چین و روسیه رقبای راهبردی مهم آمریکا هستند

رئیس پنتاگون طی سخنرانی در یک اندیشکده آمریکایی از چین و روسیه بعنوان رقبای راهبردی اصلی ایالات متحده نام برد.

به گزارش ایسکا نیوز، «مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا از چین و روسیه به عنوان رقبای راهبردی اصلی واشنگتن نام برد.

بنا بر گزارش خبرگزاری روسی «اسپوتنیک»، اسپر روز گذشته (چهارشنبه) طی سخنرانی در اندیشکده «رَند» تأکید کرد: «امروز، در این عصر رقابت قدرت‌های بزرگ، وزارت دفاع (آمریکا)، چین و روسیه را بعنوان رقبای راهبردی مهم خود اولویت‌بندی می‌کند».

رئیس پنتاگون در بخشی از سخنان خود، مسکو و پکن را بعنوان قدرت‌های تجدیدنظرطلب مورد انتقاد شدید قرار داد و مدعی شد که این دو کشور تلاش می‌کنند با استفاده از «اقتصاد یغماگر، براندازی سیاسی و نیروی نظامی توازن قدرت را به نفع خود تغییر دهند و در اغلب موارد این به قیمت نادیده گرفتن بقیه صورت می‌گیرد».

اسپر بدون در نظرگرفتن اقدامات واشنگتن در مداخله در مسائل داخلی هنگ کنگ و تایوان از اقدامات چین در دریای جنوب چین و شرق چین بعنوان اقداماتی در تضعیف نظم جهانی انتقاد کرد.

وی همچنین بدون اشاره به اینکه منطقه «کریمه» بعد از برگزاری همه‌پرسی و موافقت اکثریت جمعیت آن برای پیوستن به روسیه مدعی شد: «روسیه آشکارا در حال ترسیم مجدد مرزهای بین‌المللی است. حمله مسکو به گرجستان در سال ۲۰۰۸، الحاق کریمه در ۲۰۱۴ و تداوم اقدامات متجاوزانه در اوکراین در حقیقت بی‌توجهی آشکار این کشور به قوانین و هنجارهای بین‌المللی است».

اسپر همچنین به قدرت نظامی روسیه و چین اعتراف کرد و گفت که هر دو کشور در حال توسعه و به روزرسانی نیروهای مسلح خود هستند و تأکید کرد که چین قصد دارد تا سال ۲۰۴۹، ارتشی را در سطح کلاس جهانی در آسیا به وجود آورد.

اواسط هفته جاری نیز، دریادار «چارلز ریچارد» رئیس فرماندهی راهبردی آمریکا در پنتاگون در خصوص تهدیدهای راهبردی از جانب برخی کشورها از جمله روسیه و چین هشدار داد.

پنتاگون اول سپتامبر (یازدهم شهریور)، با انتشار گزارشی ۲۰۰ صفحه‌ای درباره جزئیات قابلیت‌های نظامی چین مدعی شد که این کشور طی یک دهه آینده تعداد کلاهک‌های هسته‌ای خود را افزایش خواهد داد.  در این گزارش آمده است که چین قصد دارد تا سال ۲۰۴۹ میلادی، ارتش آزادی‌بخش خلق چین را به ارتشی در سطح جهانی مبدل کند.

منبع: فارس

انتهای پیام 
 

کد خبر: 1072392

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =