رابطه بحران اقتصادی و کرونا با کاهش کتاب‌خوان‌ها چیست؟

بحران اقتصادی و کرونا دو عاملی است که در گزارشی به عنوان عوامل فاصله گرفتن مخاطب از کتاب‌ها یاد شده است.

به گزارش گروه فرهنگی کرونا">کرونا-موجب-کاهش-کتاب-خوان-ها-شده-است">کرونا-با-کاهش-کتاب-خوان-ها-چیست">ایسکانیوز، «کتاب گران است!» این جمله تکراری اما سرشار از حقیقتی است که این روزها در مواجهه با مردم خودمان بارها به گوشمان خورده است. حقیقتی که گریزی از آن نیست و نمی‌توان از بی‌تفاوت از کنار آن عبور کرد. مقوله اقتصاد در فرهنگ مقوله مهمی است که بسیاری از فعالان فرهنگی در نسخه‌های فرهنگی که برای مخاطبان می‌پیچند از آن غافل هستند. موضوعی که بی‌توجهی به آن در واقع نتیجه‌اش می‌شود خنثی شدن اثر نسخه‌های فرهنگی‌!

در گزارشی که اخیرا منتشر شده و نمایی از بازار کتاب در برزیل را به نمایش می‌گذارد می‌بینیم که بحران‌های اقتصادی به عنوان عامل مهمی در فروش نرفتن کتاب‌ها و کاهش مطالعه در این معرفی شده است. اتفاقی که در نسل جوان بیشترین تاثیرگذاری را داشته و فاصله آن‌ها را با مطالعه افزایش داده است.

در این گزارش آمده، بیش از نیمی از مردم برزیل در سال 2015 که جمعیت حدود 203 میلیون نفر را تشکیل می‌دادند در یک نظرسنجی اعلام کرده بودند که کتاب‌خوانند و روزانه مطالعه می‌کنند. طبق آماری که اخیرا منتشر شده در سال 2019 و پس از گذشت تنها 4 سال با این‌که جمعیت برزیل به 209 میلیون نفر افزایش یافته خوانندگان کتاب در این کشور به زیر 50 درصد سقوط کرده است که نشان می‌دهد برزیلی‌ها علاقه خود را به مطالعه کتاب از دست داده‌اند.

آمارهای این مطالعه حاکی از آن است که در سال 2015 در برزیل 104,7 میلیون خواننده کتاب وجود داشته که این رقم در سال 2019 به  100,1 میلیون نفر رسیده که در طی تنها 4 سال ریزش بیش از 4 میلیون نفر رقم قابل‌توجهی محسوب می‌شود.

نتایج دیگر این آمار به نقل از اکتوالیته که نگرانی بیشتری را سبب شده این است که کاهش علاقه‌مندی به کتاب بیشتر در بین نوجوانان 14 تا 17 سال و جوانان 18 تا 24 سال و نیز بین طبقات بالای اجتماعی و افرادی که تحصیلات دانشگاهی خود را به پایان رسانده‌اند مشاهده شده است به طوری که افراد کتابخوان در این گروه از 82 درصد در سال 2015 به 68 درصد در سال 2019 رسیده است.

زوارا فایلا، مسئول برنامه‌ریز این مطالعه خاطرنشان کرد که بحران اقتصادی که در سال‌های اخیر برزیل را زمین‌گیر کرده اولین و مهم‌ترین دلیل رویگردانی برزیلی‌ها از مطالعه کتاب است و گسترده‌تر شدن شبکه‌های اجتماعی و افزایش استفاده از واتساپ دلیل بعدی است.

او افزود که بحران موجود هم خرید و هم امانت گرفتن کتاب از کتابخانه‌ها را با مشکل مواجه کرده و با این‌که این کشور در حال بررسی تعریف ارزش افزوده 12 درصدی بر کتاب‌هاست اما به نظر می‌رسد که این اقدام تغییری در بهبود وضعیت ایجاد نخواهد شد. طبق گزارش‌های ارائه شده بازار کتاب برزیل در ماه می گذشته و در اوج شیوع پاندمی  47,6 % درصد کاهش فروش داشته است.

آمارهای دیگر این مطالعه نشان داد که 52 میلیون برزیلی در طی سه ماه گذشته یک کتاب (کاغذی یا الکترونیک) خریده‌اند، 35 درصد به کتابخانه و 14 درصد به کیوسک روزنامه فروشی سر زده‌اند و 12 درصد از اینترنت و 9 درصد نیز از کتابفروشی‌های دست دوم کتاب تهیه کرده‌اند.

با این‌حال 61 درصد از کتاب‌خوان‌های برزیل کتاب‌های کاغذی را ترجیح داده‌اند، 17 درصد صرفا کتاب‌های دیجیتال را می‌خوانند و 16 درصد نیز گاهی کتاب‌های کاغذی و گاهی الکترونیک را انتخاب می‌کنند و در میان گروه دوم  73 درصد از طریق تلفن‌های هوشمند، 31 درصد از طریق کامپیوتر و تنها 10 درصد از طریق تبلت و کتابخوان، کتاب‌های الکترونیک را مطالعه می‌کنند.

بر اساس این گزارش به نظر می‌رسد کرونا">کرونا و بحران اقتصادی دو عامل مهم در کاهش رجوع مخاطبان به کتاب باشد که توانسته میزان خوانندگان کتاب در برزیل و حتی سایر کشورها را به شکل چشم‌گیری با کاهش مواجه کند. اتفاقی که آسیب‌های آن در بلند مدت دیده خواهد شد و نتایج جبران ناپذیر آن به سادگی ترمیم نخواهد شد. به نظر می‌رسد مسئولان برای این پدیده باید چاره‌ای بیاندیشند و برای گذر از این مرحله راهکارهایی طراحی کنند که می‌توان راه‌های جایگزینی برای این موضوع پیدا کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1072408

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =