سال گذشته به یک رفتار اجتماعی دست یافته و در طول این مدت، جامعه دانشگاه را با این ویژگی‌ها می‌شناسد.

وی با بیان اینکه رفتار جمعی تعیین کننده سرنوشت خواهد بود، اظهار کرد: خداوند در قرآن می‌فرماید: «إِنَّ اللّهَ لاَ یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّی یُغَیِّرُواْ مَا بِأَنْفُسِهِمْ؛ در حقیقت‏ خدا حال قومی را تغییر نمی‏‌دهد تا آنان حال خود را تغییر دهند». بر این اساس برای تغییر باید به علم نظری و عملی توجه کرد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: این دانشگاه مجموعه‌ای یکپارچه است که 60 درصد از فارغ‌التحصیلان کشور و 40 درصد آموزش عالی را با یک میلیون دانشجو، 24 هزار عضو هیأت علمی، 40 هزار استاد حق التدریس و 34 هزار کارمند در اختیار دارد.
وی افزود: خانواده دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان یک سازمان اکنون در مقطع حساسی قرار دارد که نیازمند تعهد سازمان، توجه به آینده جوانان و تدبیر و برنامه‌ریزی برای بهبود شرایط است.

دکتر طهرانچی با تأکید بر لزوم توجه دانشگاه به دانش، علم و آینده جوانان اظهار کرد: آنچه امروز از اهمیت زیادی برخوردار است، این است که جوان ایرانی باید با امید، آگاهی، بصیرت و دانش به وقایع و اتفاقات نگاه کند، چرا که دشمن به دنبال ناامید کردن جوانان است. یک دهه از عمر جوانان که به دانشگاه می‌آیند، در اختیار ما دانشگاهیان قرار دارد تا بتوانیم از آنها جوانی امیدوار به آینده، کار آفرین و کار آماده و دارای مهارت‌های زندگی تربیت کنیم.

ایجاد دانشکده های چند وجهی در دانشگاه آزاد اسلامی

وی در ادامه به رویکرد جدید دانشگاه آزاد اسلامی در تقسیم‌بندی دانشکده‌ها اشاره کرد و گفت: دانشکده‌های دانشگاه آزاد اسلامی در رویکرد جدید، دیگر بر پایه علوم انسانی، فنی و مهندسی، علوم پزشکی و علوم پایه تقسیم‌بندی نمی‌شوند، بلکه ما دانشکده‌های چند وجهی با موضوع مشترک خواهیم داشت. به عنوان نمونه دانشگاه آزاد اسلامی واحد قروه به صورت تخصصی به موضوع سنگ و واحد مریوان به حوزه فراسودمندها می‌پردازد.

وی ادامه داد: رشته‌های ارائه شده در این دانشکده‌ها از جمله اقتصاد، حقوق، مدیریت، منابع طبیعی، صنایع غذایی و ... بر روی موضوع تخصصی خود تمرکز خواهند داشت.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به مأموریت‌ها و برنامه‌های دانشگاه آزاد اسلامی استان کردستان اشاره کرد و گفت: اگر بخواهیم آینده این سرزمین را تضمین کنیم، باید به موضوع فناوری کشاورزی توجه ویژه‌ای داشته باشیم، چرا که کشاورزی آینده یک صنعت تکنولوژیک و فناورانه است و همه نیاز آن از بذر، سم و دفع بیولوژیک آفات گرفته تا صنایع تکمیلی، همگی فناورمحور شده، بنابراین باید جایگاه دانشگاه را در آموزش و فناوری کشاورزی به خوبی ببینیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به گذر دانشگاه آزاد اسلامی از زنجیره دانشگاهی به شبکه دانشگاهی، خاطرنشان کرد: در زنجیره دانشگاهی همه واحدها در هم تنیده بوده و خدمات یکسانی در سراسر کشور ارائه می‌کردند، اما در شبکه دانشگاهی قرار است شکل کار تغییر کرده و هر یک از واحدهای دانشگاهی متناسب با ظرفیت‌، نیازها و چالش‌های منطقه فعالیت کنند. به عنوان نمونه صنعت سنگ را برای واحد قروه و سرای نوآوری فراسودمند را برای واحد مریوان به عنوان مأموریت در نظر گرفته‌ایم.

در ادامه این جلسه دکتر جهانشیر امینی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان کردستان گزارشی از وضعیت این دانشگاه ارائه کرد.

همچنین دکتر رضا طالبی رئیس دانشکده کشاورزی و دکتر علی اکبر امیری رئیس دانشکده دامپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج نیز به نمایندگی از اعضای هیأت علمی و رؤسای دانشکده‌های استان به بیان موضوعات مربوط به برنامه‌های توسعه‌ای استان پرداختند.

انتهای پیام

کد خبر: 1072360

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =