لزوم تدوین سند جامع بلندمدت برای دانش‌بنیان‌ها

اکثر مدیران شرکت‌های دانش‌بنیان معتقدند یکی از بزرگترین ایرادهایی که امروزه وجود دارد نبود سند جامع بلندمدت است، اگر سند بلندمدت 15 تا 20 سال تدوین شود و این حمایت‌ها با جابجایی مدیران بخش‌های مختلف تغییر نکند، می‌توان به رونق شرکت‌های دانش‌بنیان امیدوار بود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، امروزه کاربرد تکنولوژی‌های نوین یکی از ابزارهای توسعه اقتصادی هر کشوری به شمار می‌رود؛ زیرا که فناوری نوین بستری برای اشتغالزایی و ایجاد ارزش افزوده برای هر صنعتی است. در حال حاضر بسیاری از شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ و برخی از شرکت‌های دولتی و خصوصی با ورود به این عرصه توانسته‌اند دستاورد خوبی در کارنامه خود رقم بزنند. در کنار این امر مهم هر روز شاهد بی‌مهری مسئولان در حوزه حمایت از شرکت‌های تولیدی هستیم. با وجود اینکه هر سال در مجلس شورای اسلامی و دولت صحبت‌هایی راجع به حمایت از توان تولیدی به میان می‌آید اما دریغ از اینکه حمایت‌هایی در این زمینه صورت گیرد؛ حتی در برخی از مواقع صحبت‌های منتشر شده را نیز کتمان می‌کنند.

چند روز پیش یکی از شرکت‌های نفتی اقدام به تولید محصولی با فناوری جدید کرد که با تولید این محصول کشور از واردات بی‌نیاز می‌شود اما در این میان نکته‌ای که قابل توجه است متاسفانه با وجود تأکیدات رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهوری و حتی شخص وزیر دستگاه‌های دولتی اقدام به واردات می‌کنند.

علی‌اصغر کاهی مدیر یک شرکت دانش‌بنیان معتقد است با وجود اینکه کشور به کمک مهندسان و نخبگان و فناوران گام مهمی در راستای پیشرفت برداشته است؛ اما متاسفانه با وجود تولید کالای با کیفیت بازم هم مسئولان دست به واردات می‌زنند در حالیکه در کشورهای خارجی با تولید کننده چنین رفتاری نمی‌شود. بنابراین چنین برخوردی علاوه رکود صنعت زمینه را برای افزایش بیکاری فراهم می‌سازد.

به عنوان مثال یکی از پالایشگاه‌های کشور اقدام به تولید محصول استرتژیک(نرمال هگزان) کرده است، این محصول که برای پتروشیمی‌ها یا برای مواد غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرد این درحالیست که ما قبلاً آن را وارد می‌کردیم و سالانه ۳۰ میلیون دلار ارز برای آن هزینه می‌شد. حال با تولید این محصول باز هم مسئولان دست به دامن واردات می‌شوند.

در همین راستا مدیر یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان با انتقاد از عملکرد مسئولان معتقد است هم‌اکنون اکثر تجهیزات کلیدی توسط نیروی توانمند داخلی و با اتکا به توان داخلی ساخته می‌شود اما با وجود این، دولت حمایتی در جهت رونق تولید نمی‌کند و این امر مهم با فرمایشات رهبری منافات دارد.

داوود وحدت مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان با اشاره به عمده چالش دانش‌بنیان‌ها اظهار کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان با مشکلات زیادی مواجه هستند، اولین کاری که دولت می‌تواند در جهت رفع گرفتاری‌ها و مشکلات اولیه شرکت‌ها انجام دهد، حمایت از این شرکت‌ها است و از دولت انتظار می‌رود صدور مجوز شرکت‌ها را تسهیل بخشد. برخی از شرکت‌های دانش‌بنیان دنبال تسهیلات و کمک مالی نیستند بلکه نیازمند حمایت در عرصه صدور مجوز هستند. متاسفانه صدور مجوز در کشور زمانبر بوده؛ این در حالیست که در هیچ جای دنیا این امر مهم اتفاق نمی‌افتد. معمولا امضاهای طلایی فعالیت شرکت را به عقب می‌اندازد و شرکتی که می‌خواهد پیشرفت کند باید بنا را بر درست بودن کسب وکار بگذارد اگر مسیر را اشتباه رفت آن موقع ورود کند یعنی صدور مجوز را آسان و نظارت را سخت بگیرند. مسئولان برای اینکه کار خودشان را آسان کنند، صدور مجوز را سخت می‌کنند و حوصله نظارت ندارند. بنابراین یکی از غلط‌ترین سیستم‌ها را در این زمینه در دنیا داریم.

بهمن صفری نصراللهی یکی دیگر از مدیران یک شرکت دانش‌بنیان معتقد است زمانی شرکت‌های دانش‌بنیان موفق می‌شوند که دولت حمایت‌های اساسی را از این شرکت‌های تولیدی داشته باشد در حال حاضر برای دریافت تسهیلات باید هفت‌خوان رستم را طی کرد، متاسفانه بوروکراسی اداری باعث شده که شرکت‌ها به ادامه فعالیت و توسعه شرکت خود نپردازند.

امیر قهرمانپور مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان گفت: صادرات یکی از اهداف اصلی این شرکت‌ها است زیرا تولیدی که صرفا به بازار داخل محدود شود، بعد از مدتی روبه افول خواهد رفت. باید دولت کمک کند دریچه صادرات به روی شرکت‌های دانش‌بنیان و تولیدی باز شود. بنابراین جهش تولید با ثابت اقتصادی باید همراه باشد چرا که نوسانات نرخ دلار ارتباط قوی در تامین مواد اولیه دارد و این امر باعث می‌شود که تولیدکنندگان با مشکل مواجه شوند، بنابراین کاری که دولت می‌تواند در این زمینه انجام دهد بازگرداندن ثبات اقتصادی به بازار است.

همچنین علی زین‌العابدینی هزاوه مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان گفت: کارهای خوبی در راستای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در کشور صورت گرفته ولی یکی از بزرگترین ایرادهایی که وجود دارد؛ نبود سند جامع بلندمدت است. برنامه بلندمدت روی بودجه‌ نهادهای آموزشی و پژوهشی در پله اول وجود ندارد، اگر سند بلندمدت 15 تا 20 سال تهیه شود و این حمایت‌ها با جابجایی مدیران بخش‌های مختلف تغییر نکند، می‌توان به رونق شرکت‌های دانش‌بنیان امیدوار بود.

همیشه حمایت‌ها، حمایت مالی نیست؛ بلکه در بعضی از موارد اعطای وام یا دادن تسهیلات برای یک شرکت ممکن است مثل سم عمل کند. اگر مدیریت‌ها به شکل جامع و طولانی صورت گیرد به طور یقین جهش تولید مسیر خواهد شد. همچنین ایجاد بستر بدون تشویش در بازار ارز است؛ متاسفانه یکی از مواردی که بیشتر برای تولیدکننده مشکل ایجاد می‌کند بحث نوسانات قیمت دلار در بازار است که تولیدکننده برای خرید یک قطعه چند هفته درگیر تهیه آن است.

بنابراین می‌توان چنین برداشت کرد اگر می‌خواهیم واقعا چرخه اقتصاد کشور رونق بگیرد و شرکت‌های نوپا و دانش‌بنیان بتوانند گرهی از مشکلات کشور باز کنند باید بستر حمایتی را فراهم کرد در غیراینصورت آب در هاون کوبیدن است چرا که امروزه بسیاری از شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ مثل قارچ در کشور ریشه دوانده و اگر نتوانیم این شرکت‌ها را خوب مدیریت کنیم این قارچ تبدیل به یک آفت بزرگ برای کشور خواهد شد چرا که سرمایه ملی صرف شکل‌گیری این شرکت‌ها شده است و باید از آنها استفاده بهینه کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1072447

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =